Bibendum, czyli znany na całym świecie ludzik Michelin to chyba jedna z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych maskotek firmowych na całym świecie. Postać składająca się ze stosu opon jednoznacznie kojarzy się z francuską marką Michelin, która jest największym producentem opon w Europie i jednym z największych na świecie. Historia ludzika Michelin jest dosyć ciekawa i warto na ten temat kilka ciekawostek.
Bibendum – czym jest ludzik Michelin?
Ludzik Michelin (Bibendum, ang. Michelin Man lub Michelin Tyre Man) to maskotka i symbol francuskiego przedsiębiorstwa Michelin, zajmującego się produkcją opon samochodowych. Bibendum przypomina postać składającą się ze stosu białych opon i ciężko pomylić ją z jakąkolwiek inną ikoną. Symbol ten wykorzystywany jest nie tylko w samym logo firmy, ale również w prowadzonych kampaniach reklamowych. Jednocześnie jest to jeden z najstarszych zarejestrowanych znaków towarowych na świecie. Bibendum został po raz pierwszy zaprezentowany podczas wystawy światowej w Lyonie w 1894.
Skąd wzięła nazwa „bibendum”? Pochodzenie tego słowa jest dosyć charakterystyczne, ponieważ wywodzi się z j. łacińskiego, a konkretnie sentencji „Nunc est bibendum„, którą można przetłumaczyć na „Pora pić„. Stwierdzenie to pochodzi z Ody XXXVII Horacego i co ciekawe, fraza ta została umieszczona na pierwszych plakatach z ludzikiem Michelin.
Historia powstania Bibendum
Za stworzenie projektu ludzika Michelin odpowiedzialny jest Marius Rossillon (O’Galop). Podczas swoich prac sugerował się plakatem, który stworzył na potrzeby niemieckiego browaru (finalnie nie doszło do realizacji tego projektu). Na owym plakacie znalazła się dość charakterystyczna postać, która nosiła specyficzne dla tego okresu binokle, a w ręce trzymała kieliszek wznosząc przy tym toast słowami „À votre santé. Le pneu Michelin boit l’obstacle„, czyli w wolnym tłumaczeniu „Wasze zdrowie. Opony Michelin połykają przeszkody„. Niedługo potem okazało się, że wykreowana postać zyskała ogromną popularność. Ludzik Michelin zaczął pojawiać się na różnych przewodnikach dla kierowców, broszurach, plakatach i innych materiałach reklamowych – w tym jako kostium wykorzystywany na różnych wystawach i spotkaniach promocyjnych markę Michelin.
Co ciekawe, sylwetka Bibendum dosyć znacząco zmieniała się na przestrzeni kolejnych dekad. Pierwotnie ludzik Michelin palił cygaro, nosił binokle i był dosyć gruby. Z biegiem czasu jednak zrezygnowano z dodatkowych akcesoriów, a sylwetka postaci stała się smuklejsza i bardziej dynamiczna. Obecnie postać ta jest najczęściej przedstawiana w biegu, co ma symbolizować sportowy charakter firmy Michelin.
Firma Michelin – informacje
Omawiając historię powstania ludzika Michelin, grzechem byłoby nie wspomnieć w kilku słowach o samym przedsiębiorstwie, które również jest na swój sposób wyjątkowe. Compagnie Générale des Établissements Michelin to obecnie największy producent opon na terenie Europy i jeden z największych producentów ogumienia w skali światowej. Według danych z 2014 roku zatrudnienie w tej firmie znalazło aż 106 700 osób. Sama firma została założona przez braci Andrégo i Édouarda Michelinów w 1889 roku. Obecnie firma Michelin zajmuje się produkcją opon do pojazdów osobowych, ciężarowych, rolniczych i motocykli. Dodatkowo wytwarza również dętki i opony rowerowe oraz opony do samolotów i promów kosmicznych.