Transport kolejowy w Stanach Zjednoczonych USA zazwyczaj wymaga stosowania lokomotyw o ogromnej mocy, które zdolne są uciągnąć wielotonowe ładunki na bardzo duże odległości. W tym rankingu bezkompromisowo 1. miejsce zajmuje EMD DDA40X „Centennial” – najsilniejsza czy też najmocniejsza lokomotywa świata.
Najsilniejsza lokomotywa świata
EMD DDA40X „Centennial” to lokomotywa produkcji amerykańskiej, wyprodukowana w liczbie 47 sztuk w latach 1969–1971. Wyposażona jest w tradycyjny napęd spalinowo-elektryczny o niebagatelnej mocy – 6600 KM (4920 kW). Masa służbowa tej potężnej maszyny wynosi aż 247 ton, czyli dwukrotnie więcej niż popularnego polskiego elektrowozu ET-22. Zachwyca również maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosząca 90 mph (144 km/h).
Wszystkie egzemplarze wykonane zostały na zlecenie Union Pacific Railroad. Pierwsza lokomotywa o numerze 6900 zyskała przydomek „Centennial” z uwagi na fakt, że została uroczyście dostarczona podczas obchodów 100-lecia zbudowania linii trans-amerykańskiej.
Dane techniczne:
- Masa służbowa: 247 t
- Długość: 30 m
- Szerokość: 3,15 m
- Wysokość: 4,56 m
- Napęd: 2x silniki V16 EMD 645E3A (z turbodoładowaniem)
- Pojemność zbiorników paliwa: 31 154 l
- Moc znamionowa: 6600 KM (4920 kW)
- Prędkość konstrukcyjna: 90 mph
- Ciąg: 506,8 kN (startowy), 460 kN (ciągły)
Aktualny stan
- 11 sztuk w muzeach
- 1 sztuka oczekuje na naprawę
- 1 sztuka oczekuje na włączenie do służby
- 34 sztuki zezłomowane
Ciekawostki
Pierwszy egzemplarz maszyny powstał poprzez połączenie dwóch przedziałów silników oraz przyłączeniem kabiny produkcji kanadyjskiej. Ogromna masa rozłożona była na 8 osi, aczkolwiek i to rodziło olbrzymi problem. Nacisk dalej był tak spory, że powodował odkształcanie się szyn kolejowych (nacisk powyżej 30 ton/oś).
Mimo to maszyny były przez pewien okres wykorzystywane do transportu bardzo ciężkich ładunków i okazywały się wysoce niezawodne i wydajne. Każda z lokomotyw przed wycofaniem ze służby pokonała ponad 3 miliony kilometrów.
Sprawdź również: