Z jaką prędkością leci samolot pasażerski i wojskowy?

Z jaką prędkością leci samolot pasażerski i wojskowy?

Samoloty pasażerskie zostały skonstruowane tak, aby latać na możliwie wysokich wysokościach, przewozić jak największą liczbę pasażerów i do tego przemieszczać się z dużą prędkością. Średniej wielkości samolot pasażerski porusza się z prędkością ok. 8-krotnie większą, niż samochody. To dzięki temu maszyny te mogą pokonywać dystans tysięcy kilometrów w ciągu zaledwie paru godzin. A więc z jaką prędkością leci samolot pasażerski?

Prędkość maksymalna i przelotowa

Aby lepiej zrozumieć przedstawione poniżej wartości, trzeba wyjaśnić pojęcie prędkości maksymalnej oraz prędkości przelotowej, ponieważ jest to dosyć istotne. Jak nietrudno zgadnąć, zarówno prędkość maksymalna, jak i prędkość przelotowa to nie to samo i są pomiędzy tymi parametrami zasadnicze różnice.

  • Prędkość maksymalna to największa prędkość z jaką może poruszać się statek powietrzny w locie poziomym i przy pełnej mocy silników;
  • Prędkość przelotowa to średnia prędkość z jaką porusza się samolot w optymalnych dla siebie warunkach (wysokość przelotowa, optymalne zużycie paliwa itp.);

Z jaką prędkością leci samolot?

Samoloty pasażerskie poruszają się ze średnimi prędkościami od 800 do 1000 km/h. Mniejsze samoloty pasażerskie, takie jak turystyczne awionetki, są w stanie przemieszczać się z prędkością ok. 300 km/h. Samoloty wojskowe mogą z kolei rozwijać prędkości maksymalne rzędu nawet 3000 km/h (rekord należy do North American X-15 – 7274 km/h).

Przykładowe prędkości maksymalne samolotów

  • Boeing 737 – 876 km/h
  • Airbus A320 – 871 km/h
  • Airbus A380 – 1089 km/h
  • F-16 Fighting Falcon – 2124 km/h
  • Sukhoi Su-27 Flanker – 2450 km/h

Sprawdź również, jakie są najszybsze samoloty świata!

Czym jest przeciągnięcie?

Jako ciekawostkę warto dodać, że każdy samolot ma wyznaczoną prędkość minimalną lotu, poniżej której dochodzi do przeciągnięcia maszyny i tymczasowej utraty kontroli, która może doprowadzić nawet do rozbicia. Przeciągnięcie to nic innego, jak utrata siły nośnej wytwarzanej przez skrzydła samolotu. Struga powietrza zaczyna załamywać się, zamiast swobodnie opływać skrzydło, przez co maszyna traci zdolność do lotu pionowego i zaczyna mimowolnie spadać, często wpadając w tzw. “korkociąg”. W przypadku przeciągnięcia, pilot powinien oddać wolant i pozwolić maszynie nabrać prędkości poprzez kontrolowane obniżanie wysokości lotu.

Sprawdź również:


źródło/zdjęcie: wikipedia.org

Autor
Krzysztof Kamzol
Krzysztof Kamzol

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl Pasjonat technologii produkcyjnych, nowoczesnego przemysłu i technik inżynieryjnych.