W zarządzaniu projektami ważne jest wyznaczanie ambitnych, ale realistycznych celów. Zakres projektu powinien być precyzyjny: wystarczająco duży, aby objąć wszystkie produkty projektu, ale wystarczająco mały, aby osiągnąć cel. Zdefiniowanie zakresu projektu pozwoli Ci dostarczyć produkt końcowy na czas i w ramach przyjętego budżetu bez przeciążania zespołu. W tym artykule dowiesz się: Jak zdefiniować projekt? Określić jego cele i założenia.
Jak zdefiniować projekt? Definicje projektu.
Prawie zawsze spotykamy się z pojęciem projektów. Projektami można nazwać wiele działań, które mają miejsce w życiu prywatnym i zawodowym. Planowanie i realizacja wymarzonego wyjazdu na Seszele, remont domu czy budowa autostrady to projekty. Zobowiązania te obejmują scenariusze, konkretne metody wdrażania, określone źródła finansowania oraz ramy czasowe działań, które należy podjąć, aby osiągnąć pożądane rezultaty. Ten projekt jest odpowiedzią na potrzebę, która pozwala rozwiązać problem. Jest to projekt z określonym czasem rozpoczęcia i zakończenia. Kończy się, gdy cele zostaną osiągnięte, np. po wybudowaniu autostrady, gdy zamierzenie okaże się niemożliwe do zrealizowania w ramach założonych ograniczeń czasowych i budżetowych. Projekt jest jednorazowym i niepowtarzalnym przedsięwzięciem, którego efektem jest powstanie unikalnego produktu lub usługi.
Dowiesz się więcej na: https://leadership-center.pl/blog/projekt/
Jak definiować cele projektowe?
Celem projektu jest wszystko, co chcesz osiągnąć po zakończeniu. Może to obejmować fizyczne rezultaty projektu i gotowe aktywa lub osiąganie celów, takich jak poprawa produktywności lub zaangażowanie pracowników. Cele projektu powinny być osiągalne, określone w czasie i mierzalne. Ustalanie celów projektu jest kluczowym elementem zarządzania projektami. Bez niej niemożliwe byłoby poinformowanie współpracowników o celu danego projektu, czy sprawdzenie, czy projekt zakończył się sukcesem. Istnieje różnica między celami ogólnymi a celami specyficznymi dla projektu, chociaż niektóre zespoły używają obu terminów. Cele ogólne nie są definiowane tak szczegółowo, jak cele specyficzne dla projektu. Ogólny cel powinien wskazywać, co się stanie, jeśli projekt zakończy się sukcesem i jak przyczyni się on do osiągnięcia ogólnych celów biznesowych.
Korzyści z odpowiedniego zarządzania projektami
Umiejętność zarządzania projektami umożliwia zespołom realizację, planowanie i realizację zadań przy zachowaniu efektywnej komunikacji. Przynosi to firmie korzyści, gdyż wydajna praca przyciąga nowych klientów, zapewnia ciągły rozwój i kreuje pożądany wizerunek firmy. Kierownictwo projektu organizuje cały proces pracy, monitoruje jego postęp, a ostatecznie ocenia jego efektywność. Jest to zestaw zadań, które należy nakreślić, a następnie wykonać, aby osiągnąć zamierzony cel. Do zarządzania projektami wykorzystywane są techniki i narzędzia. Ich zadaniem jest zorganizowanie pracy wielu osób, aby skoncentrować się na różnych zadaniach, które ostatecznie przekładają się na realizację planu. Dlatego skuteczna współpraca jest kluczowa. Zwłaszcza w dużych organizacjach pełna realizacja zlecenia wiąże się z udziałem kilku lub kilkunastu osób.