Czy zastanawialiście się kiedyś, ile kosztuje zatankowanie do pełna helikoptera? Na pewno sporo, tym bardziej, gdy spojrzymy na koszty paliwa lotniczego i objętość zbiorników paliwa popularnych śmigłowców. Pozostaje tylko pytanie, czy kwoty te trzeba liczyć w setkach, tysiącach, czy dziesiątkach tysięcy złotych? Wszystko wyjaśnię w dzisiejszym artykule.
Ile litrów paliwa wchodzi do helikoptera?
Odpowiedź na to pytanie jest zbyt jednoznaczna, ponieważ jak to zwykle się mawia „to zależy” – ale zależy od czego? W grę wchodzi przeznaczenie statku powietrznego, a co za tym idzie jego rozmiar i masa. Niewielkie prywatne śmigłowce posiadają o wiele mniejsze zbiorniki paliwa, niż duże i ciężkie maszyny transportowe, które zdolne są zabrać na pokład nawet samochody czy transportery opancerzone.
Najlepiej zobrazować to na kilku przykładach, które pokazują pojemność zbiornika paliwa dla wybranych śmigłowców:
- Bell 407 – 483 l
- Airbus H130 – 539 l
- Boeing AH-64 Apache – 1422 l
- Mi-24 – 2130 l
- Mi-26 – 12000 l
Jak zatem widać, różnice w pojemnościach zbiorników są bardzo duże. O ile niewielkie śmigłowce na użytek prywatny czy ratunkowy zabierają na pokład kilkaset litrów paliwa, jak potężne maszyny wojskowe czy transportowe mogą pomieścić nawet kilka tysięcy litrów lotniczego paliwa. Przykładowo wspomniany Mi-26 czyli największy śmigłowiec świata może pomieścić 12 tysięcy litrów paliwa.
Ile pali helikopter?
spalanie w śmigłowcach czy też innych statkach powietrznych, najczęściej podaje się w ujęciu czasowym. Niemniej jeśli weźmiemy pod uwagę maksymalny zasięg helikoptera i jego pojemność zbiornika na paliwo, możemy w przybliżeniu obliczyć wartość spalania w postaci litrów/100 km. A zatem przykładowo:
- Bell 407 – zasięg: 624 km, spalanie: 77 l/100 km
- Airbus H130 – zasięg: 610 km, spalanie: 88 l/100 km
- Boeing AH-64 Apache – zasięg: 482 km, spalanie: 296 l/100 km
- Mi-24 – zasięg: 595 km, spalanie: 361 l/100 km
- Mi-26 – zasięg: 800 km, spalanie: 1500 l/100 km
Jeśli zaciekawiły Cię te statystyki, to zobacz również ile pali samolot pasażerski!
Ile kosztuje tankowanie helikoptera?
Przyjmując aktualne stawki cenowe nafty lotniczej JET A-1 na poziomie 7,46 zł (z akcyzą), koszt „zalania do pełna” dla wybranych śmigłowców wygląda następująco:
- Bell 407 – 3603 zł
- Airbus H130 – 4020 zł
- Boeing AH-64 Apache – 10 608 zł
- Mi-24 – 15 890 zł
- Mi-26 – 89 520 zł
Jak widać, nie są to małe kwoty, a co niektórzy zapewne przeliczają, ile za takie sumy pieniędzy mogliby przejechać swoim rodzinnym samochodem. Jednocześnie trudno się dziwić, że loty widokowe helikopterami nie są tanie i mogą być nawet znacznie droższe niż przeloty motolotniami czy awionetkami.