Wyzwaniem dla wielu sklepów internetowych jest najpierw przyciągnięcie, a następnie utrzymanie klientów. Strategii, aby, tego dokonać jest wiele, aczkolwiek jedną z lepszych jest lead magnet.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czym jest, na czym polega i jak wykorzystywać lead magnet, koniecznie przeczytaj ten poradnik!
Nieco podstawowych informacji
Przyjmuje się, że średni współczynnik konwersji sklepów w sieci na całym świecie wynosi powyżej 2,5%. Badania te zostały przeprowadzone przez Smart Insight.
Oznacza to, że większość odwiedzających osób, które trafiają na stronę sklepu, nie dokonuje zakupu. Osoby te, oglądają oferowane produkty, odwiedzają strony produktowe, lecz finalnie nie decydują się na złożenie zamówienia. Zbieranie danych o potencjalnym kliencie, pozwala na stworzenie persony, a to z kolei na lepsze dostosowanie oferty i działań, do konkretnej grupy docelowej. W ten sposób trafiasz do odbiorców realnie zainteresowanych zakupem, w odpowiedni sposób zachęcasz do dokonania transakcji i … zwiększasz zysk!
Wykorzystanie lead magnet może pomóc w zdobyciu informacji o kliencie, a następnie przekształcić go w kupującego dzięki lepiej spersonalizowanemu kanałowi marketingowemu.
Czym są Lead magnets – magnesy na potencjalnych klientów
Przyciąganie uwagi klientów, poprzez działania marketingowe może nie być łatwe. Chociażby z uwagi na to, że na danym polu panuje duża konkurencja. W tym momencie właśnie warto zainteresować się lead magnets, które mogą pomóc w generowaniu leadów i pozyskaniu nowych klientów.
Lead magnet jest przyciągającym, darmowym produktem, który można zaoferować klientowi w zamian za jego adres e-mail, lub inne dane kontaktowe. Propozycja ta musi mieć jednak sporą wartość dla grupy docelowej. Co za tym idzie, im bardziej lead magnet, który wykorzystujemy, odpowiada zainteresowaniom i potrzebom klientów, tym szansa na zdobycie nowych kontaktów wzrasta.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Kliknij tutaj!
Jak rozpoznać skuteczny Lead magnet
Istnieje kilka punktów, których wykorzystanie może sprawić, że potencjalny klient poda nam swoje dane kontaktowe. Oto one:
- Poznanie grupy docelowej – zanim przejdziemy do tworzenia lead magnet, musimy poznać grupę docelową, do której chcemy trafić. Należy dowiedzieć się, kto kupuje od nas w pierwszej kolejności, co chce kupić, jakiej jest płci, ile ma lat itp. Przygotowanie persony pozwala na jasne określenie zamiarów i celów odbiorców.
- Wysoka jakość to podstawa – jeżeli tworzymy lead magnet, czyli magnes dla klienta, ważne, aby cała szata graficzna i treść wzbudzały zainteresowanie i zachęcały do podjęcia konkretnej reakcji. Przede wszystkim, weźmy pod uwagę, że każde tego typu działanie jest wizytówką naszej firmy, więc musimy zorganizować daną akcję jak najlepiej. Potencjalni klienci, którzy odniosą pozytywne wrażenia, mogą obdarzyć naszą firmę zaufaniem, co zaś zwiększy szansę na skorzystanie z oferty.
- Najlepiej być konkretnym – stworzony przez nas lead magnet najlepiej, aby zawsze był precyzyjny i np. oferował rozwiązanie konkretnego problemu. Ponownie przytoczyć można przykład ze wzrostem zaufania i skłonieniem klienta do zakupu.
- Dobrze dobrane słowa – tworzenie lead magnets nie obejdzie się bez odpowiedniego dobru słów. Należy komunikować się we właściwym języku. Dzięki temu będziemy mogli zachęcić potencjalnego klienta do podania danych kontaktowych. Tworzone przez nas sformułowania najlepiej, aby były przyciągające i łatwe do zrozumienia. Przykładem może być linia produktów i to, do kogo jest skierowana.
Musisz również zastanowić się nad formą wypowiedzi do swoich klientów. Głównie chodzi o zwracanie się w sposób formalny i nieformalny. Na koniec najlepiej zapamiętać, że kluczem do sukcesu w omawianej kwestii jest harmonia. Np. zwracanie się formalnie do klientów kupujących artykuły skateboardowe, może wprowadzać lekką dezorientację.
- Oferowanie wartości dodanej – jeżeli klient poda swoje dane kontaktowe, często oczekuje czegoś w zamian. Lead magnet może mieć różne formy (kody rabatowe, checklista, poradnik itp.). Bez względu na to, jaką formę lead magnet wybierzemy, dodane materiały powinny prezentować jak najwyższą jakość.
- Czas jest bardzo ważny – ważne, aby możliwość pobrania materiałów, przedstawiać klientom w odpowiednim czasie. Nie odpowiednie działanie, może skutkować zniechęceniem odbiorcy do podjęcia dalszych działań.
- Dostarczanie lead magnetu – Czas i forma dostarczenia lead magnet, powinny zostać odpowiednio przemyślane. Jedną z form, jest wysyłka za pomocą poczty elektronicznej. Inną natomiast zachęcenie użytkownika za pomocą okna pop up. Form jest dużo więcej, jednak zależność jest jedna, reklama musi zostać zaprezentowana w odpowiednim czasie, inaczej działania mogą nie przynieść odpowiedniego efektu.

Przykłady lead magnetu, które najbardziej przyciągają uwagę
Kody rabatowe
Rozmaite zniżki, czy promocje mogą być świetną podstawą, aby stworzyć lead magnet. Dla przykładu zaoferować można 30% zniżki na zakup kolejnego produktu o wartości minimalnej 200 złotych, a otrzymanie tego rabatu, musi wiązać się z zapisaniem się go na listę mailingową.
Klient, który będzie zainteresowany, szybko zorientuje się, że oszczędzi minimum 60 złotych na kolejnych zakupach, tylko dzięki temu, że poda swój adres e-mail.
Darmowa wysyłka
Konsumenci często zniechęcają się i porzucają koszyk, kiedy zobaczą, że muszą pokrywać koszty wysyłki. Darmowa wysyłka, po wypełnieniu formularza, czy za zapisanie się na listę newslettera, w pewnym stopniu może rozwiązać problem.
Najlepiej jednak, aby darmowa wysyłka została ograniczona do kwoty startującej od 20-30 złotych, po to, aby nie musieć opłacać podobnej kwoty za transport w przypadku zamówień rzędu 10-15 złotych.
Bonus ten może wyświetlać się jako informacja w postaci wyskakującego okienka, czy dużej, widocznej informacji na stronie.
Rozdania
Jest to rodzaj upominków, które można wręczyć potencjalnym klientom. Cała koncepcja polega na tym, że zainteresowani mogą wziąć udział w konkursie, czy innej zabawie, podając swoje dane kontaktowe i np. śledząc profil firmy w mediach społecznościowych. Kiedy, coś wygrają, zostaną o tym powiadomieni np. za pomocą wiadomości e-mail itp.
E-book, poradnik, checklista, case study, kalkulatory online itp.
Zaoferować można również treści, które mogą edukować na temat danego produktu. Treści, które oferujemy, mogą zostać przygotowane np. w formie poradnika. Przykładowo, sprzedając kosmetyki, można pokusić się o dostarczenie odbiorcy przewodnika w postaci tutorialu makijażowego.
Podsumowanie
Wykorzystanie lead magnet może wpłynąć pozytywnie na powiększenie listy klientów. Zwracaj uwagę na odpowiedni dobór słów, czy jakość, oraz inne wymienione punkty – jest to bardzo ważne.
Wypróbuj niektóre i sprawdź, jaki mają wpływ na generowanie leadów. Takowe, używane prawidłowo, mogą skutecznie zwiększyć sprzedaż, a tym samym generowany zysk.