Choć silnik elektryczny wydaje się mocno współczesnym wynalazkiem, to jego historia sięga niemal 200 lat wstecz. W roku 1831, naukowiec i odkrywca Michael Faraday opracował zasadę działania ruchu przewodnika w polu magnetyczny. Tak zaczęła się rewolucyjna idea, która stała się konkurencyjna dla silnika spalinowego. Dziś silniki elektryczne spotykasz na każdym kroku. Ich uniwersalne zastosowanie sprawia, że zapotrzebowanie na te maszyny jest większe niż kiedykolwiek wcześniej. Jeżeli poszukujesz takiego silnika, ale chcesz dowiedzieć się trochę więcej o specyfikacji silników elektrycznych i ich technikaliach, to jesteś we właściwym miejscu!
Budowa silnika elektrycznego
Silniki elektryczne dzielą się na wiele różnych rodzajów, jednak ich wspólną cechą jest prosta budowa. Wśród wszystkich elementów takiego silnika możemy wyróżnić dwa podstawowe elementy, które się w nich znajdują: wirnik oraz stojan.
Wirnik jest ruchomą częścią silnika, która zbudowana jest z rdzenia osadzonego w wale. Na nim zamontowany jest również przewietrznik, który zapewnia odpowiednią cyrkulację i chłodzenie. Budowa rdzenia wirnika jest bardzo mocno zbliżona do rdzenia stojana, ponieważ także zawiera nawoje uzwojenia. Warto podkreślić, że w przypadku silników indukcyjnych wirnik umieszcza się w klatce. Wykonana jest ona z nieizolowanych prętów, a jej zakończenie stanowią dwa pierścienie.
Drugim, stałym elementem silników elektrycznych jest stojan. Ta nieruchoma część składa się z kadłuba, w którym umieszczone jest wyłożenie, czyli rdzeń. Jest on zbudowany z trzech pakietów blach ze stali transformatorowej o grubości 0,5 mm, które są od siebie odizolowane. Warto dodać, że stal transformatorowa zawiera dużą zawartość krzemu. Na pakiety blach nawinięte są uzwojenia, które występują po jednym na każdą z trzech faz.
Rodzaje silników elektrycznych
Poszczególne rodzaje silników elektrycznych różnią się między sobą. Cechy konkretnych rodzajów silników elektrycznych sprawiają, że stosuje się je do napędzania maszyn określonego typu. Silniki elektryczne możemy podzielić ze względu na:
- prąd zasilający – silniki synchroniczne i asynchroniczne. Te asynchroniczne dodatkowo dzielą się na silniki jednofazowe oraz trójfazowe;
- rodzaj prądu zasilania – silniki prądu stałego (DC) oraz prądu przemiennego (AC);
- silniki prądu stałego dodatkowo możemy podzielić na szczotkowe i bezszczotkowe (szeregowe, bocznikowe, z magnesem lub szeregowo-bocznikowe);
- silniki prądu przemiennego dzielimy także na indukcyjne, komutatorowe, synchroniczne;
- budowę wirnika – wśród tego podziału wyróżniamy silniki pierścieniowe i indukcyjne klatkowe.
Sprawdź ofertę silników elektrycznych od najlepszych producentów w sklepie Elmetor: https://www.elmetor.pl/silniki-elektryczne.htm
Liczba różnych rodzajów silnika elektrycznego sprawia, że jego zastosowanie jest obecnie niezwykle szerokie i powszechne. Silnik elektryczny spotkasz zarówno w elektrycznej szczoteczce do zębów lub suszarce, jak i w samochodzie elektrycznym. Dzięki temu jego popularność stale wzrasta.
Zasada działania silnika elektrycznego
Aby uzmysłowić sobie działanie silnika elektrycznego, warto na początek wymienić jego najważniejsze elementy. Są to:
- szczotki – ich zadaniem jest dostarczanie prądu do silnika;
- magnesy – niezbędny element każdego silnika elektrycznego. Wytworzone przez nie pole magnetyczne wprawia wirnik w ruch;
- wirnik – część silnika, którą porusza pole magnetyczne. Bywa także nazywany ramką, ze względu na swoją charakterystyczną budowę;
- komutatory – mają za zadanie zmianę kierunku prądu w ramce, aby jej dalszy ruch był możliwy.
W silniku elektrycznym magnesy zwrócone są do siebie przeciwnymi biegunami. Powoduje to wytworzenie się pola magnetycznego. Umieszczony między magnesami wirnik swobodnie się obraca, ponieważ jest podłączony do źródła prądu przez szczotki i komutatory. Dzięki temu powstaje moment obrotowy. Komutatory zmieniają kierunek przepływu prądu przez ramkę, co pozwala na dalszy obrót wirnika w tę samą stronę.
Warto podkreślić, że podstawowymi parametrami silników elektrycznych są: prędkość obrotowa i moment obrotowy. Silniki komutatorowe, czyli szczotkowe, mogą być zasilane zarówno prądem stałym, jak i zmiennym.
Drugim rodzajem silnika elektrycznego jest silnik bezszczotkowy. Jak sama nazwa wskazuje, nie posiada on komutatora i szczotek, przez co nie generuje hałasu i jest dość trwały. Moment obrotowy takiego silnika generowany jest poprzez współdziałanie pola magnetycznego oraz stojana.
Gdzie kupić silnik elektryczny?
Popularność silników elektrycznych sprawia, że coraz większa liczba przedsiębiorstw ich potrzebuje. Wybór producenta i dystrybutora takich urządzeń jest istotny, ponieważ wpływa na jakość oraz trwałość takich silników elektrycznych. Wybierając producenta silników elektrycznych, postaw na modele znanych i renomowanych marek, takich jak CELMA, INDUKTA, TAMEL, FSE Besel S.A lub GAMAK.
Jednym z największych dystrybutorów tych marek jest firma Elmetor. Trzydziestoletnia obecność na rynku w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem, pozwalają na szybki i dokładny dobór optymalnego silnika elektrycznego. Co więcej, firma ta zajmuje się także sprzedażą części zamiennych oraz motoreduktorów, falowników, elektrowibratorów etc.
Dlatego, jeżeli potrzebujesz silnika elektrycznego, Elmetor pomoże Ci wybrać jeden z modeli renomowanych marek, najlepiej dopasowany do Twoich potrzeb!