Największy samolot świata, An-225 Mrija

Największy samolot na świecie – ile ma metrów i ile waży?

Inżynieria

Konstrukcje obecnych statków latających dosyć znacząco różnią się od budowy tych z początku XX wieku. Najnowsze maszyny potrafią zabrać na swój pokład setki pasażerów i dziesiątki ton ciężkiego ładunku. Niektóre z samolotów osiągają wręcz gigantyczne wymiary i aż ciężko uwierzyć, że takie cuda techniki potrafią wzbić się w powietrze. Skoro już o tym mowa, to czy wiesz, jaki jest największy samolot na świecie? Mocno Cię zaskoczymy, ponieważ możliwości tej maszyny przekraczają nasze wyobrażenie o współczesnej technice.

Największy samolot transportowy świata

Miano największego samolotu transportowego na świecie należy do sześciosilnikowego An-225 Mrija. Ta radzieckiej konstrukcji maszyna o rozpiętości skrzydeł 88,4 m, długości 84 m i wysokości 18,1 m jest zdolna do przewiezienia ładunku o łącznej masie 250 ton! Masa całkowita samolotu to z kolei aż 640 ton. To nie koniec szokujących wiadomości, ponieważ potężne silniki o łącznej sile ciągu 229,5 kN każdy, potrafią nadać maszynie prędkość maksymalną na poziomie 850 km/h.

Dane techniczne An-225 Mrija

Załoga 6 osób
Data oblotu 21 grudnia 1988
Napęd 6 × dwuprzepływowe, silniki odrzutowe Łotariew D-18T
Ciąg silnika 229,5 kN każdy
Rozpiętość skrzydeł 88,40 m
Długość 84 m
Wysokość 18,10 m
Wymiary ładowni dł. 43 m, szer. 6,4 m, wys. 4,4 m
Powierzchnia nośna 905 m
Masa własna 200 000 kg
Masa użyteczna 250 000 kg
Prędkość maksymalna 850 km/h
Prędkość przelotowa 800 km/h
Prędkość minimalna 250 km/h
Pułap maksymalny 10 000
Zasięg maksymalny 15 400 km
Zasięg z pełnym ładunkiem 4500 km
Spalanie 18 ton na godzinę lotu
Pojemność zbiorników z paliwem ponad 300 ton

Niestety An-225 Mrija nie doczekał się rodzeństwa i obecnie w użyciu jest tylko jeden egzemplarz tego samolotu. Pojawia się pytanie, w jakim celu został skonstruowany taki olbrzym? Jego zadaniem miało być wyniesienie wahadłowca kosmicznego Buran oraz części rakiety Energia. Od 2011 roku maszyna ta pracuje komercyjnie, a jej właścicielem są ukraińskie linie Antonov Airlines. Nietrudno zgadnąć, że do głównych zadań tego samolotu należy transport bardzo ciężkich ładunków na spore odległości. W tym miejscu zaznaczamy, że maksymalny zasięg tego statku powietrznego wraz z pełnym ładunkiem wynosi aż 4500 km.

Kokpit samolotu An-225 Mrija

W gruncie rzeczy An-225 Mrija nie należy do największych samolotów w całej historii. Największym samolotem skonstruowanym przez człowieka był bowiem amerykański Hughes H-4 Hercules, oblatany już w 1947 roku. Ta amerykańska łódź latająca również była jedynakiem i nie doczekała się drugiego egzemplarza. Wymiary tego samolotu nie różniły się znacząco od tytułowego Antonova. Rozpiętość skrzydeł Hughes H-4 Hercules to 97,54 m, długość 66,65 i wysokość 24,18 m. Niestety pomimo nieco większego zasięgu 48000 km, nawet w połowie nie dorównywał on osiągom nowoczesnemu gigantowi. Rozpędzał się do prędkości ok. 320–408 km/h i mógł wznieść się na wysokość 6370 m.

Antonov An-225 w Polsce

Największy samolot na świecie zagościł w Polsce w 2003 i w 2005 roku. Ogromne emocje wzbudził przylot An-225 na lotnisko Chopina w Warszawie. Jego zadaniem był transport ok. 7 milionów maseczek i kombinezonów ochronnych z Chin z portu lotniczego Tiencin–Binhai. Samolot wylądował o godz. 10:00 i musiał wcześniej wykonać międzylądowanie na tankowanie w Ałmatach. Całą operacją zarządzały dwie państwowe spółki – KGHM i Lotos.

Budowa drugiego egzemplarza

Na początku roku 2021 pojawiły się obiecujące informacje, z których wynika, że drugi egzemplarz Antonova An-225 jest już w fazie budowy. Wieści te przekazał “Kyiv Post”. Jak wspomnieliśmy, obecnie na świecie istnieje wyłącznie jedna sztuka największego samolotu świata. Opierając się o powyższe doniesienia, gotowy kadłub An-225 czeka zakonserwowany w hangarze pod Kijowem. Jedyny problem to jak nietrudno zgadnąć – środki finansowe. UkrOboronProm (UOP) szuka zagranicznych inwestorów, którzy byliby skłonni wyłożyć nieco grosza na dokończenie budowy (bez tego realizacja całego projektu skazana jest na porażkę). W tej kwestii wypowiedział się nawet sam dyrektor generalny Antonowa – Sergi Byczkow. Poinformował, że o ile kadłub jest faktycznie ukończony, tak dalej brakuje chociażby odpowiednich silników czy systemu awioniki.

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl

Od 11 lat tworzy specjalistyczne treści o charakterze poradnikowym. Jego wiedza czerpana jest z wielojęzycznych kanałów informacyjnych oraz encyklopedii naukowych. Osobiście miłośnik górskich podróży i pasjonat działań marketingowych.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze