Motywowanie pracowników może wydawać się trudniejsze niż było to jeszcze kilka lat temu. Inne możliwości w tym zakresie mają pracodawcy oferujący pracę w biurze, zdalną czy hybrydową. W zachowaniu tradycyjnego podejścia nie pomaga fakt, że na rynek wkroczyły młode generacje pracowników. Premie i nagrody pieniężne – choć wciąż ważne – nie są już wystarczające. Jak zaprojektować program motywacyjny na miarę dzisiejszych czasów? Pomoże w tym wykorzystanie nowoczesnych technologii. Jakich? Sprawdźmy!
Motywacja pracowników i jej znaczenie
To, że motywowanie zespołu jest ważne i przynosi korzyści firmie, jest niepodważalnym faktem. Motywacja buduje zaangażowanie. To dzięki niej pracownicy są proaktywni, kreatywni i osiągają lepsze wyniki. Dodatkowo pojawia się lojalność – raczej nikt nie odchodzi od organizacji, w której jest mu dobrze. Z kolei brak odpowiedniej motywacji może prowadzić do spadku efektywności, niskiej jakości pracy i wysokiej rotacji kadr. Jak temu zapobiec?
Oczywiście, wspierając zaangażowanie. Jednak pamiętaj, że to złożony proces. Jest zależny od czynników wewnętrznych (składają się na nie indywidualne potrzeby, wartości i aspiracje pracowników) i zewnętrznych (to bodźce płynące ze środowiska pracy, takie jak wynagrodzenie, benefity, relacje interpersonalne i styl zarządzania). Skuteczne motywowanie wymaga dostosowania strategii do indywidualnych potrzeb i preferencji zespołu.
Warto przy tym pamiętać, że dziś pracownicy (szczególnie ci młodsi) mają inne oczekiwania, niż osoby pamiętające poprzedni ustrój. Na liście ich potrzeb znajdują się między innymi możliwość rozwoju, elastyczne godziny pracy, przyjazne środowisko i benefity, które naprawdę poprawią jakość ich życia.
Cyfrowe narzędzia motywacji pozapłacowej
Nowoczesne narzędzia umożliwiają tworzenie spersonalizowanych programów motywacyjnych. Które rozwiązania wybrać, jakie w ogóle są Twoje opcje? Oto niektóre przykłady:
- Uniwersalne benefity, z których skorzysta każdy pracownik, a do których dostęp umożliwia aplikacja – do takich należy choćby karta lunchowa. To świadczenie uwalniające czas pracowników i odciążające ich domowy budżet.
- Aplikacje well-beingowe, które oferują szereg funkcji wspierających zdrowie i dobre samopoczucie pracowników.
- Grywalizacja, czyli wykorzystanie elementów gry (takich jak punkty, odznaki i rankingi) w celu zwiększenia motywacji i zaangażowania pracowników. Może być stosowana w różnych obszarach, najczęściej korzystają z nich działy L&D, ponieważ grywalizacja skutecznie wspiera rozwój i edukację.
- Narzędzia do zarządzania czasem pracy. W końcu nie ma nic bardziej frustrującego, niż udowadnianie, że w czasie dnia pracy zdalnej pracownik naprawdę pracował.
- Platformy społecznościowe – ułatwiają komunikację, współpracę i budowanie relacji w zespole. Mogą zawierać fora dyskusyjne, czaty, a także takie funkcje, jak: dzielenie się wiedzą, uznanie i nagradzanie pracowników.
To oczywiście tylko kilka z wielu dostępnych opcji. Pamiętaj, że rozwiązania powinny być możliwie uniwersalne i dopasowane do potrzeb pracowników w Twoim zespole.
Korzyści z wdrożenia zindywidualizowanych narzędzi motywacyjnych
Uwzględnienie potrzeb pracowników prowadzi do wyboru benefitów zgodnych z ich preferencjami. W tym przypadku Twoja korzyść jest podwójna: zespoły będą wiedziały, że jesteś otwarty na ich potrzeby, dzięki czemu poszczególne osoby poczują się bardziej docenione i zmotywowane do osiągania lepszych wyników. Dopasowany program benefitowy ma jeszcze jedną zaletę: zmotywowani pracownicy opowiedzą znajomym o tym, jak dobrze się u Ciebie pracuje. Taki organicznie budowany employer branding (wizerunek pracodawcy) pozwoli budować świadomość Twojej marki i przyciągnąć talenty z rynku pracy.
Ponadto zindywidualizowane programy motywacyjne pozwalają na efektywniejsze zarządzanie budżetem przeznaczonym na benefity. W końcu w świadczeniach pozapłacowych nie chodzi o to, żeby były, tylko żeby były skuteczne. A o skuteczności możemy mówić wtedy, kiedy jak największa grupa pracowników korzysta z nich jak najczęściej. Wówczas benefit jest czynnikiem wiążącym zatrudnionego z firmą i trudniej mu się z nią rozstać. Dopasowany program budujący zaangażowanie i motywację wpływa nie tylko na optymalizację budżetu przeznaczonego na well-being, ale ma szansę zmniejszyć poziom rotacji.
Warto też pamiętać, że cyfrowe narzędzia umożliwiają łatwe gromadzenie i analizowanie danych, także tych dotyczących korzystania z benefitów. To ułatwia monitorowanie efektywności programu i wprowadzanie niezbędnych korekt.
Karta lunchowa jako przykład mniej tradycyjnego podejścia do benefitów pozapłacowych
Wspomnieliśmy już, że jednym z przykładów nowoczesnego, cyfrowego narzędzia motywacji pozapłacowej jest karta lunchowa. Ten elastyczny benefit pozwala pracownikom na opłacanie posiłków w restauracjach, kawiarniach i sklepach spożywczych.
Karta lunchowa łączy w sobie zalety tradycyjnych bonów żywieniowych z nowoczesnymi rozwiązaniami cyfrowymi. Pracownicy mogą korzystać z niej za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub specjalnej karty, co gwarantuje wygodę i elastyczność. Nawet jeśli zostawimy w domu portfel z kartami, to telefon większość z nas ma zawsze przy sobie. A z nim – możliwość skorzystania ze świadczenia w każdym miejscu i w każdym czasie.
Wprowadzając kartę żywieniową, dajesz pracownikom możliwość wyboru posiłków zgodnie z własnymi preferencjami, a do tego budujesz dobrą kulturę lunchową w miejscu pracy. Jest to korzystne również dla samej firmy, ponieważ regulacje prawne dotyczące benefitów żywnościowych jasno wskazują na ich wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe do kwoty 450 zł w miesiącu. Dzięki temu podarowanie pracownikom takiej dofinansowanej karty (np. ze środków ZFŚS) jest, z punktu widzenia ekonomii, efektywniejsze niż podwyżka w tej samej wysokości.
Karta lunchowa jest doskonałym przykładem tego, jak cyfryzacja procesów HR może wspierać motywację pozapłacową. Łącząc tradycyjne benefity z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, oferujemy pracownikom zaspokojenie głodu i zapewniamy większą ilość wolnego czasu w ciągu dnia (który musieliby przeznaczyć na gotowanie). Takie rozwiązanie to też elastyczność i obustronne korzyści finansowe. Czyżby to była odpowiedź na rosnącą presję płacową?