Ile zarabia mechanik pojazdów samochodowych?

Ile zarabia mechanik pojazdów samochodowych?

Zarobki

Zawód mechanika samochodowego wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności w posługiwaniu się podstawowymi narzędziami oraz urządzeniami. Z racji coraz to bardziej skomplikowanej budowy samochodów, wszelkie usługi związane z naprawą pojazdów stają się coraz droższe. Czy jednak praca w zawodzie mechanika samochodowego jest opłacalna? Ile zarabia mechanik pojazdów samochodowych w Polsce? Sprawdzimy, ile wynoszą średnie zarobki w tej branży i porównamy je do zarobków w Niemczech, Szwajcarii i USA.

Obowiązki mechanika samochodowego

Ogólnie rzecz biorąc do obowiązków mechanika samochodowego należy obsługa pojazdów samochodowych. Składa się na to wiele różnych czynności serwisowych, takich jak konserwacja podzespołów pojazdu, wymiana wadliwych części czy diagnostyka komputerowa.

Najczęściej warsztaty mechaniki pojazdowej nie ograniczają się wyłącznie do samochodów osobowych i zajmują się również obsługą pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych, traktorów i motocykli. Z racji wykonywanych obowiązków, osoby aplikujące na stanowisko mechanika powinny dobrze znać się na obsłudze narzędzi monterskich, ślusarskich oraz najnowszych rozwiązaniach technologicznych wykorzystywanych w budowie pojazdów.

Wyszczególniając, obowiązki mechanika samochodowego to:

  • naprawa i regulacja elementów pojazdu – w tym silnika, skrzyni biegów, elementów przeniesienia napędu, układu hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia;
  • diagnostyka usterek zarówno mechanicznych, jak i elektronicznych w pojeździe;
  • testowanie sprawności poszczególnych elementów i podzespołów pojazdu za pomocą specjalistycznych urządzeń i komputerowych programów diagnostycznych;
  • przyjmowanie pojazdów na przegląd lub naprawę, uwzględniając przy tym wszelkie wymogi formalne, takie jak protokół przyjęcia i odbioru pojazdu;
  • regulacja oświetlenia w pojeździe;
  • doposażanie samochodów;
  • korekta zbieżności kół w pojeździe;
  • kontrola i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych;
  • zabezpieczanie nadwozia i podwozia pojazdu przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych (środkami antykorozyjnymi);
  • czyszczenie i mycie części samochodowych, które wymagają tego zabiegu do sprawnego działania;
  • dorabianie niewymiarowych części samochodowych lub elementów konstrukcyjnych;
  • staranne dbanie i przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy;
  • współpraca z innymi pracownikami w warsztacie;
  • dokonywanie rozliczeń finansowych z klientami.

Jak zostać mechanikiem samochodowym?

Wymagania stają się w tym względzie coraz bardziej restrykcyjne, co bezpośrednio wiąże się z rozwojem technologicznym mechaniki pojazdowej. Kandydaci na stanowisko mechanika samochodowego powinny posiadać co najmniej wykształcenie zawodowe na kierunku mechaniki samochodowej lub zarządzania maszynami. Wszystko jednak zależy od konkretnych wymagań pracodawcy.

Niezbędna jest podstawowa wiedza z zakresu obsługi typowych urządzeń i narzędzi ręcznych, takich jak młotki, klucze, grzechotki, wkrętaki, śrubokręty. Ważna jest również wiedza z zakresu działania większych maszyn, takich jak podnośniki samochodowe czy sprzęt spawalniczy. Obecnie nie obejdzie się także bez podstawowej wiedzy z obsługi komputera, co wymagane jest podczas diagnostyki pojazdów.

Kolejna i to bardzo istotna kwestia, to podstawowa znajomość przepisów BHP, obowiązujących w warsztacie samochodowym. Niestety do wypadków w takich miejscach dochodzi bardzo często. Spowodowane są one niewłaściwym użytkowaniem podnośników, elektronarzędzi czy składowaniem materiałów niebezpiecznych, takich jak rozpuszczalniki czy benzyna. Tym samym zawód mechanika samochodowego wymaga sporej odpowiedzialności ze strony osób przebywających w warsztacie.

Ile zarabia mechanik pojazdów samochodowych?

Osoba na stanowisku mechanika samochodowego zarabia w Polsce średnio 3100 zł netto miesięcznie. Wynagrodzenie jednak najczęściej waha się w przedziale od 2500 do 4000 zł netto za miesiąc pracy. Zaledwie niewielka część mechaników deklaruje zarobki na poziomie powyżej 6 tys. zł netto. Niemniej jednak wszystko zależy od miejsca i formy zatrudnienia.

Decydując się na otwarcie własnego warsztatu samochodowego, możemy liczyć na wiele większe wynagrodzenie, ale jednocześnie trzeba wziąć pod uwagę koszty prowadzenia własnego biznesu. W tym budowę/wynajem budynku usługowe, media przyłączeniowe (gaz, prąd, woda), zakup i konserwację maszyn oraz narzędzi roboczych.

Jeżeli zatrudniamy pracowników trzeba również wziąć pod uwagę nie tylko wydatki związane z ich wynagrodzeniem, ale również składkami do ZUS-u i Urzędu Skarbowego (przy czym rozliczać trzeba się również, jeżeli prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą).

Zarobki w warsztacie samochodowym

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, wysokość pensji determinuje przede wszystkim miejsce i forma zatrudnienia. To sprowadza się w gruncie rzeczy do wielkości i sposobu rozliczania z mechanikami przez konkretny warsztat. Warto nadmienić, że tylko niewielka część mechaników samochodowych pracuje w oparciu o stałe wynagrodzenie. Większość osób na tym stanowisku oprócz podstawowej pensji, otrzymuje również stosowną premię lub prowizję od przychodów generowanych przez dany warsztat.

Takie rozwiązanie wydaje się o wiele korzystniejsze, ponieważ pracownicy warsztatu nie tylko w sporej mierze sami na siebie zarabiają, ale również przyczyniają się do wzrostu prestiżu i zaufania wśród klientów, tym samym generując większy ruch w biznesie, a co za tym idzie – lepsze warunki finansowe.

Doświadczeni mechanicy zarabiają więcej

Podobnie jak w pozostałych grupach zawodowych, również i mechanicy samochodowi mogą liczyć na stawki uzależnione od doświadczenia w swoim fachu. Średnie zarobki w zależności od stażu pracy:

  • Doświadczenie od 2 do 5 lat – ok. 3600 zł netto
  • Doświadczenie od 5 do 10 lat – ok. 4300 zł netto
  • Doświadczenie powyżej 10 lat – ok. 4500 zł netto

Warto dodać, że mechanicy z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, mogą bez trudu znaleźć pracę nie tylko w warsztatach samochodowych, ale również na stacjach diagnostycznych czy Autoryzowanych Stacjach Obsługi Pojazdów.

Ważna jest specjalizacja mechanika

Wysokość zarobków wśród mechaników pojazdów samochodowych jest w sporej mierze zależna również od ich specjalizacji zawodowej. Pracownicy na tym stanowisku coraz częściej obsługują wyłącznie konkretny model lub markę pojazdów czy też ich przeznaczenie (np. ciągniki siodłowe, samochody dostawcze czy też osobowe). Taki podział obowiązków sprawia, że mechanicy mogą jeszcze lepiej świadczyć usługi serwisowe. Mają o wiele bardziej specjalistyczną wiedzę, ale jednocześnie za naprawę samochodu w specjalistycznym warsztacie zapłacimy odpowiednio więcej.

Jakie wyróżniamy gałęzie mechaniki pojazdowej?

  • mechanika samochodowa
  • elektromechanika
  • lakiernictwo
  • blacharstwo
  • diagnostyka samochodowa
  • rzeczoznawstwo samochodowe

Koszty prowadzenia warsztatu samochodowego

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, wysokość zarobków wśród mechaników samochodowych uzależniona jest w głównej mierze od formy i miejsca zatrudnienia. Właściciele warsztatów samochodowych zgodnie jednak stwierdzą, że wraz z ogromnymi dochodami z tego typu biznesie, idą w parze równie wysokie wydatki. Wpływy do kasy uzyskane od klientów warsztatów, tłumione są szeregiem wydatkiem na utrzymanie warsztatu. Co wlicza się w te koszty?

  • opłaty za media, takie jak energia elektryczna, woda, odprowadzanie ścieków, ogrzewanie itd.;
  • wydatki bieżące na konserwacje sprzętu i narzędzi;
  • koszty wynajmu hali (jeżeli istnieją);
  • opłaty związane z utylizacją płynów eksploatacyjnych i zużytych części mechanicznych;

Największą grupą wydatków są wynagrodzenia, premie i ubezpieczenie pracowników warsztatu. Bardzo często koszty utrzymania warsztatu zmieniają się sezonowo. W okresie zimowym dolicza się spore wydatki na ogrzewanie warsztatu, podczas gdy w okresie wymiany opon rosną rachunki związane z energią elektryczną, pobieraną przez sprężarki powietrza.

Czy warto zostać mechanikiem samochodowym?

Ponadprzeciętna pensja mechaników pojazdów samochodowych to nie jedyna korzyść wynikająca z wykonywania pracy w tym zawodzie. Przede wszystkim uzyskana wiedza z mechaniki pojazdowej jest wysoce przydatna w wielu sytuacjach – również i na potrzeby własne (np. w celu naprawy własnego pojazdu).

Całkiem korzystna wydaje się również perspektywa założenia własnego warsztatu samochodowego, co długofalowo prowadzi do sporych zysków i wyrobienia sobie cennej renomy na lokalnym rynku. Jeżeli nawet nie mamy czasu i środków na otwarcie własnego biznesu, to rynek pracy jest stale otwarty na kandydatów z tego profilu zawodowego. Słowem podsumowania nawet mniej doświadczony mechanik nie powinien mieć trudności ze znalezieniem zatrudnienia.

Mniej istotną cechą, ale często lubianą przez mechaników jest oczywisty brak monotonii. Zarówno diagnostyka, jak i późniejszy serwis oraz konserwacja pojazdów pozwala na zdobycie sporo nowego doświadczenia i niejednokrotnie wymaga indywidualnego podejścia w celu rozwiązania problemu.

Drugą stroną medalu w zawodzie mechanika samochodowego są wymagania czysto manualne. Praca ta nie zawsze opiera się o wymianę łatwo dostępnych części zamiennych. Niejednokrotnie trzeba trzymać, wymontowywać i przenosić podzespoły mechaniczne o wadze kilku lub kilkunastu kilogramów. W dodatku mechanik samochodowy narażony jest na częsty kontakt ze szkodliwymi smarami i płynami eksploatacyjnymi. Nie bez znaczenia dla zdrowia mechanika są pozycje robocze, które mówiąc wprost – nie należą do komfortowych. Leżenie pod samochodem czy długotrwała praca w kanale i ciągłym pochyleniu kręgosłupa bardzo niekorzystnie wpływa na mięśnie i wzrok pracownika.

Czy zawód mechanika jest niebezpieczny?

Wbrew obiegowej opinii jakoby majsterkowanie przy samochodzie było proste i przyjemne, praca mechanika pojazdów samochodowych wymaga ciągłego skupienia i przysłowiowego “patrzenia pod nogi”. Pracownicy warsztatów samochodowych bardzo często mają styczność w ciężkimi elektronarzędziami, podnośnikami, palnikami czy szlifierkami. Każda czynność zatem powinna przebiegać zgodnie z przyjętymi zasadami bezpieczeństwa. A zatem mechanik musi zwracać uwagę m.in.:

  • na prawidłowe zabezpieczenie pojazdu na podnośniku,
  • odpowiedni sposób montażu i demontażu ciężkich elementów pojazdu,
  • właściwy sposób obchodzenia się (w tym przechowywania, składowania i transportu) z płynami łatwopalnymi,
  • stan techniczny użytkowanego sprzętu.

Czego oczekują i co oferują pracodawcy?

Sprawdziliśmy kilka losowych ofert pracy na stanowisko mechanika lub elektromechanika samochodowego pod kątem oczekiwań pracodawcy. W większości przypadków od kandydatów oczekuje się:

  • doświadczenia w pracy na podobnym stanowisku,
  • cech odpowiedzialności i zaangażowania,
  • dbałości o wysoką jakość świadczonych usług,
  • posiadania prawa jazdy kat. B,
  • ukończonej szkoły na kierunku mechanika samochodowego,
  • łatwości w nawiązywaniu kontaktów.

