Polska wyrasta na czołowego eksportera karmy dla psów i kotów, odgrywając istotną rolę na globalnym rynku. Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, kraj ten zajmował 5. miejsce pod względem eksportu tego rodzaju produktów, z udziałem 7,6% w 2022 roku.
Eksport do 76 Krajów
W minionym roku, polska karma dla psów i kotów znalazła swoją drogę do 76 krajów, głównie w obrębie Unii Europejskiej, z Niemcami i Włochami na czele.
Wartość eksportu karmy dla zwierząt z Polski wzrosła o około 15% w okresie od stycznia do sierpnia 2023 roku w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Wzrost cen wpłynął głównie na wartość eksportu, pomimo 4,5% spadku wolumenu.
Rynki unijne stanowiły główny obszar zbytu dla polskiej karmy dla zwierząt domowych, z Niemcami na czele (34% udziału w wartości eksportu). Poza Unią, Wielka Brytania (6,9%) i Ukraina (3,3%) były znaczącymi odbiorcami.
Ważny wkład w eksport
Karma dla zwierząt domowych stanowi istotną grupę towarową w polskim eksporcie, przynosząc 4% eksportu rolno-spożywczego i 0,5% wartości całego eksportu w 2022 roku.
Eksperci z Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują na obiecujące perspektywy dla polskiej karmy dla zwierząt, zwłaszcza na rynku chińskim, który został otwarty dla polskich eksporterów pod koniec czerwca 2023 roku.
Chiński rynek to nowe możliwości?
Chiński rynek karmy dla zwierząt domowych przewiduje wzrost wartości do 114 mld juanów (16,3 mld dolarów) w 2026 roku. To otwiera nowe możliwości dla polskich producentów na globalnej scenie.
źródło: forsal.pl
fot. depositphotos.com