Szyny kolejowe są nieodzownym elementem infrastruktury kolejowej i tramwajowej. Są one odpowiedzialne za przenoszenie ogromnych obciążeń wzdłuż torów, umożliwiając bezpieczny i efektywny transport. Waga szyn kolejowych oraz ich produkcja są kluczowymi czynnikami decydującymi o wytrzymałości i trwałości torów kolejowych. W tym artykule omówimy różne rodzaje szyn kolejowych oraz proces ich produkcji, przy uwzględnieniu wagi i stosowanych materiałów.
Rodzaje szyn kolejowych
Istnieje wiele różnych rodzajów szyn kolejowych, z których każdy ma swoje unikalne właściwości i zastosowanie. W przypadku ruchu kolejowego najczęściej stosuje się szyny typu S49 i 60E1, podczas gdy w przypadku ruchu tramwajowego popularne są szyny 59R1, 60R1, 59R2 i 60R2. Każdy z tych rodzajów szyn ma określone wymiary i charakterystyki techniczne, aby sprostać wymaganiom konkretnych systemów transportowych.
Waga szyn kolejowych
Waga szyn kolejowych jest istotnym czynnikiem w zapewnianiu stabilności i wytrzymałości torów kolejowych. Standardowa waga szyn kolejowych wynosi około 50–60 kg za metr bieżący. Oznacza to, że na każdy metr toru kolejowego przypada około 100–120 kg masy obu szyn. Wysoka masa szyn jest ważna, ponieważ pomaga w stabilizacji torów, minimalizuje wibracje podczas przejazdu pojazdów i zapewnia bezpieczną podróż.
Z czego wykonuje się szyny kolejowe?
Szyny kolejowe są wytwarzane z wysokiej jakości stopów stali, które charakteryzują się wytrzymałością i trwałością. Najczęściej stosowane gatunki stali do produkcji szyn to R260 i R350HT. Stal te spełniają określone normy techniczne i muszą posiadać odpowiednie właściwości mechaniczne, takie jak wytrzymałość na rozciąganie, elastyczność i odporność na zmęczenie.
Sprawdź również: Najszybszy pociąg na świecie