Niklowanie a chromowanie

Niklowanie a chromowanie – czym się wyróżnia?

Produkcja

Zarówno niklowanie, jak i chromowanie to dosyć popularny sposób na zabezpieczenie powierzchni metalowych. Ma on na celu nadanie konkretnych właściwości fizycznych obrabianemu elementowi. Jakie są między nimi różnice?

Co to jest niklowanie?

Ogólnie rzecz biorąc, niklowanie to pokrywanie wyrobów wykonanych z metalu (najczęściej stali), cienką warstwą niklu. Dzięki niklowaniu element staje się odporny na korozję i zyskuje bardziej elegancki wygląd. Proces ten wykonuje się również w celu przygotowania powierzchni do dalszego nakładania powłok galwanicznych. Powierzchnie niklowane nie są jednak tak atrakcyjne wizualnie, jak elementy chromowane.

Proces niklowania można rozdzielić na dwie metody:

  • Niklowanie elektrolityczne – ma ono miejsce w kwaśnych kąpielach, najczęściej siarczanowych. Mieszanie w nich odbywa się za pomocą prądu elektrycznego.
  • Niklowanie chemiczne – powierzchnię przeznaczoną do niklowania poddaje się działaniu podfosforynem niklu. Technika ta wykorzystywana jest w sytuacji, w której niemożliwe jest wykorzystanie metody elektrolitycznej.

Co to jest chromowanie?

Analogicznie jak wyżej omawiany proces, chromowanie to pokrywanie elementów metalowych oraz tworzyw sztucznych, cienką powłoką chromową. Celem chromowania jest poprawa właściwości mechanicznych obrabianego elementu, takich jak odporność na zużycie. Dzięki chromowaniu element zyskuje również elegancki, błyszczący wygląd. W procesie chromowania elementów wykonanych ze stali, wykorzystuje się wysoką temperaturę, rzędu nawet 1050 °C.

Chromowanie przeprowadza się w większości przypadków metodą elektrolityczną. Obrabiany element zanurza się w roztworze soli chromu, która podgrzana jest do kilkudziesięciu stopni Celsjusza.

Krzysztof Kamzol

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl

Grafik 3D, fotograf, podróżnik. Miłośnik pisania wierszy, opowieści, artykułów publicystycznych. Pasjonat astronomii i wycieczek górskich. Ponad 10 lat doświadczenia w działaniach marketingowych.