Czy można poznać branżę deweloperską z książek?

Czy można poznać branżę deweloperską z książek?

Na polskim rynku nie ma zbyt wielu pozycji poradnikowych, które pozwalają na wejście w branżę deweloperską. Doświadczeni specjaliści zazwyczaj przekazują wiedzę w formie kursów, warsztatów, webinarów czy indywidualnych konsultacji, jednak także miłośnicy książek znajdą coś dla siebie. Dowiedz się, po jakie książki warto sięgnąć, aby ułatwić sobie start i pracę w branży.

Książki typowo branżowe

Jeśli chciałbyś poznać branżę od osób, które zbudowały deweloperski biznes, możesz przeczytać książki Daniela Siwca. Ten autor wydał kilka poradników na temat inwestowania w nieruchomości: „Nowoczesny deweloper”, „Nowoczesny inwestor” i „Flipy od zera”. Kolejne dwie ciekawe pozycje to „Zawód deweloper” oraz „Jak sprzedać mieszkanie i nie zwariować” Pawła Preisnera, a także „Zostań deweloperem” Pawła Górskiego i Michała Rosiaka.

Poznawanie branży z perspektywy osób odnoszących sukcesy na rynku nieruchomości (ale niekoniecznie deweloperów) również może być dla Ciebie motywujące i inspirujące. Do takich poradników należą cztery książki Łukasza Kruszewskiego, agenta nieruchomości i szefa marketingu ogólnopolskiej sieci biur nieruchomości: „Kwestia decyzji”, „Sprzedaj ofertę”, „Marka agenta nieruchomości” i „Marketing nieruchomości. Home branding praktycznie”. Pozycje te skupiają się na aspektach, które są niezbędne przy sprzedaży nieruchomości – przygotowania oferty, promocji i zrozumienia ludzkich zachowań.

Książki na temat relacji międzyludzkich

Skuteczny deweloper musi umieć budować dobre relacje z ludźmi – z klientami, członkami zespołu czy urzędnikami. Na początek warto sięgnąć po książkę, która pozwala poznać algorytmy negocjacyjne i stworzyć scenariusze efektywnych spotkań z klientami: „Negocjacje na rynku nieruchomości” Cezarego Szubielskiego. 

Jeśli masz ochotę na poradnik o czymś więcej niż wykorzystywaniu umiejętności interpersonalnych w wąskim zakresie, zajrzyj do książki Dale’a Carnegie’a „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”. Doskonała też będzie książka dla deweloperów – “Zawód Deweloper”. To zbiór wskazówek, jak budować relacje nie tylko ze współpracownikami i klientami, ale też rodziną i znajomymi – bez manipulacji i sztuczek.

Książki o budowaniu niezależności finansowej

Jedną z ważniejszych motywacji osób, które chcą zostać deweloperami, jest niezależność zawodowa i finansowa. Jednak podjęcie ryzyka budzi też lęk. O tym, jak go pokonać i rozwijać swoje naturalne talenty, pisze Monica Mehta w książce „Instynkt przedsiębiorcy”, a także Anthony Robbins w „Obudź w sobie olbrzyma”. Inną pozycją polecaną przez deweloperów jest „Bogaty ojciec, biedny ojciec” Roberta T. Kiyosakiego. Wyjaśnia podstawy budowania dochodów pasywnych i inwestowania.

Książki o zarządzaniu czasem

Efektywność i produktywność to umiejętności niezwykle cenne dla dewelopera. Na początek warto poznać i zastosować rady z dwóch klasyków, które mogą zmienić Twoje spojrzenie na samoorganizację. To „Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności” Davida Allena oraz książka o bardzo długim i zabawnym tytule: „Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania” Briana Tracy’ego.

Czy książki wystarczą do poznania branży deweloperskiej?

Wydanie książki zajmuje sporo czasu, dlatego zawsze istnieje ryzyko, że pewne zawarte w niej informacje okażą się nie do końca aktualne. Jednak jeśli chodzi o podstawy (m.in. jak sprzedawać mieszkania, budować markę osobistą czy zarządzać czasem), poradniki to dobra inwestycja. Możesz zaznaczyć najważniejsze dla Ciebie fragmenty, żeby w razie potrzeby szybko do nich wrócić. Nie kosztują też zazwyczaj wyjątkowo dużo (ok. 60-200 zł), a dostęp do nich otrzymujesz na zawsze (w odróżnieniu od np. kursów online).

Jednak nie ograniczaj się do książek. Musisz być na bieżąco z tym, co się dzieje w branży, dlatego zaglądaj na specjalistyczne blogi – bardzo cenne źródło informacji stanowią artykuły przeglądowe na temat prawa, podatków czy aktualnych trendów na rynku. Korzystaj także z webinarów i warsztatów deweloperskich, aby utrwalać i poszerzać wiedzę o inwestowaniu.