W zamian za spełnienie wyżej wymienionych kryteriów, pracodawcy po zatrudnieniu najczęściej oferują:

  • umowę o pracę na pełny etat,
  • możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji,
  • atrakcyjne wynagrodzenie,
  • wyjazdy integracyjne,
  • dodatkowe ubezpieczenie NNW,
  • zniżki na firmowe produkty oraz usługi.

Zarobki mechaników w Niemczech

Bez wątpienia spora część młodych adeptów mechaniki rozważa wyjazd i pracę w zawodzie mechanika samochodowego w Niemczech. Jak donosi Federalny Instytut Kształcenia Zawodowego BIBB (Bundesinstitut für Berufsbildung), zarobki początkujących mechaników samochodowych w Niemczech wahają się między 681 a 797 euro miesięcznie.

Przy czym mowa tutaj o zachodzie Niemiec, ponieważ na wschodzie zarobki te są nieco niższe. Na wiele większe zarobki mogą liczyć osoby z wyższym wykształceniem i doświadczeniem na podobnym stanowisku. Wprawiony mechanik w Niemczech może liczyć na wynagrodzenie ponad 2900 euro miesięcznie.

Zarobki mechaników w USA

Całkiem ciekawe przedstawiają się zarobki mechaników w Stanach Zjednoczonych USA. Tam średnie wynagrodzenie za pracę w zawodzie mechanika wynosi ok. 3400 USD. Przy czym warto zaznaczyć, że doświadczony pracownik może liczyć na pensję wyższą nawet o 22% (ok. 4100 USD). Najczęściej pracodawcy wymagają tam co najmniej średniego wykształcenia, a pracownicy przepracowują 40 godzin tygodniowo.

źródło: jobandsalaryabroad.com

Zarobki mechaników w Szwajcarii

Szwajcaria wydaje się oferować jedne z najbardziej korzystnych warunków zatrudnienia dla mechaników samochodowych. Osoby świeżo zatrudnione, mogą liczyć na początkowe zarobki rzędu nawet 20 tys. zł brutto. Przeliczając to na stawkę godzinową będzie to ok. 115 zł brutto/godzinę dla osób nowo zatrudnionych oraz 125 zł brutto/godzinę dla nieco bardziej doświadczonych mechaników. Trzeba tylko pamiętać, że podejmując się pracy jako mechanik samochodowy w Szwajcarii, niemal zawsze pracodawca lub pośrednik wymagać od nas będzie dobrej znajomości języka niemieckiego.

Jak wybrać dobry warsztat samochodowy?

Można powiedzieć, że z mechanikami samochodowymi jest podobnie jak z budowlańcami. Każdy ma swoją wizję na rozwiązanie problemu i może stosować odmienne praktyki. Z tego też powodu, pomimo ogromnej konkurencji i tysięcy warsztatów samochodowych zlokalizowanych na terenie całej Polski, nadal możemy spotkać się z ogromną społecznością niezadowolonych klientów. Po czym poznać dobry warsztat samochodowy?

