Oparte na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu relacje pracodawcy z podwładnymi są kluczem do wzrostu efektywności całej firmy i osiągania celów biznesowych. Przedsiębiorcy, którzy rozumieją ten mechanizm, dbają o wysokie wynagrodzenia i benefity dla zatrudnionych osób. Jednak korzyści materialne to nie wszystko, co wpływa na relację z pracownikiem. Co składa się na jego satysfakcję i jak poprawić wzajemne stosunki, jeśli nie są zadowalające?
Co składa się na satysfakcję pracowników?
Badania ekspertów mówią wprost – nawet połowa pracowników zrezygnuje z pracy w konkretnej firmie, oferującej wysokie wynagrodzenia, jeśli panuje w niej niesprzyjająca, toksyczna atmosfera. Satysfakcja pracownika w bezpośredni sposób przekłada się na jego motywację do pracy, a to wpływa na sukcesy firmy. Co w takim razie przyczynia się do wzrostu satysfakcji? Badania wykazują, że wydajność zatrudnionych osób podnosi:
- zadowolenie ze środowiska pracy,
- wzajemne zaufanie,
- poczucie bycia docenianym,
- wysoki poziom integracji,
- możliwość uczestniczenia w podejmowaniu firmowych decyzji,
- przejrzyste, sprawiedliwe zasady wynagradzania,
- jasna i spójna komunikacja.
Niektóre z tych czynników pojawiają się już na etapie rekrutacji, dlatego tak ważne jest dbanie o pozytywne doświadczenia kandydatów od chwili pierwszego kontaktu.
Jak zbadać satysfakcję pracowników?
Pojawiające się problemy, takie jak np. niskie zaangażowanie, brak integracji i zła komunikacja w zespołach czy duża rotacja to tak naprawdę ostatni moment na zbadanie relacji w miejscu pracy. Opinie pracowników powinny być zbierane regularnie, by wyłapać ewentualne słabe punkty.
W kwestionariuszach i ankietach, które najczęściej służą do monitorowania relacji, pojawiają się m.in. takie zagadnienia, jak kwestia przepływu informacji, delegowania obowiązków, kryteria przyznawania wynagrodzeń/premii, kar i awansowania, kompetencje menedżerów, możliwości rozwoju czy ogólna satysfakcja z pracy. Zebrany materiał pozwala ocenić przyczyny i skalę problemów oraz wdrożyć odpowiednie rozwiązania.
Jak poprawić relacje z pracownikami?
Bardzo często pracodawcom trudno dotrzeć do źródeł problemu, rzadko mogą też liczyć na pełną otwartość podwładnych, dlatego najczęściej do badań opinii i wdrażania rozwiązań zatrudnia się doświadczone firmy zewnętrzne zajmujące się HR Consulting. Jednym ze skutecznych działań, oprócz pogłębionych wywiadów z pracownikami, jest utworzenie grup problemowych. Taki krok zwiększa aktywność i zaangażowanie oraz sprawia, że pracownik ma realny wpływ na rozwój firmy, co automatycznie przekłada się na poziom satysfakcji oraz integruje zespół.
Dodatkowo do podwładnych płynie przekaz, że ich zdanie i komfort jest istotny dla pracodawcy, który podejmuje wysiłek, aby poprawić relacje. Co jeszcze pozwala budować zgrany, efektywny zespół?
- Wspierający, zaangażowany i dostępny przełożony, który daje przykład, a jednocześnie interesuje się podwładnymi;
- Docenianie wysiłków – oprócz premii czy regularnej pensji, pracownicy oczekują zwykłych podziękowań czy gratulacji;
- Konstruktywna krytyka – informacja zwrotna na temat działań pracownika, poparta rzeczowymi argumentami.