Roboty Google skanują stronę www, podbierają jej zawartość, analizują zasoby i umieszczają je w indeksach. Gdy użytkownik wpisze zapytanie, rozpoczyna się proces rankowania. W pierwszej kolejności wyświetlane są podstrony najbliższe intencji szukającego.
Czynniki rankingowe Google ‒ TOP10
Jakie czynniki rankingowe brane są pod uwagę przy ustalaniu pozycji stron w wyszukiwarkach?
Historia domeny
Historia domeny ma duży wpływ na widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Co dokładnie mamy na myśli, mówiąc o historii domeny? Są to:
- Kary i filtry od Google ‒ kara od Google to utrata autorytetu i wiarygodności, spadek o kilka pozycji w rankingu, w niektórych przypadkach wyłączenie domeny z indeksacji. Warto więc pozycjonować stronę wyłącznie uczciwymi metodami.
- Częste przestoje w funkcjonowaniu strony, spowodowane na przykład awariami serwera, także mogą doprowadzić do usunięcia witryny z indeksu.
- Publikacja zakazanych treści, na przykład erotycznych, promujących agresję.
Struktura strony
Przemyślana architektura strony www sprawi, że roboty będą się po niej sprawnie poruszać, zrozumieją jej zawartość, a to pozytywnie wpłynie na jakość indeksacji. Musimy też podkreślić, że błędna struktura, nieintuicyjna ścieżka zakupowa to także droga do zwiększenia współczynnika odrzuceń i utraty klienta.
Jakość treści
Algorytmy Google cenią wysokiej jakości treści. Co dokładnie mamy na myśli, mówiąc o jakości treści?
- Unikalność ‒ wszystkie teksty, które umieszczamy na naszej stronie www, muszą być w 100% unikalne. Zarówno duplikacja wewnętrzna, jaki i zewnętrzna negatywnie wpłyną na widoczność witryny.
- Optymalizacja pod słowa kluczowe ‒ treści powinny być zoptymalizowane pod słowa kluczowe. Istotne, by frazy rozmieszczone były w naturalny sposób. Ponadto skupić się powinniśmy nie tylko na frazie głównej, ale również na semantycznych frazach kluczowych, zadbać o to, by w sposób kontekstowy odpowiedzieć na zapytanie użytkownika.
- Nagłówki ‒ ważne, aby w treści znajdowały się odpowiednio zoptymalizowane nagłówki: H1,H2, H3.
Linki zewnętrzne
Duża liczba wartościowych linków zewnętrznych sprawi, że roboty Google będą traktować ją jako bardziej wartościową. Poskutkuje to zwiększeniem widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Linki, które pomogą nam w budowie widoczności to takie, które:
- pozyskujemy systematycznie,
- pochodzą ze źródeł tematycznie powiązanych z naszym biznesem,
- pozyskiwane są z wartościowych miejsc, ze stron i portali cieszących się autorytetem.
Linki wewnętrzne
Linki wewnętrzne to rodzaj nawigacji, która ma znaczenie zarówno dla robotów, jak i dla użytkowników. Koniecznie więc zadbajmy o przemyślaną sieć odnośników. Linki możemy umieścić w menu, w stopce, a także bezpośrednio w treści.
Prawidłowo wykonane linkowanie podniesie jakość indeksacji, a to duży plus, ponieważ strony widoczne są dopiero po indeksacji.
Metadane
Podstawowe meta dane to tytuł i opis strony. Tytuł strony to jeden z czynników rankingowych. Zadbajmy więc o to, by znalazła się w nim główna fraza kluczowa. Opis nie stanowi czynnika rankingowego, ale może zachęcić użytkownika do odwiedzenia naszej strony.
Prędkość ładowania strony
Prędkość ładowania to czynnik, który ma wpływ zarówno na widoczność, jak i na wysokość konwersji. Strony, które nie ładują się w ułamku sekundy, są błyskawicznie wyłączane. Współczynnik odrzuceń wzrasta, co jest sygnałem dla Google, że strona nie spełnia oczekiwań użytkowników. Szybkie opuszczenie strony przez użytkowników przekreśla także szanse na konwersję i większe zyski.
Responsywna wersja strony
Przeglądanie internetu za pomocą urządzeń mobilnych, na przykład telefonów lub tabletów, to w dzisiejszych czasach norma. Powinniśmy więc zadbać o to, aby nasza strona bez problemów wyświetlała się na takich urządzeniach. To ważne ze względu na satysfakcje użytkowników, a także widoczność strony w wyszukiwarce. Google w pierwszej kolejności indeksuje wersję strony, która wyświetla się na urządzeniach mobilnych.
Serwer
Strona powinna znajdować się na zaufanym, wydajnym hostingu. Umieszczanie domeny na podejrzanym serwerze, który często ulega awarii, jest w nieprawidłowy sposób zabezpieczony, podatny na ataki hakerskie, zawiera strony z treściami zakazanymi, poskutkuje brakiem widoczności naszej strony.
Współczynnik odrzuceń
O współczynniku odrzuceń wspominaliśmy już wielokrotnie. Im wyższy współczynnik odrzuceń, tym gorzej dla naszego biznesu. Powinniśmy więc zadbać o to, by strona była dostosowana pod standardy UX, by wyróżniała się designem, była funkcjonalna. Wydłuży to czas, jaki użytkownik spędzi na naszej stronie, zwiększy konwersję i przyczyni się do zwiększenia widoczności w wyszukiwarce.
1stplace.pl ‒ pozycjonowanie, które przynosi efekty
To zaledwie niewielka części listy czynników, które Google bierze pod uwagę, wyświetlając strony www w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać także o tym, że aby cieszyć się z efektów, wszystkie prace on-site i off-site muszą być wykonywane regularnie i z zastosowaniem uczciwych metod. Dobrze więc zdać się na fachowców. Wszystkim zainteresowanym polecamy agencję e-marketingową 1stplace.pl. Zespół zadba o to, by roboty Google, jaki i użytkownicy docenili Twoją stronę, a konwersja wzrastała.