Silniki samolotowe, takie jak silniki turbowentylatorowe, turboodrzutowe czy silniki turbośmigłowe muszą wytwarzać ogromny ciąg, aby zapewnić wystarczającą prędkość startową i przelotową. Ile zatem koni mechanicznych mają najpopularniejsze modele silników w samolotach?
Moc silników w awionetkach
Małe samoloty wycieczkowe czy treningowe, najczęściej wyposażone są w lekkie silniki tłokowe. Z uwagi na niewielką masę i rozmiary tych maszyn, moc silników najczęściej pozostaje zbliżona do tych stosowanych w motoryzacji. Poniżej przykłady mocy silników w popularnych awionetkach:
- Piper PA-34 Seneca – 2X 220 KM (silniki tłokowe);
- Mooney M20 – od 100 do 280 KM (silnik tłokowy, moc zależna od wersji);
- Cessna 152 – 110 KM (silnik tłokowy).
Moc silników w samolotach pasażerskich
Samoloty pasażerskie operujące w komercyjnych liniach lotniczych, wyposażone są najczęściej w silniki turbośmigłowe lub turbowentylatorowe. Z uwagi na o wiele większy ciężar tych maszyn w porównaniu do lekkich awionetek, również i moc ich silników musi być odpowiednio większa. O jakich wartościach konkretnie mówimy?
- Antonov An-24 – 2X 2820 KM (silniki turbośmigłowe);
- Airbus A330 – 2X 303–320 kN ciągu (silniki turbowentylatorowe);
- Boeing 777-300 – 2X 440 kN ciągu (silniki turbowentylatorowe).
Moc silników w samolotach transportowych
Ciężki samoloty cargo, wykorzystywane na potrzeby wojskowe, wyposażone są w potężne silniki generujące spory ciąg. Wynika to z faktu, że maszyny tego typu są w stanie wystartować z ładunkiem o masie nawet 70 ton. Przykładowo Boeing C-17 Globemaster III może przyjąć do swojej ładowani transport o wadze aż 77 ton (w tym np. czołgi M1 Abrams).
- Boeing C-17 Globemaster III – 4X 179,9 kN ciągu (silniki turbowentylatorowe);
- Lockheed C-5 Galaxy – 4X 220 kN ciągu (silniki turbowentylatorowe);
- Airbus A400M – 4X 11220 KM (silniki turbośmigłowe).
Podsumowanie
Niewielkie awionetki wyposażone są najczęściej w silniki o mocy 100–300 KM. Średniej wielkości samoloty pasażerskie z kolei dysponującą silnikami o ciągu 300–400 kN każdy. Najpotężniejsze silniki można znaleźć w ciężkich samolotach cargo, w których moc silników przekracza 10 tys. koni mechanicznych każdy.
Sprawdź również: