Badania rynku i analiza konkurencji. Jak dobrze przeprowadzić działania?

Badania rynku i analiza konkurencji. Jak dobrze przeprowadzić działania?

Różności

W Twojej głowie pojawił się genialny pomysł na biznes, ale nie masz pewności, czy przyniesie zyski, o jakich marzysz? A może prowadzisz firmę i szukasz możliwości jej rozwoju? W tych dwóch przypadkach pomogą Ci badania rynku oraz analiza konkurencji.

Dzięki nim uzyskasz odpowiedź na najbardziej nurtujące pytania, odnajdziesz pole do budowania przewagi konkurencyjnej i zaplanujesz odpowiedni budżet na rozmaite działania. Jednakże będzie tak tylko w przypadku, gdy poprawnie przeprowadzisz wszelkie analizy. Jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Badania rynku – jaki mają cel?

Przeprowadzanie badań rynku nie jest oczywiście obowiązkiem każdego przedsiębiorcy. Trudno jednak wyobrazić sobie dobrze prosperujący biznes, którego właściciele nie mają wiedzy na temat konsumentów, popytu, cen w danej branży czy konkurencji.

Badania rynku umożliwiają Ci dostosowanie oferty do uwarunkowań rynku i potrzeb klientów. Ich celem jest pozyskanie informacji dotyczących podstawowych mechanizmów rynkowych, takich jak podaż, popyt, ceny produktów/usług, ale także zachowań konkurencji działającej na danym rynku, preferencji i oczekiwań konsumentów, systemów sprzedaży czy sieci dystrybucji.

Jakim aspektom warto przyjrzeć się ze szczególną uwagą?

Przegląd obecnego stanu rynku

W ostatnich czasach rynek dynamicznie się zmienia. Owe zmiany dotykają niemalże każdej branży. Tylko skrupulatna analiza pozwoli dopasować ofertę do aktualnych uwarunkowań.

Dzięki badaniu rynku określisz:

  • wartość danego rynku,
  • popyt na konkretne produkty,
  • podaż,
  • kluczowe trendy,
  • segmentację rynku,
  • prognozy zmian.

Identyfikacja potrzeb konsumenckich

Żaden produkt czy usługa nie są kierowane do wszystkich. Zrozumienie potrzeb klientów jest kluczowe w prowadzeniu efektywnej działalności. To one pozwolą Ci dopracować szczegóły oferty, stworzyć strategię marketingową i sprzedażową, a także ustalić politykę cenową.

Bardzo pomocne będzie stworzenie person, czyli modeli Twoich potencjalnych klientów. Zwróć uwagę na ich problemy, motywacje, a także miejsca, z których czerpią informacje oraz budżet, którym dysponują.

Ocena stopnia zadowolenia klientów z produktu lub usługi

Badania pod tym kątem warto przeprowadzić już po pewnym czasie obecności na rynku. Dzięki nim:

  • dowiesz się, w jakim stopniu Twój produkt/usługa spełnia oczekiwania klientów,
  • poznasz aspekty, które klienci oceniają pozytywnie i te, które pozostawiają wiele do życzenia,
  • dowiesz się, jak Twoja oferta wypada na tle konkurencji,
  • wyznaczysz obszary do rozwoju.

Badania rynku – rodzaje

Badania rynku to bardzo obszerna i złożona dziedzina. Dobór odpowiednich metod badawczych i przedmiotu analiz zależy od specyfiki Twojej działalności i branży. Jeśli nie masz pewności, jakich badań potrzebujesz, skonsultuj się ze specjalistą, który pomoże Ci wybrać zestaw analiz przydatnych dla Twojego przedsiębiorstwa.

Gdy mowa o podstawowych rodzajach badań, możemy wyróżnić ilościowe i jakościowe. Czym się charakteryzują?

Ilościowe badania rynku

Badania ilościowe są zazwyczaj przeprowadzane na szerokiej grupie osób. Przy ich przeprowadzaniu najczęściej korzysta się z różnego rodzaju ankiet i sondaży. Przede wszystkim umożliwiają zbadanie częstotliwości występowania danych zjawisk.

Jakościowe badania rynku

Badania jakościowe pozwalają zdobyć znacznie bardziej szczegółową wiedzę na temat potencjalnych klientów. Przeprowadza się je na małych grupach. Pozwalają zrozumieć potrzeby konsumentów, a także przyczyny ich zachowań i motywacje.

Analiza konkurencji – co to jest?

Praktycznie żadna firma nie funkcjonuje w oderwaniu od innych. Nawet, jeżeli sprzedajesz oryginalne produkty, prawdopodobnie możesz znaleźć biznesy, które zaspokajają podobne potrzeby klientów – tyle, że w inny sposób.

Analiza konkurencji to proces, który ma na celu identyfikację oraz monitorowanie działań firm, które są konkurencyjne dla Twojego biznesu. To szereg działań, które umożliwiają zdobycie informacji dotyczących strategii marketingowej i sprzedażowej Twoich konkurentów, ich słabych i mocnych stron, polityki cenowej oraz samej oferty.

Dlaczego warto przeprowadzić analizę konkurencji?

Jeśli chcesz, żeby Twój biznes odniósł sukces, a nie tylko zaistniał na rynku, musisz oferować coś więcej niż konkurenci. Nie musi to być oczywiście całkowicie oryginalna oferta. Wystarczy jeden aspekt, który wyróżni Cię na tle innych. Musisz nie tylko określić czy odnaleźć taki czynnik (lub czynniki), ale także wiedzieć, jak o nim mówić, by dotrzeć do potencjalnych klientów.

W czym pomoże Ci analiza konkurencji?

  • W poznaniu szczegółów oferty i działań (np. marketingowych czy sprzedażowych) konkurencji.
  • W identyfikacji słabych i mocnych stron konkurentów.
  • W wypracowaniu przewagi konkurencyjnej.
  • W określeniu budżetu potrzebnego na konkretne działania.
  • W znalezieniu obszarów do rozwoju przedsiębiorstwa.

Kto powinien przeprowadzić analizę konkurencji?

Analizę konkurencji warto przeprowadzać zarówno przed wejściem na rynek, jak i na dalszych etapach prowadzenia firmy. Tak naprawdę monitoring konkurencji powinien być stałym elementem funkcjonowania każdego biznesu.

Takie podejście pozwoli nadążać za zmianami w strategiach konkurentów, a także reagować na obecność nowych firm na rynku. Nie bez powodu mówi się o tym, aby przyjaciół trzymać blisko, a wrogów jeszcze bliżej. Choć oczywiście o dosłownej wrogości nie powinno być tu mowy, bowiem od konkurencji można się wiele nauczyć.

Dzięki regularnie przeprowadzanej analizie możesz również uniknąć błędów, które popełniają Twoi biznesowi rywale.

Badanie rynku i analiza konkurencji – co, jeśli nie mam czasu zrobić analizy?

To całkowicie zrozumiałe, że prowadząc biznes, nie masz czasu, aby zajmować się każdym aspektem jego działania. Aby z badań płynęły naprawdę wartościowe wnioski, muszą być one przeprowadzone z wykorzystaniem odpowiednich metod, narzędzi i oczywiście wiedzy.

Na szczęście istnieje wiele firm, które świadczą usługi z zakresu przeprowadzania analiz rynkowych. Jedną z nich jest ConQuest Consulting – firma konsultingowa, która specjalizuje się w realizowaniu różnego rodzaju badań i opracowywaniu skutecznych strategii. To zespół złożony z pasjonatów, którzy pomogą Ci podjąć trafne decyzje biznesowe. Zachęcamy do kontaktu!

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze