Zakładanie firmy za granicą to dość popularna praktyka wśród osób, którzy chcą rozpocząć przygodę z własnym biznesem. Krok ten wiąże się jednak z koniecznością dopełnienia wielu formalności. Osoby decydujące się na prowadzenie działalności w Szwecji są zobowiązane do odprowadzania podatku, a więc także rejestracji w odpowiednich urzędach. Przedsiębiorcy w Szwecji muszą złożyć elektroniczny wniosek o rejestrację na stronie internetowej Verksamt.se. To miejsce, w którym zebrano wszystkie usługi realizowane przez szwedzkie urzędy – Skatteverket, Bolagsverket i Tillväxtverket. Elektroniczne składanie wniosku to opcja dostępna dla osób, które mają szwedzki numer osobowy. Inni przedsiębiorcy muszą osobiście udać się do oddziałów Skatteverket specjalizujących się we współpracy z podatnikami z zagranicy.
Formy działalności gospodarczej w Szwecji
W Szwecji możliwe jest prowadzenie różnych form działalności gospodarczej. Przedsiębiorca musi wybrać odpowiedni wariant już w trakcie rejestracji firmy. Dostępne opcje to:
- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
- publiczna spółka kapitałowa,
- spółka komandytowa,
- jednoosobowa działalność gospodarcza,
- oddział i przedstawicielstwo – w przypadku firm zagranicznych, które planują otworzyć filię w Szwecji.
W Szwecji można prowadzić również stowarzyszenie gospodarcze czy fundację. Największą popularnością cieszy się jednak spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i jednoosobowa działalność gospodarcza.
Jak założyć firmę w Szwecji?
Zakładanie firmy w Szwecji to proces, który nie różni się zbytnio od tego realizowanego w Polsce. Na początku konieczne jest zgromadzenie wszystkich ważnych dokumentów – statutu spółki i aktu założycielskiego w formie aktu notarialnego. Kolejnym krokiem jest otworzenie konta w banku i wpłacenie kapitału zakładowego. Jego wartość różni się w zależności od rodzaju otwieranej firmy – dotyczy jedynie spółek.
Następnie należy złożyć wpis do urzędu podatkowego i Urzędu Rejestracji Przedsiębiorców. W przypadku niektórych typów działalności konieczne jest też uzyskanie odpowiednich pozwoleń, licencji i koncesji. Dobrym pomysłem okazuje się również znalezienie księgowego, który zajmie się rozliczeniami bieżących transakcji w firmie.
Szwedzki numer identyfikacyjny
Rejestracja firmy w Szwecji wiąże się z koniecznością przyznania unikalnego numeru identyfikacyjnego. Jest on przydzielany przez Skatteverket. Aby uzyskać ten numer, konieczne jest potwierdzenie tożsamości wnioskującego. Następuje to przy pomocy paszportu lub innego dokumentu akceptowanego przez szwedzki urząd.
Numer identyfikacyjny muszą uzyskać również osoby prawne. W ich przypadku potwierdzenie tożsamości jest możliwe z użyciem świadectwa rejestracji. Przedstawiciel osoby prawnej powinien pokazać również uprawnienie do jej reprezentowania.
Rejestracja filii w Szwecji
Przepisy wyglądają nieco inaczej w przypadku już istniejących przedsiębiorstw, które planują otworzyć kolejną filię w Szwecji. Właściciele takich firm na początku powinni skontaktować się z Bolagsverket. To właśnie ten urząd przyznaje numery identyfikacyjne filiom otwieranym w Szwecji. Zakładanie filii i spółek w tym kraju trwa zwykle nawet kilka tygodni. Proces ten można skrócić, od początku dostarczając pełen zestaw dokumentów przygotowanych przez specjalistów.
Podatki związane z prowadzeniem firmy w Szwecji
Przedsiębiorcy w Szwecji są zobowiązani do odprowadzania różnych podatków. W tym kraju CIT wynosi 22%, a bazowa stawka VAT – 25%. Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą jednak skorzystać z różnego rodzaju ulg, które pozwalają na obniżenie stawki nawet do 12%. Wszystko zależy od tego, czym dokładnie zajmuje się dana firma i jakie towary lub usługi sprzedaje. W Szwecji zerowy VAT dotyczy m.in. transportu osób czy handlu lekami.
Przedsiębiorcy, którzy są właścicielami nieruchomości, muszą odprowadzać od nich podatek. To kwota od 0,2% do 2,2% wartości działki czy budynku. Dywidendy są natomiast obciążone podatkiem w wysokości 30%.