  • wyposażenie warsztatu – jeszcze przed udaniem się na wstępną rozmowę i zdanie pojazdu do warsztatu, rzućmy okiem zarówno na pracowników, jak i widoczne zza szyby zaplecze techniczne na poszczególnych stanowiskach. Naturalnie brak profesjonalnych elektronarzędzi czy komputerów nie świadczy o problemach zaopatrzeniowych, ponieważ wszystkie drogie i specjalistyczne narzędzia mogą być dobrze schowane, np. w skrzynkach narzędziowych. Powinien nas zaniepokoić brak owych skrzyni i porozrzucane na stole warsztatowym narzędzia. Istnieje ryzyko, że w przypadku montażu lub demontażu elementów w pojeździe, mechanik z zamiast dedykowanych rozwiązań, skorzysta z bardziej “chałupniczych” metod działania, co już nie świadczy dobrze o jego profesjonalizmie.
  • pierwsza rozmowa – rozmowa z mechanikiem podczas zadania pojazdu powinna obejmować jak najwięcej szczegółów dotyczących naszego autka. Jeżeli mechanik lub przedstawiciel warsztatu unika rozmowy na takie tematy i rzuca co chwilę, że “wszystko będzie cacy, pan się nie martwi”, powinna zapalić się w naszej głowie pomarańczowa lampka ostrzegawcza. Wprawny mechanik dopyta m.in. o historię pojazdy, szczegółowe objawy usterki, stan techniczny powiązanych podzespołów pojazdu, a nawet o styl jazdy kierującego.
  • czytelna i rzetelna wycena naprawy – w każdym przypadku warsztat samochodowy powinien poinformować nas o spodziewanych kosztach naprawy pojazdu. Najczęściej podaje się je w tzw. widełkach, ponieważ zwyczajnie niemożliwe jest precyzyjne obliczenie czasu pracy, czyli ilości roboczogodzin, potrzebnych do wykonania danej naprawy. Z kolei ceny części zamiennych zazwyczaj można łatwo podsumować, aczkolwiek sytuacja ta może zmienić się po dokonaniu diagnozy technicznej. Ważne jest, aby warsztat informował klienta na bieżąco o wszelkich nadwyżkach związanych z naprawą i konsultował dodatkowe działania, za które również trzeba będzie zapłacić.
  • protokół zdania pojazdu – bez tego nie oddajemy samochodu w ręce warsztatu! To bardzo istotna kwestia, ponieważ na dokumencie tym znajdują się wszelkie informacje na temat stanu pojazdu sprzed dokonania jakichkolwiek ingerencji w warsztacie, np. jego aktualny przebieg. Sporządzony protokół zdania pojazdu oszczędza później niepotrzebnych nerwów obu stronom.

Ile zarabia mechanik lotniczy?

Mówiąc o pracy mechanika pojazdów samochodowych, trudno nie wspomnieć o zarobkach mechaników lotniczych. W tych fachu liczy się o wiele większa wiedza, doświadczenie, precyzja i postępowanie zgodnie z restrykcyjnymi przepisami. Mechanicy lotniczy odpowiadają za utrzymanie gigantycznych maszyn, które pokonują dziennie tysiące kilometrów i muszą wytrzymać spore różnice ciśnienia. Nowoczesne samoloty, takie jak największy samolot świata – AN-225 potrafią zabrać na swój pokład dziesiątki ton ładunku i setki pasażerów. Stąd też zawód mechanika lotniczego wymaga od kandydata doskonałej wiedzy i umiejętności.

Ile zarabia mechanik lotniczy? Zarobki na tym stanowisku są parokrotnie wyższe, niż w przypadku mechaniki samochodowej. Doświadczony mechanik lotniczy może liczyć na wynagrodzenie nawet rzędu 10 tys. zł miesięcznie.

Ile zarabia mechanik motocyklowy?

Mało kto wie, że istnieją mechanicy mocno wyspecjalizowani w naprawach pojazdów jednośladowych – w tym motocykli. W tym obszarze również należy dysponować odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, jednak zajęcie to jest z reguły mniej wymagające od zadań spoczywających w rękach mechanika typowo samochodowego. Na jakie zarobki mogą liczyć mechanicy motocyklowi? Mediana wynagrodzeń oscyluje w granicach 4200 – 4300 zł brutto. Bardziej doświadczony mechanik motocyklowy może liczyć na pensję w wysokości powyżej 5000 zł brutto.

Wielu z was może jeszcze ciekawić, czym w zasadzie zajmuje się mechanik motocyklowy? Spoglądając na ogłoszenia o pracę można wysunąć kilka powtarzających się obowiązków. Zaliczają się do nich:

  • diagnostyka i naprawa motocykli;
  • wykonywanie okresowych przeglądów motocykli;
  • obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna motocykli;
  • montaż części i akcesoriów;
  • weryfikacja stanu technicznego pojazdu po naprawie.

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl

Od 11 lat tworzy specjalistyczne treści o charakterze poradnikowym. Jego wiedza czerpana jest z wielojęzycznych kanałów informacyjnych oraz encyklopedii naukowych. Osobiście miłośnik górskich podróży i pasjonat działań marketingowych.

2 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze