recykling plastiku

Jak działa recykling plastiku? Przetwórstwo tworzyw sztucznych

Produkcja

Plastik to popularny surowiec przemysłowy, wykorzystywany do produkcji niezliczonej liczby opakowań, toreb foliowych oraz innych rzeczy codziennego użytku. Tworzywo sztuczne jest tanie w produkcji, posiada dobre właściwości fizyczne, a co najważniejsze: można je poddawać recyklingowi. Jak zatem wygląda proces przetwórstwa zużytego plastiku? Najpierw sprawdźmy, czym tak na prawdę jest plastik.

Tworzywo sztuczne – z czego się składa?

Plastik – ponieważ tak potocznie określa się tworzywo sztuczne, to w zasadzie materiały, które składają się z polimerów syntetycznych lub zmodyfikowanych polimerów naturalnych. Ku woli wyjaśnienia, polimery syntetyczne wytwarzane są w 100% przez człowieka i nie występują w naturze. W przypadku modyfikowanych polimerów naturalnych, do produkcji wykorzystuje się specjalne dodatki, takie jak np. stabilizatory promieniowania UV czy uniepalniacze.

Zalety i wady tworzywa sztucznego (plastiku)

Właściwości fizyczne plastiku sprawiły, że stał się on kluczowym budulcem niemal wszystkich rzeczy codziennego użytku. Czym zatem charakteryzuje się tworzywo sztuczne?

Zalety plastiku:

  • Niskie koszty produkcji;
  • Łatwe przetwórstwo (recykling);
  • Szybkie wykonywanie dużych serii gotowych wyrobów.

Wady plastiku:

  • Niska odporność na wysokie temperatury
  • Gorsze właściwości mechaniczne w porównaniu do ceramiki lub metalu
  • Bardzo długi czas naturalnego rozkładu
  • Podczas spalania w niskiej temperaturze emituje trujące związki

Szacuje się, że od lat 50 do 2017 roku światowa gospodarka wyprodukowała blisko 8,3 mld ton plastiku. Od początku masowej produkcji tworzyw sztucznych, zaledwie 9% tej ilości zostało ponownie przetworzone, podczas gdy niemal 80% trafiło na śmietnik.

Sprawdź również: Jak długo rozkładają się śmieci?

Recykling plastiku – dlaczego warto segregować tworzywa sztuczne?

Plastik bardzo łatwo poddaje się ponownej obróbce. Ocenia się, że plastik odzyskuje się do 10 razy. Co ciekawe, recykling 1 kilograma tworzyw sztucznych, pozwala zmniejszyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery o blisko 2 kilogramy. Przetwórstwo plastiku pozwala na produkcję takich dóbr konsumpcyjnych jak:

  • Torby foliowe
  • Opakowania plastikowe
  • Meble ogrodowe
  • Ubrania z polaru
  • Ekrany akustyczne
  • Namioty
  • Torby
  • Buty
  • i wiele więcej!

Niestety rzeczywistość zweryfikowała, że pomimo tysięcy ton wyprodukowanego plastiku, w Europie tylko 30% tego materiału zostaje poddana recyklingowi. Resztę odpadów składuje się na wysypiskach lub zostaje spalona. Co gorsza, ogromne znaczenie mają tu nie tylko wpływy czysto ekologiczne, ale również finansowe. Recykling plastiku musi się opłacać, a niestety nie każdy rodzaj tworzywa sztucznego przynosi konkretne i zadowalające zyski.

Kolejny problem to szybka utrata właściwości mechanicznych w trakcie przerobu plastiku. Dla przykładu cienka butelka PET najczęściej przerabiana jest na włókna poliestrowe, które posłużą do produkcji mniej wytrzymałych produktów, takich jak chociażby ubrania z polaru, namioty lub buty. Jej przetwórstwo praktycznie nie pozwala na ponowne wykorzystanie budulca do wyprodukowania kolejnej butelki.

Jak przebiega recykling tworzyw sztucznych?

Proces ponownego przetwórstwa produktów plastikowych jest dosyć skomplikowany. Jego trzonem są rozbudowane linie recyklingowe, które składają się z wielu specjalnych urządzeń, takich jak osuszacze, maszyny myjące czy rozdrabniarki. Plastik poddawany jest obróbce termicznej, a następnie może zostać ponownie wykorzystany do produkcji. Bardzo często firmy recyklingowe przechowują przetopiony plastik w formie granulatu i tak jest on dystrybuowany.

Recykling plastiku to nie tylko jego ponowne przygotowanie do produkcji nowych produktów. Wyróżnia się również inne typy recyklingu, takie jak recykling surowcowy oraz energetyczny.

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl

Grafik 3D, fotograf, podróżnik. Miłośnik pisania wierszy, opowieści, artykułów publicystycznych. Pasjonat astronomii i wycieczek górskich. Ponad 10 lat doświadczenia w działaniach marketingowych.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze