Mówi się, że trzeba być twardym, nie miękkim! Ale… Czy na pewno? Jak pokazują liczne przykłady, w życiu – zarówno prywatnym, jak i zawodowym – umiejętności miękkie i twarde pełnią równorzędną rolę. Na rynku można znaleźć szkolenia miękkie i twarde. Które z nich warto wybrać i kiedy?
Czym są szkolenia miękkie
Coraz więcej firm zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, jak istotne są kompetencje miękkie pracowników. Odpowiedni balans między kompetencjami miękkimi a twardymi pozwala zbudować bardziej efektywne i harmonijne środowisko pracy.
W końcu to właśnie kompetencje miękkie decydują o tym, jak zatrudniona osoba wykorzystuje swoje kompetencje twarde podczas współpracy z innymi! Pracownicy to najważniejszy „zasób” każdego przedsiębiorstwa, a ich umiejętność kooperacji między sobą decyduje o tym, jak wydajnie działa firma.
Załóżmy, że zatrudniasz grupę wybitnych specjalistów (albo sam nim jesteś), którzy jednak nie potrafią się między sobą porozumieć. Przez to wszystkie projekty zajmują kilkukrotnie więcej czasu, a atmosfera w firmie jest napięta i nie sprzyja produktywności. Jak to naprawić?
Pomocne będą szkolenia miękkie!
Czym są szkolenia miękkie?
Szkolenie miękkie skupia się na rozwijaniu takich kompetencji, jak:
- umiejętność komunikacji,
- współpraca zespołowa,
- rozwiązywanie problemów.
Inne kompetencje miękkie to inteligencja emocjonalna, nastawienie i chęć oraz umiejętność podejmowania inicjatywy. Warto dodać, że – wbrew pozorom – kompetencje miękkie są znacznie trudniejsze do nabycia czy rozwinięcia niż umiejętności twarde. To dlatego, że mają dużo wspólnego z typem osobowości i cechami charakteru danej osoby. Z tego powodu ich wyszkolenie wymaga więcej zaangażowania i czasu, niż ma to miejsce w przypadku kompetencji twardych.
Trening kompetencji miękkich to przede wszystkim nauka nowych wzorców zachowań oraz sposobów myślenia.
Czym są szkolenia twarde?
W przeciwieństwie do szkoleń miękkich, efekty szkoleń twardych są doskonale mierzalne i zauważalne w określonym czasie. To dlatego, że kompetencje twarde obejmują konkretne umiejętności niezbędne w miejscu pracy, czyli na przykład:
- umiejętności techniczne – wiedza dotycząca użycia konkretnego oprogramowania i narzędzi niezbędnych w miejscu pracy,
- zdolność obsługi komputera – Microsoft Office, bezwzrokowe pisanie na klawiaturze, zarządzanie bazą danych itp.,
- zdolność komunikacji – na przykład pisanie newsletterów, e-maili, copywriting, tłumaczenia,
- design i projektowanie – obsługa programów graficznych i obróbki zdjęć, UX design, tworzenie prezentacji.
W uproszczeniu można powiedzieć, że kompetencje twarde to wszystko, co umieszczamy w CV. Jak już wspomnieliśmy, kompetencje twarde są mierzalne. Można się ich nauczyć w szkole, a także na dedykowanych kursach czy szkoleniach. Dlatego wybierając szkolenia twarde, najlepiej określić swoje mierzalne kompetencje i zdecydować, jaki kierunek rozwoju nas interesuje.
Zobacz szkolenia zarządzanie organizacją w Certes
Przykładowo – jesteś copywriterem/ką i chciał/abyś rozszerzyć swoją bazę klientów? Być może zainteresuje Cię szkolenie z UX writingu lub kurs językowy, po którym będziesz mógł/a pisać w obcym języku. Jesteś programistą/ką? W Twoim przypadku zawsze przydadzą się kolejne języki programowania.
Zaplanuj odpowiednio swoją karierę i ścieżkę rozwoju
Pracodawcy cenią zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie. Wspomnieliśmy wcześniej, że kompetencje miękkie są niezbędne, żeby efektywnie zaimplementować swoje kompetencje twarde w miejscu pracy.
Oczywiście kompetencje twarde są absolutnie niezbędne, żeby otrzymać interesujące nas stanowisko, jednak kompetencje miękkie przydadzą się, żeby je… utrzymać. Dlatego planując swoją karierę, warto uwzględnić w planie rozwoju szkolenia z obu grup.
Zobacz szkolenia menedżerskie w Certes
To samo dotyczy pracodawców – jeśli zatrudniasz ludzi i zależy Ci na tym, żeby umieli nie tylko efektywnie pracować, ale też współpracować, warto zadbać o zbalansowany rozwój ich kompetencji. Na ogół sam/a doskonale wiesz, czego Ci brakuje. Jesteś wybitnym/ą specjalistą/ką, ale networking czy praca w grupie nie są Twoimi najmocniejszymi stronami? Postaw na szkolenie miękkie.
Świetnie radzisz sobie z ludźmi, ale marzysz o awansie lub chcesz się przebranżowić? Wybrane szkolenie twarde jest sposobem na realizację Twoich celów!
Rozwijaj kompetencje niezbędne do pracy w wybranym zawodzie
Zazwyczaj pracodawcy całkiem jasno komunikują, czego oczekują od swoich pracowników – i dotyczy to obu typów kompetencji. Dlatego wybór kursów oraz szkoleń, które pomogą Ci na rynku pracy, wcale nie jest taki trudny! Sporządź listę swoich mocnych i słabych stron, przyjrzyj się swoim umiejętnościom i certyfikatom, a na koniec wybierz szkolenia, które pomogą Ci w realizacji Twoich celów zawodowych.
Zakończone certyfikatem kursy prowadzone przez profesjonalistów to najlepszy sposób na zdobycie wiedzy i umiejętności, którymi zaimponujesz pracodawcy lub na zwiększenie kompetencji zatrudnianych przez Ciebie osób. Pamiętaj również, że ciekawe i rozwojowe szkolenia są sposobem na zwiększenie zaangażowania i zadowolenia pracowników!