Ocena pracowników w modelu Assessment Centre

Ocena pracowników w modelu Assessment Centre

Dlaczego ocena pracowników jest tak ważna i czy rzeczywiście przyczynia się do owocnej współpracy i sukcesu całej firmy? A może to wywoływanie niepotrzebnej presji, dodawanie sobie dodatkowej pracy i niepotrzebnego stresu? Przekonajmy się, jakie są zalety i wady takiego rozwiązania, z jakich konkretnie metod, modeli i technik warto w tym temacie skorzystać i czy w ogóle opłaca się tym temat głębiej zainteresować.

Oceny pracownicze – w jakim celu się je przeprowadza?

Celem ocen pracowniczych w żadnym razie nie jest wywoływanie negatywnych emocji i strachu u swoich pracowników. Wręcz przeciwnie – to świetny sposób na to, aby lepiej się poznać, przyjrzeć swoim mocnym oraz słabym stronom i opracować efektywny plan działania. W rzeczywistości takie oceny są bardzo pomocne, pomagają w regularnym wysyłaniu pozytywnego feedbacku, budzeniu motywacji, chęci pełnego wykorzystywania swojego potencjału, planowania dalszych ścieżek kariery i awansów. Dzięki takim regularnym spotkaniom (najczęściej przeprowadza się je raz lub dwa razy do roku, choć oczywiście ich częstotliwość można w pełni dopasować do swoich indywidualnych potrzeb) można wesprzeć swoich podwładnych i mieć większy wpływ na ich dalszy rozwój. Co ciekawe, ocenom pracowniczym mogą być poddawani nie tylko obecni pracownicy, ale również osoby dopiero ubiegające się o posadę na danym stanowisku.

Czym jest Assessment Centre?

W temacie ocen pracowniczych można znaleźć różne modele i procesy, które pomagają w skuteczny i wartościowy sposób podejść do tego typu zdania. Zwłaszcza agencje rekrutacyjne oraz HR chętnie wspierają firmy, proponując im coraz to nowsze, ciekawsze projekty, dzięki którym oceny pracowników stają się jeszcze bardziej ustandaryzowane i produktywne. W końcu stoi za nimi sukces całego przedsiębiorstwa. Jednym z takich projektów jest model Assessment Centre oferowany na przykład przez agencję Bigram. W swoich założeniach opiera się na badaniu kompetencji i potencjału potencjalnych kandydatów, co znacznie usprawnia procesy rekrutacyjne. To starannie przemyślane i dopasowane do profilu konkretnej firmy i danego stanowiska pytania i kryteria oceniania w różnych kategoriach – nie skupianie się wyłącznie na wykształceniu, czy latach dotychczas nabywanego doświadczenia, ale również na kompetencjach interpersonalnych typu inteligencja emocjonalna, umiejętność pracy w zespole czy pod presją czasu albo stresu. Dzięki skorzystaniu z usług zewnętrznej agencji HR cały proces przebiega w sposób w pełni profesjonalny, bezstronny i obiektywny, co stanowi duży plus dla pozytywnego wizerunku całej firmy.

W jaki sposób w praktyce wykonywana jest ocena Assessment Centre?

Na ogół potencjalni kandydaci są obserwowani i poddawani analizie podczas indywidualnych rozmów i spotkań, a nierzadko także pracy w grupie. Często są to zadania zespołowe typu scenki, autoprezentacje. Dzięki tej metodzie można w łatwy i skuteczny sposób porównać między sobą kilku kandydatów i wyłonić faworyta danego procesu rekrutacyjnego. Dla każdej osoby przygotowany zostaje szczegółowy raport z wynikami według konkretnego klucza, z wyszczególnieniem mocnych oraz słabych stron, czyli obszarów nad którymi warto byłoby jeszcze dodatkowo trochę popracować. Dzięki temu pracownik dowiaduje się wiele na swój temat i nawet jeżeli nie otrzyma posady na ubieganym przez siebie w danej chwili stanowisku, będzie mógł wykorzystać tę wiedzę w przyszłości – do pracy nad sobą i poszerzania swoich kompetencji i umiejętności. To zadem obopólna korzyść – tak dla pracownika, jak i dla pracodawcy.