Zawód diagnosty samochodowego staje się coraz popularniejszy w Polsce. Wskutek wzrostu liczby samochodów zapotrzebowanie na tych specjalistów stale rośnie. Jednak czy wraz z popytem wzrasta także podaż? W tym artykule omówimy zarobki diagnostów w kraju i za granicą, a także opiszemy na czym polega praca diagnosty.
Ile zarabia diagnosta samochodowy w Polsce w 2024 roku?
Aktualnie mediana zarobków diagnostów samochodowych w Polsce wynosi 5 490 zł brutto. Przy tym około 50% diagnostów otrzymuje wypłaty z przedziału 4 580 – 6 530 złotych brutto miesięcznie. Wysokość zarobków diagnostów zależy przede wszystkim od doświadczenia, ale również od lokalizacji, gdyż w dużych miastach zarobki są zazwyczaj wyższe. Dodatkowe umiejętności i certyfikaty z zakresu diagnostyki np. komputerowej mogą także wpływać na wysokość wynagrodzenia diagnostów.
Zobacz również: Ile zarabia mechanik pojazdów samochodowych?
Jak kształtują się zarobki diagnostów w innych krajach Europy?
W krajach Unii Europejskiej przeciętne zarobki diagnostów mieszczą się w przedziale od około 2 000 do 4 000 euro miesięcznie. Wysokość wynagrodzenia zależna jest przede wszystkim od kraju i doświadczenia. Najwięcej zarabiają doświadczeni technicy diagnostyczni m.in. w Niemczech czy Szwajcarii.
Ile zarabiają diagności w USA?
Średnie zarobki samochodowych techników diagnostycznych w USA wynoszą 68 250 dolarów rocznie. Przekłada się to na około 5 700 dolarów miesięcznie. W przypadku młodszych diagnostów bez doświadczenia średnie zarobki to około 54 080 dolarów na rok, czyli 4 500 dolarów miesięcznie.
Na czym polega praca diagnosty?
Praca diagnosty samochodowego polega na badaniu stanu technicznego pojazdów. Diagnosta sprawdza, czy wszystkie elementy samochodu są sprawne i działają prawidłowo, a także czy pojazd spełnia wszystkie wymagania bezpieczeństwa.
W swojej pracy diagności korzystają z wielu specjalistycznych narzędzi i urządzeń takich jak podnośniki, analizatory spalin, skanery diagnostyczne czy hamownie. Poza standardowymi działaniami diagnostycznymi często zajmują się oni także kontaktem z klientem czy pracą w warsztacie.
Pewną wadą pracy diagnosty jest z pewnością mentalność niektórych klientów stacji diagnostycznych, którzy proszą, aby „przymknąć oko” na niektóre wady ich pojazdów. Może to zdecydowanie być na dłuższą metę męczące i frustrujące zważywszy na to, że praca diagnosty jest zawodem bardzo odpowiedzialnym, a jazda samochodem w złym stanie technicznym może skończyć się tragicznie.