Pracodawcy finansujący studia pracownikom mogą skorzystać z ulgi sponsoringowej. CSR to ulga podatkowa, którą wprowadzono celem zachęcenia przedsiębiorców do rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu. Każdy podatnik PIT lub CIT może odliczyć ją w sytuacji, gdy poniesie wydatki na kształcenie w określonych zakresach i spełniając warunki, o których mowa poniżej.
Dla kogo ulga na sponsoring?
Ulga sponsoringowa może być stosowana wyłącznie w konkretnych przypadkach. Mogą korzystać z niej pracodawcy finansujący swoim pracownikom studia podyplomowe. Dotyczy ona także firm, które przyjmują studentów na płatne praktyki w zakładach.
CSR to także możliwość odliczenia kosztów poniesionych na kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach. Ulga związana jest także z wydatkami na stypendia za wyniki w nauce lub sporcie czy stypendium naukowego dla doktorantów.
Ulga na sponsoring dotyczy:
- Podatników opodatkowanych według skali podatkowej;
- Podatników rozliczających się liniową stawką PIT;
- Osób odprowadzających podatek dochodowy od osób prawnych.
Jakie wydatki można odliczyć w ramach ulgi?
Jak określono, istnieje kilka warunków, które umożliwiają podatnikom korzystanie z ulgi za sponsoring. Chodzi konkretnie o wydatki poniesione na takie cele jak:
- Stypendia naukowe.
- Studia podyplomowe pracownika.
- Kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach pracownika – formy te muszą być określone w umowie zwartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a uczestnikiem.
- Wynagrodzenia studentów podejmujących płatny staż w danym zakładzie pracy.
- Studia dualne i koszty praktyk.
Jakie są korzyści podatkowe? Każdy przedsiębiorca finansujący kształcenie pracownikowi może doliczyć 100% wydatków na CSR do kosztów uzyskania przychodu. Jednak to nie wszystko. Koszty poniesione na niektóre działalności mogą dawać dodatkowe możliwości podatkowe. Jak mówi biuro rachunkowe Gdańsk, wydatki poniesione na dzialalność sportową, kulturalną lub wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę umożliwiają odliczenie od podstawy opodatkowania dodatkowo 50% wartości kosztów.
Jak to rozumieć? Księgowy z biura Partner Gospodarczy tłumaczy, że: Dodatkowa ulga
dotyczy np. sytuacji, gdy kluby sportowe podpisują umowę ze sponsorami, którzy zobowiązują
się do finansowego lub rzeczowego wsparcia w zamian za cele marketingowe. Klub wówczas jest zobowiązany do podejmowania działań, których celem jest reklamowanie i popularyzowanie przedsiębiorcy będącego sponsorem. Są to znane nam wszystkim loga sponsorów na koszulkach zawodników, banery z reklamami firm czy konkretnych usług i produktów.
Należy jednak pamiętać, że istnieje cienka granica miedzy wydatkami stanowiącymi koszt uzyskania przychodu a darowizną. Dotyczy to przede wszystkim wspomnianej powyżej sytuacji, która związana jest z uzyskaniem przez sponsora świadczenia zwrotnego w formie reklamy: Obopólne korzyści umożliwiają bowiem zaliczenie finansowania do kosztów uzyskania przychodu i skorzystanie z ulgi. W przeciwnym razie byłoby to traktowane jako darowizna, która już uniemożliwia uzyskanie korzyści podatkowych w związku z ulgą na sponsoring – tłumaczy księgowy.
Jak rozliczyć ulgę?
Zapytaliśmy księgowość, kiedy i jak najprościej rozliczyć taką ulgę? Należy zrobić to w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36, -36L, CIT-8 lub CIT-8/O. Do zeznania trzeba dołączyć wykaz kosztów, poniesionych w roku podatkowym, które podlegają odliczeniu. Należy zrobić to na druku PIT-CSR lub PIT-CSRS oraz CIT-CSR, w zależności od przypadku. Formularze te dotyczą wykazania poszczególnych kosztów poniesionych na sklasyfikowane cele (sport, kultura itp.) wraz z sumą wydatków na wszystkie rodzaje działalności.