Rodzaje napojów roślinnych – co zamiast mleka krowiego?

Rodzaje napojów roślinnych – co zamiast mleka krowiego?

Różności

Gdyby jeszcze 10 lat temu spytać kogoś na ulicy, jakie mamy rodzaje mleka, na pewno odpowiedziałby: tłuste, półtłuste i chude. Teraz jednak mamy do wyboru kilkanaście różnych mlek, pochodzących nie tylko od zwierząt, ale też z roślin i orzechów. Przedstawiamy mały poradnik dotyczący napojów roślinnych, który pozwoli lepiej zrozumieć ich fenomen.

Mleko z orzechów nerkowca

Kremowe, jedwabiste i naturalnie słodkie – ten rodzaj mleka roślinnego powstaje z namoczonych i zmieszanych z wodą orzechów nerkowca. Mleko z nerkowca jest bogate w białko i zawiera zdrowe tłuszcze, witaminy, minerały i korzystne związki roślinne. Takie mleko można zazwyczaj kupić w sklepie zarówno w wersji słodzonej, jak i niesłodzonej. Często w swojej ofercie posiada je na przykład gazetka Netto. Nowa moda to też przygotowywanie takiego napoju w domu. Sprawdza się ono w większości potraw i napojów – smakuje na przykład świetnie do kawy czy do owsianki.

Mleko owsiane

Wszyscy słyszeli o dodawaniu mleka do płatków owsianych, ale czy wiesz, że możesz zrobić mleko z owsa? Mleko owsiane to bezmleczna alternatywa dla mleka krowiego, która jest wolna od większości powszechnych alergenów, w tym glutenu, orzechów i soi. Takie mleko możemy też w bardzo łatwy sposób przygotować sami. Po prostu zmieszaj owies (najlepiej płatki owsiane, ale każdy rodzaj się nada) z wodą i odcedź płyn. Powstałe „mleko” będzie rzadkie i lekko kremowe z przyjemnym orzechowym aromatem. Dzięki temu nadaje się do stosowania w koktajlach, wypiekach i zimnych napojach.

Mleko ryżowe

Podobnie jak mleko owsiane, mleko ryżowe jest na szczęście wolne od typowych alergenów i będzie dobrym wyborem dla osób na diecie bezglutenowej i roślinnej. Jest również naturalnie słodkie i zbliżone smakiem do mleka krowiego, co czyni je szczególnie wszechstronną alternatywą dla produktów mlecznych, którą można stosować zarówno w pikantnych, jak i słodkich przepisach. Minusem takiego mleka jest jednak wysoka zawartość węglowodanów i kalorii oraz niska zawartość białka, więc nie powinno to być jedyne mleko, jakiego używamy.

Mleko konopne

Jest to nowość na rynku napojów roślinnych. Szybko zyskuje jednak popularność, ponieważ jest to jedna z najzdrowszych opcji, jaką możemy zastąpić mleko krowie. Jak powstaje takie mleko? Poprzez kruszenie, namaczanie i mieszanie nasion konopi z wodą. Od razu odpowiemy na oczywiste pytanie: mleko konopne powstaje z części rośliny, która nie powoduje odurzenia.

Ponieważ nasiona konopi są kompletnym białkiem, co oznacza, że zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, których nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć, jest to naprawdę wspaniała alternatywa, którą powinniśmy używać nawet jeżeli pijemy mleko krowie. Ponadto mleko konopne ma orzechowy posmak i jest bardzo kremowe.

Mleko kokosowe

To gęste i kremowe mleko jest zrobione z mięsistego miąższu (tutaj niespodzianka) kokosa. Mleko kokosowe jest bardzo smaczne i może być używane do wszystkiego, od pikantnych curry i gulaszu po koktajle i dekadenckie desery (na przykład kokosowy pudding ryżowy z kompotem z rabarbaru). Mleko kokosowe jest też bogate w wapń, błonnik, potas i wiele innych witamin i składników odżywczych.

Mleko sojowe

Jeden z najpopularniejszych napojów roślinnych, mleko sojowe, zawiera prawie tyle samo białka co mleko krowie (odpowiednio siedem gramów i osiem gramów na porcję) i jest doskonałym wyborem dla osób cierpiących na alergie na nabiał, orzechy i gluten. Mleko sojowe ma również niską zawartość tłuszczów nasyconych, cholesterolu i kalorii, a będąc pełnowartościowym białkiem, zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy znajdujące się w produktach na bazie nabiału. Innymi słowy, jeśli szukasz kremowej, aromatycznej i pożywnej alternatywy dla zwykłego mleka, mleko sojowe jest dobrym wyborem.

Mleko migdałowe

Jeśli chodzi o substytuty mleka, mleko migdałowe i mleko sojowe idą łeb w łeb. Mleko migdałowe jest bezpiecznym wyborem dla osób nietolerujących laktozy, ma mniej kalorii i smak, który wielu woli od mleka sojowego. To powiedziawszy, mleko migdałowe nie zawiera zdrowych dla serca wielonienasyconych tłuszczów, imponującej zawartości białka i kremowej konsystencji mleka sojowego.

Wśród „orzechowych” mlek wyróżniamy też to z orzechów laskowych, włoskich, ziemnych oraz orzechów macadamia.

A Wy? Które mleko roślinne wybieracie? Najlepiej jest przetestować kilka z nich i wybrać opcję, która najbardziej odpowiada nam smakiem albo po prostu korzystać z nich na zmianę.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze