Wielogodzinna praca biurowa przed komputerem potrafi być, wbrew pozorom – dość męcząca. Głównym winowajcą braku komfortu i wszelkich możliwych problemów zdrowotnych związanych z siedzącą pracą jest najczęściej krzesło biurowe. Nieodpowiednio dobrane może przysporzyć więcej szkód niż pożytku. W takim razie – jakie krzesło do pracy przy komputerze wybrać? W tym artykule kompleksowo omówimy tematykę doboru odpowiedniego krzesła do 8-godzinnej pracy w biurze.
Jakie powinno być krzesło do pracy przy komputerze?
Słowem klucz jest w tym przypadku ergonomia. Posiadając krzesło zgodne z zasadami ergonomii będziemy mogli odpowiednio dostosować je do swoich potrzeb i, co za tym idzie, zwiększyć wygodę pracy. Ogólnie rzecz biorąc – krzesło biurowe powinno być przede wszystkim wygodne. Jakie cechy jednak powodują, że krzesło jest komfortowe?
Regulacja wysokości
Ergonomiczne krzesło biurowe powinno posiadać regulację wysokości siedziska. Jest to w zasadzie podstawowy aspekt dostępny w większości foteli obrotowych. Warto jednak o nim wspomnieć, bo ma bardzo duży wpływ na wygodę użytkowania.
Regulowane podłokietniki
Podłokietniki, które można dopasować tak, aby odciążały ramiona to rzadziej spotykana funkcja foteli biurowych. Dobrym pomysłem jest zakup fotelu o tej właśnie funkcji, gdyż umożliwia ona przyjęcie lepszej postawy przed komputerem.
Oparcie z regulacją w lędźwiach
Oparcie ergonomicznego fotela powinno podpierać co najmniej 2/3 pleców. Jednocześnie bardzo przydatnym dodatkiem jest możliwość regulacji podparcia lędźwiowego. Może ona występować np. w postaci prostej poduszki, ale znacząco poprawia wygodę, gdyż umożliwia dopasowanie fotela do indywidualnego kształtu kręgosłupa.
Materiał obicia
Materiał jest w zasadzie kluczowy, aby zapewnić maksymalną wygodę krzesła. W przypadku foteli obitych mikrosiatką mamy lepszą wentylację. Na dłuższą metę mogą one być jednak niewygodne i powodować otarcia. Najlepszym wyborem są fotele obite grubym, miękkim materiałem np. skórą, choć nie jest to konieczne. Ważne, aby fotel nie był twardy, a jego obicie było przyjemne w dotyku.
Dodatkowe funkcje zwiększające wygodę
Oprócz najważniejszych funkcji wymienionych powyżej, w niektórych fotelach dostępne są także pewne dodatki gwarantujące jeszcze lepszą ergonomię.
Zagłówek
Zastosowanie zagłówka pozwala odciążyć mięśnie szyi i karku, co może pomóc zniwelować tzw. syndrom technologicznej szyi. Jest to prosty, ale bardzo przydatny dodatek do fotelu biurowego.
Masażery
Dodatek masażerów można nazwać pewnego rodzaju luksusem w fotelach biurowych. Na rynku można znaleźć jednak całkiem sporo modeli oferujących tę możliwość. Dzięki masażerom możliwe jest rozluźnienie części mięśni grzbietu spiętych po wielogodzinnej pracy – można powiedzieć, że umożliwiają one odpoczynek i regenerację już w trakcie pracy.
Podnóżek
Podnóżki to proste akcesoria do foteli, które pozwalają przyjąć wielu osobom wygodniejszą pozycję. W pracy biurowej, możliwość rozprostowania nóg może być bardzo pomocna. Warto więc wyposażyć stanowiska w dodatkowe podnóżki, aby zwiększyć komfort pracy i zmniejszyć ryzyko schorzeń nóg wynikających z długotrwałego siedzenia.
Zobacz również: Organizacja biurka – jak zadbać o porządek na biurku?