Książki stanowią jedną z najlepiej sprzedających się w sieci kategorii. Konsumentom najczęściej wystarczy odpowiednia recenzja lub reklama danego tytułu, aby zamówić go w Internecie. Rzadko kiedy czują potrzebę jego oceny na żywo, toteż e-commerce sprawdza się w tym przypadku doskonale. Sprzedaż książek w sieci może okazać się dla Ciebie bardzo opłacalnym pomysłem na biznes pod warunkiem, że wiesz, gdzie ją prowadzić.
Sprzedaż książek w Internecie – dlaczego warto?
Książki spełniają właściwie wszystkie kryteria produktów, które warto sprzedawać za pośrednictwem Internetu:
- Cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników sieci – mimo że, czytelnictwo w Polsce nie stoi na wysokim poziomie, nawet 56% internautów kupuje książki online. Takie wnioski płyną z zeszłorocznego raportu E-commerce w Polsce 2021.
- Pozwalają na łatwe i wygodne magazynowanie – ich gabaryty oraz właściwości fizyczne nie sprawiają problemów w kwestii składowania towaru.
- Nie podlegają częstym zwrotom – kupujący rzadko decydują się na odesłanie zakupionej książki, bo zazwyczaj wiedzą, co i dlaczego zamawiają.
- Przyjmują postać e-booków – których sprzedaż możliwa jest wyłącznie za pośrednictwem Internetu.
- Znakomicie nadają się na prezent – książka to uniwersalny upominek, który można podarować dosłownie każdemu i niezależnie od okazji.
Zauważ, że sprzedaż książek w Internecie jesteś w stanie rozpocząć bardzo szybko. Na rynek e-commerce wejdziesz bowiem błyskawicznie i bez dużych nakładów finansowych.
Własny sklep internetowy – najlepsze miejsce na sprzedaż książek w sieci
Zastanawiając się nad idealnymi kanałami sprzedaży książek w sieci, należy bez wątpienia zacząć od własnego sklepu internetowego. To zazwyczaj podstawa każdego e-commerce’u. Pozwala na swobodny rozwój marki i gwarantuje szerokie pole manewru w kwestii marży narzucanej na asortyment. Jego otwarcie jest zresztą bardzo proste. Możesz bowiem skorzystać z nowoczesnych platform SaaS, które oferują dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji sprzedażowych i marketingowych.
Własna witryna pozwoli Ci również łączyć sprzedaż tradycyjnych książek z handlem e-bookami. Dobre platformy e-commerce dostosowane są do specyfiki produktów cyfrowych, dzięki czemu z powodzeniem wzbogacisz swój asortyment o pliki PDF, EPUB czy MOBI. Cały proces jest w tym przypadku w pełni zautomatyzowany, co oznacza, że po opłaceniu zamówienia e-book natychmiast trafia prosto na adres mailowy klienta.
Inne kanały sprzedaży książek w Internecie
Pamiętaj, że własny sklep internetowy to tylko jeden z filarów e-handlu. Najlepsze rezultaty zapewni Ci jednak realizacja strategii wielokanałowej, która polega na prowadzeniu sprzedaży w wielu różnych miejscach jednocześnie. Dzięki temu dotrzesz do różnych grup klientów i zwiększysz zainteresowanie swoją ofertą. Jakimi serwisami warto się zatem zainteresować?
Empik Marketplace
Jeśli chcesz sprzedawać książki poza swoim sklepem internetowym, w pierwszej kolejności zastanów się nad obecnością w Empik Marketplace. W świadomości polskich internautów serwis ten jest absolutnym liderem, jeśli chodzi o tego typu produkty. Aby dołączyć do sprzedawców oferujących tam swój asortyment, musisz jednak pozytywnie przejść wstępną weryfikację. Empik zastrzega sobie bowiem prawo do współpracy jedynie z wybranymi sklepami. Dzięki temu cały czas utrzymuje bardzo wysoką jakość usług.
Allegro
Trudno wyobrazić sobie produkt, którego nie można by sprzedać na Allegro. Jeśli obrót danymi dobrami jest prawnie dozwolony, prawdopodobnie znajdziesz na nie kupca w tym serwisie. To największa polska platforma sprzedażowa, która każdego miesiąca przyciąga aż 18 milionów unikalnych użytkowników.
Takie liczby skutkują wysoką konkurencją i trudnościami z wybiciem się na rynku. Ze względu na bardzo rozpoznawalną markę Allegro, skomplikowana wydaje się również budowa wizerunku własnej firmy. Do minusów platformy należy również dodać względnie wysokie prowizje od sprzedaży, które obniżają Twoje przychody.
Z drugiej jednak strony Allegro umożliwia dotarcie do ogromnego grona odbiorców. Pozwala też na prowadzenie skutecznych działań marketingowych, a to dzięki zaawansowanym narzędziom dedykowanym użytkownikom serwisu. Chcąc sprzedawać książki w sieci, trudno zbagatelizować ten kanał. Korzystając z niego, możesz liczyć na zainteresowanie konsumentów poszukujących okazji cenowych, o które nieco trudniej w Empiku.
OLX
OLX to najbardziej rozpoznawalny w Polsce serwis ogłoszeniowy. Choć może wydawać się to nietypowe, warto potraktować go jako dodatkowy kanał sprzedaży. Internauci często zaglądają w to miejsce zwłaszcza w poszukiwaniu produktów używanych. Jeśli masz w swojej ofercie przede wszystkim e-booki, obecność na OLX może nie być trafionym pomysłem. Jeżeli jednak prowadzisz internetowy antykwariat, prawdopodobnie jest to dla Ciebie jedno z najlepszych rozwiązań.
Jak założyć księgarnię w Internecie?
Prowadzenie internetowego sklepu z książkami wydaje się ciekawym pomysłem na biznes między innymi z tego względu, że bardzo łatwo jest rozpocząć taką działalność. Wystarczy, że wykonasz następujące kroki:
1. Zarejestruj działalność gospodarczą
Aby ułatwić sobie funkcjonowanie na rynku, najlepiej założyć własną działalność gospodarczą. Dzięki temu nie będą Cię obowiązywały żadne limity przychodów, a wszelkie koszty z powodzeniem odliczysz sobie od podatku. Proces rejestracji firmy jest bardzo prosty i można w pełni przeprowadzić go przez Internet. Wypełnij więc wniosek CEIDG-1, podając nazwę swojej działalności, odpowiadające jej kody PKD, a także preferowaną formę opodatkowania.
Jeśli wolisz uniknąć opłacania składek ZUS, zawsze możesz prowadzić sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej. Taki model utrudni Ci jednak nawiązywanie współpracy z kontrahentami i ograniczy Twoje miesięczne przychody do połowy minimalnego wynagrodzenia krajowego.
2. Wykup domenę dla sklepu
Domena – czyli adres Twojego sklepu internetowego – powinna być tożsama z jego nazwą. Postaraj się, aby była łatwa do zapamiętania i kojarzyła się z branżą. Pamiętaj, że będzie wpływała na wizerunek marki oraz jej rozpoznawalność w przyszłości. Dobrze zatem przemyśl swoją decyzję i upewnij się, że wybrana domena nie jest jeszcze zajęta.
3. Zaopatrz swoją księgarnię w towar
Towar do swojej księgarni możesz pozyskać na kilka różnych sposobów. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest zakup książek w hurtowni. Do wyboru masz zarówno dostawców tradycyjnych, jak i działających w dropshippingu. W tym drugim przypadku nie musisz przejmować się magazynowaniem produktów ani ich pakowaniem i wysyłką. Za wszystkie te procesy odpowiada bowiem hurtownia, z którą współpracujesz.
4. Stwórz i skonfiguruj witrynę
Mogłoby się wydawać, że ten etap jest najbardziej skomplikowany i wymagający. Innowacyjne platformy e-commerce sprowadzają go jednak do prostego i przyjaznego dla użytkownika procesu. Wystarczy skorzystać z wbudowanego kreatora stron www i dostosować witrynę do własnych potrzeb. Nie musisz w tym celu posiadać żadnych umiejętności z zakresu HTML ani doświadczenia programistycznego. Oprogramowanie pozwoli Ci też szybko i wygodnie zintegrować sklep ze wszystkimi niezbędnymi narzędziami – takimi jak bramki płatności, usługi kurierskie, hurtownie czy dodatkowe kanały sprzedaży.
5. Sprzedawaj i reklamuj się
Dzięki kompleksowemu charakterowi platform SaaS Twoja księgarnia internetowa będzie od razu gotowa do sprzedaży. Oprogramowanie pozwoli Ci komfortowo zarządzać zamówieniami ze wszystkich kanałów, z poziomu jednego panelu administracyjnego. Pamiętaj, aby wspierać się dobrze przemyślanymi działaniami reklamowymi z zakresu pozycjonowania strony w wyszukiwarce, mediów społecznościowych i content marketingu. Dzięki temu szybko poszerzysz grono klientów i zwiększysz sprzedaż w swojej księgarni.
Gdzie i jak sprzedawać książki? Podsumowanie
Sklep internetowy to doskonałe miejsce na sprzedaż książek, które warto uzupełnić o popularne marketplace’y czy serwisy ogłoszeniowe. Sięgając po inteligentne oprogramowanie e-commerce – takie jak na przykład platforma Sky-Shop – zapewnisz sobie możliwość prowadzenia działań w różnych kanałach jednocześnie. Załóż więc własną księgarnię internetową i wykorzystaj potencjał tego rozwiązania!