Usługa transportu jest obecnie rzeczą, bez której żadne sklepy czy zakłady produkcyjne, nie działałyby tak prężnie. Rozwożenie towaru z hurtowni na sklepy czy z hal przemysłowych na magazyn, to regularne procesy, odbywające się na naszych drogach każdego dnia. Oczywiście, samo pojęcie transportu jest bardzo obszerne i z pewnością obejmuje wszystkie odmiany. Podstawowym kryterium w tej kwestii jest podział na przewóz ludzi i towarów. Zarówno jeden, jak i drugi może odbywać się w sposób lądowy, powietrzny czy morski. My natomiast skupimy się wyłącznie na transporcie towarów.
Co przewozi się drogą lądową?
Chcąc odpowiedzieć skrótowo na to pytanie, należałoby napisać, że wszystko. Jest to jednak dość wymijająca i niezbyt sprecyzowana odpowiedź. Najczęściej przewożonym towarem jest jednak żywność. Ponad połowa samochodów ciężarowych, znajdujących się obecnie na drodze, jest wyposażona w produkty spożywcze. Sporą ilość sklepów pierwszej potrzeby, zlokalizowanych w nawet najtrudniej dostępnych miejscach, należy przecież zaopatrzyć w towar.
Bardzo często spotykaną odmianą są również ładunki drobnicowe. Nie wymagają one precyzyjnych warunków przewozu i są w miarę tanie, przez co najczęściej przedsiębiorcy decydują się na przygotowywanie przesyłek w taki właśnie sposób. W wielu przypadkach, w naczepach spotkamy również materiały budowlane bądź inne asortymenty tego rodzaju.
Bardziej rygorystyczny od wszystkich wspomnianych wyżej jest już przewóz ładunków ADR. Są to towary niebezpieczne, których wyciek lub uszkodzenie grozi poważnymi konsekwencjami. Podobne co do wymogów są ładunki ponadnormatywne.
Flota pojazdów transportowych – jakie samochody spotkamy
najczęściej?
Większości z nas transport towarów kojarzy się przede wszystkim w ciągnikiem siodłowym. Bez wątpienia jest to najczęstsza forma przewozu po drogach, choć też nie jedyna. Warto wspomnieć, że ciągnik siodłowy jest jedynie napędem całego zespołu, a same naczepy znacznie mogą się od siebie różnić.
Z początku warto wymienić naczepę firankę, która służy do przewozu ładunków drobnicowych. Nie jest możliwe zapewnienie w jej wnętrzu szczególnych warunków, jednak w dalszym ciągu posiada ona spore zastosowanie. Bardziej zaawansowaną naczepą jest już w pełni zabudowana chłodnia. Służy ona do transportu żywności i jest w stanie zapewnić odpowiednią temperaturę w trakcie drogi. Do ciągników siodłowych można doczepić jeszcze naczepę odkrytą czy niskopodwoziową.
Dla mniejszej ilości towaru używa się natomiast adekwatnych pojazdów. Pierwszym z nich jest pojazd dostawczy o długości do 4,8 m. Jest w stanie zmieścić 12 palet euro i służy do dostarczania towaru mniejszym sklepom. Nieco większym segmentem, jednak wciąż tym z na stałe przytwierdzoną naczepą jest samochód ciężarowy. Jego długość może sięgać prawie 9 m, a ładowność wynosić aż 22 palety.
Dla artykułów niebezpiecznych bądź niekiedy żywności, stosuje się cysterny. Gwarantują one pełną szczelność i bezpieczeństwo przewozu. Sypkie ładunki przewozimy najczęściej wywrotkami na mniejsze odległości.