Jeżeli wspominamy o komuś o naszej pracy i zarobkach, to w głównej mierze zawsze mówimy o kwotach netto, czyli „na rękę”. Jest to o wiele praktyczniejsze, ponieważ przeliczanie kwoty brutto na netto jest dosyć skomplikowane.
Od wynagrodzenia brutto trzeba odjąć m.in. zaliczkę na podatek dochodowy, ubezpieczenie emerytalne czy chorobowe. Wszystkie te składowe sprawiają, że wypłata netto jest nawet o 1/3 mniejsza niż wypłata brutto. W dzisiejszym artykule sprawdzimy, 5000 brutto ile to netto w zależności od formy zatrudnienia.
Czy 5000 zł brutto to dużo?
Wynagrodzenie w wysokości 5 tys. zł brutto wydaje się całkiem spore. W praktyce jednak możemy łatwo oszacować, że kwota do wypłaty, czyli wynagrodzenie netto będzie zdecydowanie mniejsze, gdzieś na poziomie ok. 3,5 tys. zł. W gruncie rzeczy jest to prawda i ponad tysiąc złotych z tak wysokiej wypłaty wędruje na konto państwa.
Czy za taką kwotę można spokojnie przeżyć? Pomimo sporej inflacji i galopujących cen na rynku mieszkaniowym, kwota 3,5 tys. złotych wydaje się całkiem w porządku. Możemy z takiej sumki opłacić czynsz za niewielkie mieszkanie, wszystkie podstawowe rachunki, spokojnie się wyżywić i przy dobrych wiatrach również nieco odłożyć na remont lub wczasy.
Rozkład kosztów pracownika i pracodawcy
Rożne formy zatrudnienia nakładają na pracownika i pracodawcę szereg obciążeń finansowych. Z tego też powodu wynagrodzenie w kwocie brutto jest o wiele wyższe, niż pensja wypłacana pracownikowi „do ręki”. O jakich kosztach dokładnie mowa? W przypadku wynagrodzenia na poziomie 5000 zł brutto, koszty ze strony pracownika i pracodawcy zmieniać będą się w zależności od formy zatrudnienia. Szczegóły przedstawiamy poniżej:
Umowa o pracę
Miesięczne koszty pracownika
- ubezpieczenie emerytalne – 488,00 zł
- ubezpieczenie rentowe – 75,00 zł
- ubezpieczenie chorobowe – 122,50 zł
- ubezpieczenie zdrowotne – 388,31 zł
- zaliczka na PIT – 188 zł
Miesięczne koszty pracodawcy
- ubezpieczenie emerytalne – 488,00 zł
- ubezpieczenie rentowe – 325,00 zł
- ubezpieczenie wypadkowe – 83,50 zł
- Fundusz Pracy – 122,50 zł
- FGŚP – 5,00 zł
Do wypłaty netto: 3 738,19 zł
Umowa zlecenie
Miesięczne koszty pracownika
- ubezpieczenie emerytalne – 488,00 zł
- ubezpieczenie rentowe – 75,00 zł
- ubezpieczenie chorobowe – 0,00 zł
- ubezpieczenie zdrowotne – 399,33 zł
- zaliczka na PIT – 426 zł
Miesięczne koszty pracodawcy
- ubezpieczenie emerytalne – 488,00 zł
- ubezpieczenie rentowe – 325,00 zł
- ubezpieczenie wypadkowe – 83,50 zł
- Fundusz Pracy – 122,50 zł
- FGŚP – 5,00 zł
Do wypłaty netto: 3 611,67 zł
Umowa o dzieło
Miesięczne koszty pracownika
- ubezpieczenie emerytalne – 0,00 zł
- ubezpieczenie rentowe – 0,00 zł
- ubezpieczenie chorobowe – 0,00 zł
- ubezpieczenie zdrowotne – 0,00 zł
- zaliczka na PIT – 480,00 zł
Miesięczne koszty pracodawcy
- ubezpieczenie emerytalne – 0,00 zł
- ubezpieczenie rentowe – 0,00 zł
- ubezpieczenie wypadkowe – 0,00 zł
- Fundusz Pracy – 0,00 zł
- FGŚP – 0,00 zł
Do wypłaty netto: 4 520,00 zł
Kontrakt B2B
Miesięczne koszty
- ubezpieczenie emerytalne – 176,27 zł
- ubezpieczenie rentowe – 72,24 zł
- ubezpieczenie zdrowotne – 270,90 zł
- zaliczka na podatek – 847,00 zł
- ubezpieczenie wypadkowe – 22,12 zł
Do wypłaty netto: 3 611,47 zł (3 830, 10 zł w przypadku trwania okresu bezskładkowego)
5000 brutto ile to netto?
W zależności od formy zatrudnienia, pracownik zarabiający 5000 zł brutto na rękę otrzyma:
Umowa o pracę – 3 738,19 zł netto
Umowa zlecenie – 3 611,67 netto
Umowa o dzieło – 4 520 zł netto
Kontrakt B2B – 3 611,47 zł netto (3 830,10 zł w okresie bezskładkowym)
Przy okazji sprawdź również inne przeliczniki: