Olbrzymie tankowce, kontenerowce i frachtowce słyną nie tylko z ogromnej wyporności i ładowności, ale również największych na świecie silników. Trudno się dziwić, skoro te oceaniczne giganty poruszają się z prędkościami rzędu niemal 60 km/h (31 węzłów). Niebagatelnymi parametrami i wymiarami może pochwalić się największy silnik diesla na świecie – Wartsila-Sulzer RTA96-C. Mierzy on aż 27 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Z racji swoich ogromnych rozmiarów, pracuje z prędkością zaledwie 102 obr/min. Sprawdźmy ile dokładnie koni mechanicznych generuje ta olbrzymia jednostka napędowa, ile wynosi szczytowy moment obrotowy i jak wygląda średnie spalanie.
Największy silnik diesla na świecie
Największym obecnie produkowanym silnikiem diesla na świecie jest Wartsila-Sulzer RTA96-C. Ta 14-cylindrowa jednostka generuje 107 390 koni mechanicznych (80,080 kW) i rozkręca się do prędkości obrotowej 102 obr/min. Ogromne wrażenie robią także wymiary i waga silnika:
- długość 26,59 m,
- wysokość 13,5 m,
- masa własna ponad 2300 ton.
Dla przykładu popularny Titanic miał na swoim pokładzie dwa silniki parowe o łącznej mocy zaledwie 50 000 KM. To nawet nie połowa tego, co generuje omawiany silnik Wartsila RTA96-C.
Wartsila-Sulzer RTA96-C to dwusuwowy i wolnoobrotowy, doładowany silnik wysokoprężny o konstrukcji wodzikowej, gdzie tłok połączony jest z tłoczyskiem i dopiero poprzez wodzik (krzyżulec) napęd przechodzi na korbowód właściwy. Jego przeznaczeniem są największe jednostki pływające, np. kontenerowce. Pierwszy egzemplarz tego silnika trafił na pokład kontenerowca MS Emma Mærsk w 2006 roku. Jednostka ta ma 400 metrów długości i porusza się z prędkością maksymalną 31 węzłów, czyli niespełna 60 km/h.
Co ciekawe, w silniku tym zastosowano wtrysk paliwa oparty na szynie common rail. Dzięki temu uzyskano lepszą wydajność i niższe zużycie paliwa, przy jednoczesnym zachowaniu niskich prędkości obrotowych. Technologia ta pozwoliła również na niższą emisję szkodliwych substancji w spalinach. Wartsila-Sulzer RTA96-C zasilany jest ciężkim olejem napędowym, a cała konstrukcja oparta jest na starszej wersji silnika RTA96C.
Ile spala największy silnik świata?
Jak wyglądanie spalanie w największym silniku na świecie? Na pełny cykl wszystkich tłoków pod maksymalnym obciążeniem, zużywane jest ponad 2,2 litra ciężkiego oleju napędowego (jednorazowo do komory spalania wtryskiwane jest ok. 160 g paliwa). Patrząc na to w dłuższej perspektywie, silnik spala ok. 7,5 tys. litrów paliwa na godzinę i ok. 250 ton paliwa w ciągu dnia pracy.
System odzyskiwania ciepła
Kolejną funkcjonalnością tego silnika jest zaawansowany system odzyskiwania ciepła, co dodatkowo wpływa na wydajność jednostki i ograniczenie ilości szkodliwych substancji znajdujących się w spalinach. Jak to działa? Spaliny trafiają najpierw do specjalnego ekonomizera, co skutkuje wytworzeniem sporej ilości pary, która następnie zasila generator turbinowy.
Tym samym system ten pozwala uzyskać dodatkową energię elektryczną o wartości nawet 12% łącznej mocy jednostki napędowej. Tak pozyskana energia elektryczna zasila nie tylko główną rozdzielnię statku, ale wykorzystywana jest również jako dodatkowe źródło napędu. Ponadto para wodna pozyskana na skutek odzysku ciepła, rozprowadzana jest w systemie ogrzewania.
Na chwilę obecną w użyciu jest 25 silników Wartsila-Sulzer RTA96-C, podczas gdy 86 pozostaje dalej w fazie produkcji.
Największy diesel w osobówce –V12 6.0 TDI
Jedyny na świecie 12-cylindrowy diesel stosowany w osobówkach to silnik, który znalazł się pod maską Audi Q7 pierwszej generacji. Silnik ten o pojemności równej 5934 cm3 generował 500 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 1000 Nm. To jednak nic, w porównaniu do omawianej konstrukcji Wartsila.
Wartsila-Sulzer RTA96-C – informacje ogólne
Producent | Wärtsilä |
Okres produkcji | od 2006 roku do chwili obecnej |
Konfiguracja | 14 cylindrów, dwusów |
Średnica cylindra | 96 cm |
Max. prędkość obrotowa | 120 obr/min |
Doładowanie | pojedyncza turbosprężarka |
Paliwo | ciężki olej napędowy |
Moc wyjściowa | 107 390 KM ( 80 080 kW) |
Wymiary | dł. 26,59 m; wys. 13,5 m |
Waga netto | ponad 2300 ton |
Parametry silnika (dane techniczne z 2008 roku)
Konfiguracja | Silnik turbodoładowany, dwusuwowy, z wersjami od 6 do 14 cylindrów |
Szerokość cylindra | 96 cm |
Pojemność | 1828,7 l/cylinder |
Prędkość obrotowa | od 15 do 102 obr/min |
Prędkość przemieszczania tłoka | 8,5 m/s |
Moc wyjściowa | 5 720 kW na cylinder, 107 390 KM łącznie |
Moment obrotowy | 7 603 850 Nm przy 102 obr/min |
Dawka paliwa na cylinder | ok. 160 g (przy pełnym obciążeniu) |
Spalanie | 250 ton na dzień |
Waga tłoka | 5,5 t |
Wysokość tłoka | 6 m |
źródło zdjęcia: zmescience.com
Podsumowanie
Nie od dziś wiadomo, że największe silniki wysokoprężne napędzają olbrzymie statki pasażerskie i cargo. Niestety tak wysokie zapotrzebowanie na energię nie bierze się z niczego i jest to spowodowane przede wszystkim masą statku oraz jego bezwładnością. Co ciekawe, oprócz olbrzymich silników wysokoprężnych stanowiących główne źródło napędu jednostki pływającej, na pokładach tych statków znajdują się najczęściej dodatkowe silniki o mniejszej mocy, które wytwarzają m.in. energię elektryczną na pokładzie.
Przy okazji sprawdź również, czym jest mazut i jakie ma zastosowanie. W innym artykule opisywaliśmy także silnik dwusuwowy oraz jego wady i zalety. Dla miłośników starszych maszyn z pewnością niemałą gratką będzie z kolei artykuł przedstawiający silnik parowy, który znajdował się m.in. na pokładzie statku RMS Lusitania. Dowiedz się także, ile waży akumulator oraz ile waży Ursus-C360.