Transport drogowy to jeden z głównych źródeł emisji CO2 do atmosfery. Nic zatem dziwnego, że intensyfikuje się działania zmierzające do przynajmniej częściowej elektryfikacji samochodów ciężarowych, które stanowią istotny element logistyczny wielu firm, ale zarazem emitują spore ilości dwutlenku węgla.
Dlaczego ciężarówki uderzają w środowisko?
Sektor transportowy jest odpowiedzialny za znaczną część globalnych emisji gazów cieplarnianych, a ciężarówki przyczyniają się do tego w dużym stopniu. Emisje CO2 z pojazdów ciężarowych mają długotrwały wpływ na atmosferę, przyczyniając się do efektu cieplarnianego i pogorszenia jakości powietrza. Ponadto, spalanie paliw kopalnych przez ciężarówki prowadzi do emisji innych szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu i cząstki stałe.
Elektryczne ciężarówki oferują rozwiązanie tych problemów, ponieważ ich eksploatacja nie wiąże się z bezpośrednimi emisjami CO2. Przejście na elektryczność może znacząco zmniejszyć ogólną emisję gazów cieplarnianych, szczególnie jeśli energia elektryczna pochodzi ze źródeł odnawialnych. Co więcej, elektryczne ciężarówki mogą przyczynić się do zmniejszenia zależności od paliw kopalnych, co jest kluczowe dla osiągnięcia celów klimatycznych i zapewnienia zrównoważonego rozwoju.

Jak działają ciężarówki elektryczne?
Napędy elektryczne w ciężarówkach polegają na wykorzystaniu energii elektrycznej do napędzania silników. W przeciwieństwie do silników spalinowych, które spalają paliwo w celu wytworzenia energii, silniki elektryczne czerpią energię z baterii lub innych źródeł prądu. Są one znacznie prostsze w budowie, co przekłada się na mniejszą awaryjność i niższe koszty utrzymania. Ponadto, silniki elektryczne są ciche i – co najważniejsze – nie emitują spalin.
Gdy porównujemy efektywność energetyczną ciężarówek elektrycznych z tradycyjnymi pojazdami spalinowymi, różnica jest znacząca. Silniki elektryczne są w stanie przekształcić większą część dostarczonej energii elektrycznej bezpośrednio w ruch, co sprawia, że są one nawet do trzech razy bardziej efektywne niż silniki spalinowe. Dla przykładu, tradycyjny silnik Diesla ma sprawność rzędu 30-40%, podczas gdy silnik elektryczny może osiągnąć sprawność nawet do 90%. To oznacza, że przy tej samej ilości zużytej energii, ciężarówka elektryczna może przejechać znacznie dłuższy dystans niż jej spalinowy odpowiednik.

Jak wdrażane są ciężarówki elektryczne na rynek?
Wprowadzenie elektrycznych ciężarówek na rynek jest już faktem, a wiele firm i krajów na całym świecie podejmuje kroki w celu ich implementacji. Firmy takie jak Volvo Trucks zwiększają produkcję w oczekiwaniu na rosnące zapotrzebowanie, rozpoczynając operacje w fabrykach w Szwecji, Francji, Stanach Zjednoczonych, a także w Belgii. Z kolei kraje takie jak Chiny, Norwegia, Stany Zjednoczone, Niemcy, Japonia i Holandia są kluczowymi graczami w rewolucji pojazdów elektrycznych, każdy z nich z unikalnym podejściem do promowania elektromobilności.
Oto kilka kluczowych statystyk dotyczących redukcji emisji CO2 dzięki elektrycznym ciężarówkom:
- W maju 2023 roku, ceny uprawnień do emisji CO2 (EUA) na rynku spot giełd ICE oraz EEX spadły z 85,10 EUR do 79,20 EUR za uprawnienie.
- W tym samym okresie, emisja CO2 w Unii Europejskiej zmniejszyła się o 4% w porównaniu z tym samym kwartałem 2021 roku, podczas gdy PKB UE wzrósł o 1,5%.
- Polska ma szansę spełnić normy emisji CO2 dla ciężarówek do 2030 roku, z roczną produkcją energii na poziomie 870 GWh, co jest o 20% więcej niż potrzeba dla elektrycznych ciężarówek i autokarów, nawet przy założeniu redukcji emisji CO2 o 45%.
- Cała UE w 2030 roku będzie generować rocznie 13,79 TWh energii do ładowania pojazdów ciężarowych, co pokryje 97% zapotrzebowania, nawet jeśli cele redukcji emisji CO2 dla producentów samochodów ciężarowych zostaną zaostrzone do -65%.