Serwisy aukcyjne na polskim rynku e-commerce gromadzą miliony kupujących. Za nimi podążają oczywiście sprzedawcy, dostrzegając ogromny potencjał tych platform. Ich wykorzystanie pozwala realizować strategię omnichannel, polegającą na prowadzeniu działań w wielu kanałach jednocześnie. Dzięki takiemu rozwiązaniu docierasz do szerszego grona odbiorców, pozyskując nowych klientów i zwiększając sprzedaż. Jeśli chcesz zrobić dobry użytek z portali aukcyjnych, poznaj najlepsze z nich!
Jak działają serwisy sprzedażowe w Polsce?
Portale aukcyjne odpowiadają za ogromną część globalnego rynku e-commerce. Tę samą tendencję można zaobserwować w Polsce, gdzie niepodzielnie rządzi serwis Allegro. Strony tego typu chętnie wybierane są przez kupujących przede wszystkim ze względu na:
- bardzo szeroki asortyment (pozwalający na wielobranżowe zakupy),
- łatwość porównywania i filtrowania ofert sprzedażowych,
- korzystne programy lojalnościowe,
- programy ochrony kupujących,
- renomę marketplace’ów, która gwarantuje wysoką jakość usług.
Warto pamiętać także o licznych udogodnieniach, które przyciągają do serwisów aukcyjnych sprzedawców. Poza tym, że marketplace’y pozwalają im szybko poszerzyć grono klientów, doceniają oni:
- łatwość rozpoczęcia sprzedaży (najczęściej wystarczy założyć konto i dostosować swoje oferty do regulaminu danego serwisu),
- działania promocyjne portali (pozwalające dotrzeć do bardzo dużej liczby osób),
- możliwość docierania bezpośrednio do odbiorców zainteresowanych konkretnym produktem.
Tak jak wspominaliśmy wyżej, niekwestionowanym liderem polskiego rynku e-commerce jest Allegro. To serwis przyciągający ponad 18 milionów unikalnych użytkowników każdego miesiąca. Aktualnie trudno wyobrazić sobie strategię sprzedażową, która nie uwzględniałaby tego kanału. Warto jednak poznać alternatywne serwisy, które umożliwiają dotarcie do jeszcze innych grup potencjalnych klientów. Poniżej prezentujemy więc 5 najpopularniejszych portali sprzedażowych w Polsce.
1. Allegro
Na wstępie warto zauważyć, że dzięki pozycji hegemona na polskim rynku, w 2020 roku Allegro wkroczyło do grona 10 największych platform e-commerce na świecie! Czemu serwis zawdzięcza takie uznanie?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, że dla kupujących jest to miejsce, w którym mogą zamówić produkt z dosłownie każdej branży. Do dyspozycji mają też liczne programy lojalnościowe, darmowe dostawy i wygodne rozwiązania ułatwiające zwroty oraz reklamacje. Warto pamiętać również o udogodnieniach dedykowanych sprzedawcom. Mowa przede wszystkim o szerokich możliwościach promowania aukcji – takich jak:
- System Allegro Ads – pozwalający na zamieszczanie reklam w różnych miejscach serwisu oraz w Google i działający w modelu CPC (płacisz jedynie za kliknięcia kierujące użytkowników do Twoich ofert).
- Wyróżnienia – które dla początkujących sprzedawców dostępne są za darmo.
- Okazje Dnia.
- Strefa Marek.
Korzystając z benefitów Allegro, nie należy jednak bagatelizować ograniczeń wynikających z użytkowania tego serwisu. Wiążą się one przede wszystkim z prowizją od sprzedaży i wysyłki. Obejmują również trudności w budowaniu wizerunku marki oraz bardzo wysoką konkurencję. Nie należy też zapominać o obostrzeniach dotyczących prezentacji produktów (np. w miniaturkach) czy dopłatach do Allegro Smart, które musi uiszczać sprzedawca udostępniający w swoich ofertach tę formę dostawy.
2. Empik Marketplace
Empik Marketplace to serwis, który notuje zauważalnie gorsze wyniki niż Allegro, ale nadal stanowi bardzo ciekawy kanał sprzedaży. Odpowiada za to przede wszystkim sposób prezentacji ofert. W tym przypadku każdy produkt posiada swoją własną zakładkę, w której dostępne są wszystkie związane z nim aukcje. Dzięki temu użytkownicy natychmiast otrzymują informacje dotyczące:
- ocen i recenzji osób, które kupiły już dany produkt,
- cenach produktów u różnych sprzedawców,
- formach wysyłki dostępnych w poszczególnych sklepach.
