Konstrukcje obecnych statków latających dosyć znacząco różnią się od budowy tych z początku XX wieku. Najnowsze maszyny potrafią zabrać na swój pokład setki pasażerów i dziesiątki ton ciężkiego ładunku. Niektóre z samolotów osiągają wręcz gigantyczne wymiary i aż ciężko uwierzyć, że takie cuda techniki potrafią wzbić się w powietrze. Skoro już o tym mowa, to czy wiesz, jaki jest największy samolot na świecie? Mocno Cię zaskoczymy, ponieważ możliwości tej maszyny przekraczają nasze wyobrażenie o współczesnej technice.
Największy samolot transportowy świata
Miano największego samolotu transportowego na świecie należy do sześciosilnikowego An-225 Mrija (ukr. Marzenie). Ta radzieckiej konstrukcji maszyna o rozpiętości skrzydeł 88,4 m, długości 84 m i wysokości 18,1 m jest zdolna do przewiezienia ładunku o łącznej masie 250 ton! Masa całkowita samolotu to z kolei aż 640 ton. To nie koniec szokujących wiadomości, ponieważ potężne silniki o łącznej sile ciągu 229,5 kN każdy, potrafią nadać maszynie prędkość maksymalną na poziomie 850 km/h.
Dane techniczne An-225 Mrija
Załoga | 6 osób |
Data oblotu | 21 grudnia 1988 |
Napęd | 6 × dwuprzepływowe, silniki odrzutowe Łotariew D-18T |
Ciąg silnika | 229,5 kN każdy |
Rozpiętość skrzydeł | 88,40 m |
Długość | 84 m |
Wysokość | 18,10 m |
Wymiary ładowni | dł. 43 m, szer. 6,4 m, wys. 4,4 m |
Powierzchnia nośna | 905 m |
Masa własna | 200 000 kg |
Masa użyteczna | 250 000 kg |
Prędkość maksymalna | 850 km/h |
Prędkość przelotowa | 800 km/h |
Prędkość minimalna | 250 km/h |
Pułap maksymalny | 10 000 |
Zasięg maksymalny | 15 400 km |
Zasięg z pełnym ładunkiem | 4500 km |
Spalanie | 18 ton na godzinę lotu |
Pojemność zbiorników z paliwem | ponad 300 ton |
Niestety An-225 Mrija nie doczekał się rodzeństwa i obecnie w użyciu jest tylko jeden egzemplarz tego samolotu. Pojawia się pytanie, w jakim celu został skonstruowany taki olbrzym? Jego zadaniem miało być wyniesienie wahadłowca kosmicznego Buran oraz części rakiety Energia. Od 2011 roku maszyna ta pracuje komercyjnie, a jej właścicielem są ukraińskie linie Antonov Airlines. Nietrudno zgadnąć, że do głównych zadań tego samolotu należy transport bardzo ciężkich ładunków na spore odległości. W tym miejscu zaznaczamy, że maksymalny zasięg tego statku powietrznego wraz z pełnym ładunkiem wynosi aż 4500 km.
W gruncie rzeczy An-225 Mrija nie należy do największych samolotów w całej historii. Największym samolotem skonstruowanym przez człowieka był bowiem amerykański Hughes H-4 Hercules, oblatany już w 1947 roku. Ta amerykańska łódź latająca również była jedynakiem i nie doczekała się drugiego egzemplarza. Wymiary tego samolotu nie różniły się znacząco od tytułowego Antonova. Rozpiętość skrzydeł Hughes H-4 Hercules to 97,54 m, długość 66,65 i wysokość 24,18 m. Niestety pomimo nieco większego zasięgu 48000 km, nawet w połowie nie dorównywał on osiągom nowoczesnemu gigantowi. Rozpędzał się do prędkości ok. 320–408 km/h i mógł wznieść się na wysokość 6370 m.
Antonov An-225 w Polsce
Największy samolot na świecie zagościł w Polsce w 2003 i w 2005 roku. Ogromne emocje wzbudził przylot An-225 na lotnisko Chopina w Warszawie. Jego zadaniem był transport ok. 7 milionów maseczek i kombinezonów ochronnych z Chin z portu lotniczego Tiencin–Binhai. Samolot wylądował o godz. 10:00 i musiał wcześniej wykonać międzylądowanie na tankowanie w Ałmatach. Całą operacją zarządzały dwie państwowe spółki – KGHM i Lotos.
Pod koniec 2021 roku An-225 dostarczył do Polski aż 150 ton aluminium prosto z Chin. Co ciekawe, sam rozładunek towaru trwał aż 6 godzin. Lądowanie miało miejsce z Jesionce pod Rzeszowem, gdzie Antonov lądował w ostatnim czasie aż dwukrotnie. Aluminium z kolei przeznaczone było dla grupy CANPACK w Brzesku, a jego załadunek odbył się w porcie lotniczym Tijanin. Firma CANPACK zajmuje się przede wszystkim produkcją puszek napojowych, a dostarczone na pokładzie An-225 aluminium posłuży konkretnie do produkcji wieczek na puszki. Firma poinformowała również, że nie wyklucza kolejnych transportów aluminium z wykorzystaniem największego samolotu transportowego świata.
Budowa drugiego egzemplarza
Na początku roku 2021 pojawiły się obiecujące informacje, z których wynika, że drugi egzemplarz Antonova An-225 jest już w fazie budowy. Wieści te przekazał „Kyiv Post”. Jak wspomnieliśmy, obecnie na świecie istnieje wyłącznie jedna sztuka największego samolotu świata. Opierając się o powyższe doniesienia, gotowy kadłub An-225 czeka zakonserwowany w hangarze pod Kijowem.
Jedyny problem to jak nietrudno zgadnąć – środki finansowe. UkrOboronProm (UOP) szuka zagranicznych inwestorów, którzy byliby skłonni wyłożyć nieco grosza na dokończenie budowy (bez tego realizacja całego projektu skazana jest na porażkę). W tej kwestii wypowiedział się nawet sam dyrektor generalny Antonowa – Sergi Byczkow. Poinformował, że o ile kadłub jest faktycznie ukończony, tak dalej brakuje chociażby odpowiednich silników czy systemu awioniki.
Koniecznie sprawdź pozostałe, największe samoloty świata!
Zniszczenie Antonowa An-225 w 2022 roku
Największy samolot na świecie An-225 Mrija został zniszczony w wyniku ostrzału przeprowadzonego przez rosyjskie wojsko podczas konfliktu zbrojnego w 2022 roku. Niestety z uwagi na trwające wtedy prace naprawcze, nie było możliwe przeniesienie maszyny w bardziej bezpieczne miejsce.
Na skutek ostrzału ucierpiał zarówno sam samolot, jak i hangar. Według doniesień prasowych, Ukraińcy będą dążyć od odbudowy tego samolotu, co niestety wiąże się z ogromnym kosztem – ok. 3 mld dolarów. Wydatek ten z założenia będzie miała pokryć Rosja.
W innych wpisach przedstawiliśmy m.in. opis statku RMS Lusitania, jaki jest największy czołg świata, czym jest bazuka oraz to, ile waży akumulator.