Falownik, nazywany też przetwornicą częstotliwości, to ważny element instalacji elektrycznej. Zamienia on prąd stały na prąd zmienny oraz reguluje wartość napięcia, dlatego właśnie wykorzystywany jest do sterowania silnikami. Na co zwrócić uwagę przy jego wyborze?
Jakie są rodzaje falowników?
Falownik to urządzenie, które zmienia częstotliwość i napięcie prądu przemiennego. Reguluje w ten sposób moment obrotowy silnika oraz prędkość obrotową, co ułatwia sterowanie maszyną. Niektóre falowniki mogą jednocześnie obsługiwać kilka silników. Falownik 1-fazowy jest zasilany na wejściu z jednej fazy 230 VAC, a na wyjściu ma trzy fazy o napięciu międzyfazowym 230 V. Falownik 3-fazowy jest zasilany z trzech faz – każda 400 VAC. Na wyjściu otrzymujemy trzy fazy o napięciu międzyfazowym 400 V. Przetwornice 3-fazowe są przystosowane do pracy z większymi aplikacjami i w praktyce spotyka się je znacznie częściej niż falowniki 1-fazowe.
Oferowane przez PG System falowniki dobrze współpracują z innymi urządzeniami i mają szerokie możliwości komunikacyjne, co pozwala stworzyć z ich udziałem dowolny system sterowania maszynami, odpowiadający specyfice danego procesu produkcyjnego. Wyróżniają się one bardzo dobrymi parametrami i niezawodnym działaniem, i mogą z powodzeniem być stosowane zarówno w prostych układach napędowych, jak i w bardziej skomplikowanych instalacjach.
Sterowanie skalarne a wektorowe
Tam, gdzie nie jest wymagana bardzo dokładna regulacja prędkości obrotowej, wystarczy falownik ze sterowaniem skalarnym – dotyczy to takich urządzeń jak wentylatory czy pompy. Falownik utrzymuje stały stosunek częstotliwości i napięcia zasilającego silnik, ale ponieważ kontrola parametrów nie jest precyzyjna, może dojść do przeciążenia jednostki napędowej.
Falowniki ze sterowaniem wektorowym mogą obsługiwać tylko jeden silnik, są za to zdecydowanie bardziej dokładne w swoich pomiarach. Steruje oddzielnie momentem i strumieniem uzwojenia, dzięki czemu jest w stanie utrzymać stałą wartość momentu obrotowego w całym zakresie regulacji prędkości obrotowej. Wiąże się to jednak z koniecznością wprowadzania większej liczby szczegółowych parametrów oraz wykonania prawidłowej konfiguracji, tak by udało się poprawnie zmierzyć pozostałe wartości, jakich nie podaje tabliczka znamionowa silnika.