Alstom zawarł umowy na dostawę minimum 40 nowoczesnych lokomotyw Traxx Universal trzeciej generacji dla nowej firmy OnTrain. Umowy zawierają też opcję na dodatkowe 20 lokomotyw. Nadwozia tych pojazdów będą produkowane w zakładzie Alstom we Wrocławiu, podczas gdy kompletacja będzie odbywać się w niemieckim Kassel.
OnTrain to nowo powstała spółka, w której głównym udziałowcem jest paneuropejski fundusz Marguerite, a jednym z pozostałych udziałowców jest polska firma WBW Invest. Spółka planuje oferować wynajem lokomotyw przewoźnikom kolejowym.
Umowy zostały podpisane w dwóch etapach:
- 29 listopada: zamówienie na 35 lokomotyw (z opcją na dodatkowe 20)
- 12 grudnia: zamówienie na 5 kolejnych lokomotyw
Zakupione lokomotywy będą mogły operować w wielu krajach Europy Środkowej, w tym w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, a część z nich również w Słowenii, Chorwacji i Serbii. Alstom zapewni także serwis gwarancyjny dla wszystkich dostarczonych pojazdów.
Według prezesa OnTrain, Piotra Ignasiaka, firma dostrzega rosnące zapotrzebowanie na wynajem nowoczesnych lokomotyw w Polsce. Jest to związane z planowanymi inwestycjami w infrastrukturę kolejową oraz rozwojem transportu intermodalnego. Zwraca on również uwagę na starzejący się park maszynowy polskich przewoźników.
Lokomotywy Traxx trzeciej generacji wyróżniają się wysoką wydajnością operacyjną i energetyczną. Są wyposażone w nowoczesny system sygnalizacji Onvia (dawniej Atlas) zgodny z Europejskim Systemem Sterowania Pociągiem (ETCS). Ich modułowa konstrukcja pozwala na wykorzystanie zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym, a także umożliwia przewożenie cięższych ładunków w porównaniu do innych lokomotyw tej klasy.