Ze względu na dużą rozpoznawalność marki Empik i uznanie, jakim cieszy się ona wśród kupujących, każdy sprzedawca powinien rozważyć włączenie tego kanału do swojego strategii. Niestety może nie być to takie proste, a wszystko z powodu bardzo restrykcyjnych wymagań serwisu. Zastrzega on sobie możliwość decydowania o współpracy jedynie z wybranymi sklepami. Dzięki temu utrzymuje bardzo wysoką jakość usług. Weryfikacja kontrahentów odbywa się drogą mailową – wystarczy pod adres [email protected] wiadomość, w której podasz:
- nazwę i stronę sklepu internetowego,
- przykłady swoich najlepszych produktów,
- liczbę unikalnych pozycji posiadanych w magazynie (SKU).
Pamiętaj, że w przypadku sprzedaży w Empik Markerplace również musisz liczyć się z koniecznością opłacania prowizji od transakcji.
3. Sklep na Facebooku
Funkcję sklepu na Facebooku trudno uznać za typowy marketplace. Niemniej – z uwagi na jego znaczenie dla e-commerce’u – warto uwzględniać go w strategii sprzedaży. Wielu właścicieli sklepów internetowych ogranicza się jedynie do reklamy w tym medium społecznościowym, bagatelizując możliwości, jakie dają odnośniki do kart produktów. W polskiej wersji serwisu sklep na Facebooku nie pozwala bowiem na bezpośrednie zakupy. Stanowi jednak atrakcyjny katalog, który przekierowuje użytkowników na Twoją stronę internetową.
Jakie jeszcze udogodnienia niesie ze sobą sklep na Facebooku?
- Możliwość tworzenia zestawów i kolekcji.
- Wprowadzanie promocji czasowych.
- Oznaczanie produktów w postach i relacjach.
- Maksymalne skrócenie ścieżki zakupowej.
4. „Kup teraz” na Ceneo
Choć Ceneo to porównywarka cen, a nie tradycyjny marketplace, to funkcja „Kup teraz” czyni z tego serwisu atrakcyjny kanał sprzedaży. Przed wprowadzeniem tego udogodnienia serwis jedynie odsyłał użytkowników do wybieranych przez nich sklepów, jednak obecnie pozwala także na bezpośrednie zakupy. Z perspektywy konsumentów takie rozwiązanie wiąże się z istotnymi korzyściami:
- Możliwość zrobienia zakupów w różnych sklepach w ramach jednej transakcji.
- Maksymalnie uproszczony proces zakupowy (brak konieczności zakładania konta w serwisie).
- Program Ochrony Kupujących (dla transakcji do 10 tys. zł).
Warto zauważyć, że Ceneo pozwala dotrzeć zwłaszcza do konsumentów, którzy są już zdecydowani na zakup konkretnego produktu. Wystarczy ich więc tylko przekonać do wyboru odpowiedniej oferty. Taki kanał może okazać się wprost nieoceniony w Twojej strategii sprzedaży.
5. eBay
Choć to polskie marketplace’y mają się najlepiej na naszym rynku, do dyspozycji są również serwisy zagraniczne. Jeden z nich stanowi eBay, czyli globalny gigant e-commerce. Nad Wisłą cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem, lecz na pewno warto zwrócić na niego uwagę. Ułatwia międzynarodową ekspansję sklepu, pozwalając jednocześnie poszerzyć grono odbiorców na rodzimym rynku. Działa w sposób bardzo zbliżony do Allegro. Szukając innych ciekawych alternatyw wśród zagranicznych portali aukcyjnych, można zainteresować się też rosnącym w potęgę Amazonem.
Najlepsze portale sprzedażowe i aukcyjne – podsumowanie
Na polskim rynku platform sprzedażowych na pewno jest w czym wybierać. Warto wykorzystać ten fakt i włączyć niektóre z wymienionych wyżej kanałów do swojej sprzedażowej strategii omnichannel. Wszystko wskazuje bowiem na to, że udział internetowych serwisów aukcyjnych w e-commerce będzie cały czas wzrastał.