Największa ciężarówka świata: BiełAZ 75710

Największa ciężarówka świata: BiełAZ 75710

Inżynieria

Ogromne ciężarówki od wielu dziesięcioleci służą nam w transporcie urobku czy materiałów budowlanych. Największe maszyny wykorzystywane są w kopalniach, gdzie wymagane jest ciągłe przewożenie surowców. Do takich zaliczyć trzeba ciężarówkę BiełAZ 75710, która zyskała miano obecnie największej ciężarówki na świecie. Sprawdźmy zatem, jakie ma wymiary, ładowność, prędkość maksymalną i moc silnika.

Największa ciężarówka na świecie

Największą obecnie istniejącą ciężarówką na świecie jest BiełAZ 75710. Wywrotka ta waży 360 ton i dysponuje ładownością rzędu 450 ton. W pełni załadowana osiąga masę aż 810 ton, zachowując przy tym idealny rozkład masy 50/50. Jednocześnie wozidło to ustanowiło rekord Guinessa, podczas którego udało się załadować na niego 503,3 tony ładunku.

BiełAZ 75710 – informacje ogólne

BiełAZ 75710 produkowany jest od 2013 roku w Białoruskich Zakładach Samochodowych (Biełaruski Autamabilny Zawod, BiełAZ, БелАЗ). Konstrukcja pojazdu oparta jest na dwóch osiach, o rozstawie kół wynoszącym 8 metrów. Pomimo tak ogromnych rozmiarów, jego promień skrętu wynosi zaledwie ok. 31 metrów. BiełAZ 75710 znalazł zastosowanie w kopalniach odkrywkowych, gdzie wymagany jest ciągły transport ogromnych ilości surowców kopalnianych.

Napęd tej ogromnej maszyny stanowią dwa silnika diesla MTU DD16V4000 V16 o pojemności 65 litrów każdy. Co ciekawe, silniki te uruchamiane są niezależnie. Razem generują moc równą 4 660 KM i gigantyczny moment obrotowy 18 626 Nm. Tak wielkie silniki wymagają przy tym odpowiednio wydajnego układu smarowania. Z tego powodu mieści się w nich aż 550 litrów oleju silnikowego. Kolejna ciekawa sprawa to spalanie, które przyprawia o zawrót głowy. Wywrotka ta zużywa ok. 550 litrów oleju napędowego w ciągu godziny pracy, a samo paliwo przechowywane jest w dwóch zbiornikach po 2800 litrów każdy. Ciekawostką jest również to, że jeden z silników może zostać wyłączony, jeżeli pojazd porusza się bez ładunku.

Trzeba jednak dopowiedzieć, że silnika diesla nie przekazują swojej mocy bezpośrednio na osie napędowe pojazdu. Układ napędowy wywrotki jest hybrydowy. To oznacza, że silniki spalinowe połączone są z dwoma generatorami prądu (łączna moc 3500 KW), które zaopatrują w energię elektryczną 4 silniki napędzające koła (o mocy 1600 KM każdy). W sumie daje to nam 6400 KM rozdzielone na 4 koła.

Opony największej ciężarówki na świecie to zupełnie osobna bajka. Każda z nich ma 4 metry średnicy i wagę 5,8 ton. Biorąc po uwagę fakt, że opony umieszczone są w systemie bliźniaczym, ich łączna masa wynosi aż 46,4 ton. Nic dziwnego, skoro muszą brać na siebie tak ogromne obciążenia. Może pojawiać się pytanie, jakie ciśnienie panuje w ich wnętrzu? Cóż, każda z opon pompowana jest powietrzem do momentu uzyskania ciśnienia 7 atm.

BiełAZ 75710 – dane techniczne

Typ pojazdu Wozidło, wywrotka
Miejsce produkcji Białoruś
Okres produkcji Nieustannie od 2013 roku
Zakład produkcyjny Biełaruski Autamabilny Zawod
Układ Silnik z przodu, 4 osie, napęd 4×4
Silnik 2x MTU DD16V4000 V16, turbodiesel, poj.: 65 litrów, łączna moc: 4660 KM; maks. moment obr.: 18 626 Nm
Przeniesienie napędu Siemens MMT500
Napęd Hybrydowy (spalinowo-elektryczny)
Rozstaw kół 8 m
Długość 20,6 m
Szerokość 9,87 m
Wysokość 8,26 m
Masa własna 360 ton
Masa załadunkowa (udźwig) 450 ton
Prędkość maksymalna 64 km/h (optymalna przy załadunku: 40 km/h)

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl

Od 11 lat tworzy specjalistyczne treści o charakterze poradnikowym. Jego wiedza czerpana jest z wielojęzycznych kanałów informacyjnych oraz encyklopedii naukowych. Osobiście miłośnik górskich podróży i pasjonat działań marketingowych.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze