Umowa-zlecenie to jedna z najpopularniejszych umów cywilno-prawnych w Polsce. Pracownicy i pracodawcy bardzo chętnie wybierają ten sposób zatrudnienia z uwagi na duże możliwości dostosowania zapisów umowy do potrzeb obu stron. Pozostaje jednak kwestia okresu wypowiedzenia – ile on trwa w przypadku umowy zlecenia?
Okres wypowiedzenia umowy-zlecenie
Art. 746 Kodeksu cywilnego stanowi jasno, że umowa-zlecenie może być rozwiązania bez stosowania okresu wypowiedzenia, a także w dowolnym momencie zarówno przez zleceniobiorcę, jak i zleceniodawcę.
Kolejne pytanie, to w jakiej formie napisać wypowiedzenie umowy-zlecenia? Tutaj również prawo w żaden sposób tego nie precyzuje. Wypowiedzenie można przedstawić w formie pisemnej lub ustnie.
Uwaga! Aby rozwiązać umowę-zlecenie w trybie natychmiastowym, należy dysponować ważnym ku temu powodem, który w zrozumiały sposób usprawiedliwi takie postępowanie. Najczęściej powód ten ma charakter indywidualny (np. ciężka choroba) lub powszechny.
Konsekwencje natychmiastowego rozwiązania umowy-zlecenie
Pracownik, który ma zamiar złożyć wypowiedzenie umowy-zlecenia w trybie natychmiastowym musi liczyć się z ewentualną karą finansową. Zgodnie z art. 746 Kodeksu cywilnego, osoba lub podmiot zatrudniający może obciążyć pracownika kosztami za niedotrzymanie warunków zapisanych na umowie-zleceniu.
Zobacz również: Ile komornik może zabrać z wypłaty? Sprawdź aktualne limity
Co powinno zawierać wypowiedzenie umowy-zlecenie?
Na wypowiedzeniu umowy-zlecenie należy zawrzeć takie informacje jak:
- data i miejsce złożenia wypowiedzenia,
- dane pracownika,
- oznaczenie wypowiadanej umowy,
- wskazanie powodów wypowiedzenia,
- własnoręczny podpis pracownika.
Podstawa prawna umowy-zlecenie
Warto pamiętać, że umowa-zlecenie opiera się o zasady Kodeksu cywilnego, a nie Kodeksu pracy. To zasadnicza różnica w wielu aspektach, takich jak chociażby prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego czy konieczność opłacania składek chorobowych, które w przypadku umowy-zlecenia są całkowicie dobrowolne.
Co powinna zawierać umowa-zlecenie?
Na umowie-zlecenie powinny znaleźć się takie informacje jak:
- dane osoby/podmiotu zatrudniającego,
- dane pracownika,
- szczegółowy opis zlecenia (zakres pracy),
- szczegóły wynagrodzenia,
- zakres odpowiedzialności przy niedotrzymaniu warunków umowy.
Zobacz również: Zaświadczenie o niekaralności. Ile kosztuje i kto je wydaje?