Jak w dobie rosnącej popularności zakupów internetowych realizować zamówienia, by klienci byli zadowoleni, a samo prowadzenie magazynu e-commerce nie generowało zbędnych kosztów wynikających np. z reklamacji? Odpowiedź jest krótka i ogranicza się do trzech liter: WMS. Jak system do zarządzania magazynem może wspierać obsługę zamówień w obszarze e-commerce? Wszystko tłumaczymy w poniższym tekście!
E-commerce nieustannie się rozwija. Zakupy przez internet można zrobić w coraz większej liczbie sklepów i kupić coraz więcej produktów, a i sami konsumenci coraz chętniej i częściej decydują się na transakcje w internetowym kanale. Jednym z kluczowych czynników determinujących zadowolenie tych konsumentów jest bezproblemowa, sprawna i terminowa dostawa zamówienia. Dużą rolę w tym kontekście odgrywa to, w jaki sposób funkcjonuje magazyn e-commerce, przeznaczony do obsługi i realizacji zamówień internetowych. Sprawne zarządzanie takim magazynem jest niezbędne i stanowi kluczowy czynnik stanowiący o satysfakcji klientów i ich zaufaniu. Nie byłoby ono jednak możliwe bez systemu WMS, czyli oprogramowania przygotowanego z myślą o zarządzaniu przepływem towarów i kontrolą nad procesami magazynowymi.
System WMS – funkcje i korzyści
WMS system to narzędzie, które automatyzuje i optymalizuje przepływ towarów w magazynie, a także wiele procesów magazynowych, takich jak przyjęcie towaru, składowanie, kompletowanie zamówień, pakowanie czy wysyłkę. W praktyce pozwala to na zwiększenie wydajności magazynu – system niejako „odciąża” pracowników z wykonywania powtarzalnych, rutynowych czynności i sprawia, że mogą skupiać się na ważniejszych, bardziej wymagających i angażujących zadaniach. Co więcej, funkcjonalności magazynowego systemu informatycznego eliminują błędy wynikające z ręcznego wprowadzania danych – wykorzystanie skanerów kodów kreskowych czy rozwiązań opartych na RFID zmniejsza bowiem ryzyko ewentualnych kosztownych pomyłek.
System WMS dla e-commerce może mieć też korzystny wpływ na optymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej i dobieranie odpowiednich strategii składowania towarów. Lepiej wykorzystana przestrzeń jest tożsama z łatwiejszym lokalizowaniem dostępnych towarów, sprawniejszym przemieszczaniem się po magazynie (a co za tym idzie, szybciej realizowanymi zamówieniami) i wreszcie: lepsza kontrola stanów magazynowych i optymalizacja procesów prowadzi do niższych kosztów związanych z magazynowaniem.
<p”>Ostatnim aspektem – choć przecież nie najważniejszym – jest wspomniana już wyżej poprawa obsługi klienta wynikająca z szybszej realizacji zamówień, terminowych dostaw i braku błędów w kompletacji czy wysyłce zamówienia. Usatysfakcjonowany konsument, do którego trafia zamówienie zrealizowane w prawidłowy sposób i w obiecanym terminie, z większym prawdopodobieństwem dokona ponownego zamówienia lub poleci dany sklep internetowy innej osobie niż klient, do którego trafiło błędnie skompletowana, opóźniona przesyłka. Wniosek jest zatem prosty: sprawnie zrealizowane zamówienie wpływa na zadowolenie i zaufanie klienta, które mogą napędzać dalszą sprzedaż.
Wdrożenie systemu WMS w magazynie e-commerce
Choć korzyści z wdrożenia systemu WMS w magazynie e-commerce są oczywiste, samo wdrożenie jest jednocześnie bardzo angażującym procesem – oprócz samej implementacji oprogramowania magazynowego konieczna jest jego integracja z innymi środowiskami i systemami – w przypadku e-commerce są to platformy e-commerce oraz systemy kurierskie – ale również konieczność przeszkolenia pracowników tak, by wykorzystywali funkcje systemu w odpowiedni sposób i by oprogramowanie wspierało ich w wykonywaniu codziennych zadań.