PKP Polskie Linie Kolejowe, w ramach ambitnego projektu, rozpoczynają modernizację i rozbudowę linii kolejowej nr 202, łączącej Słupsk i Lębork. To inwestycja o kluczowym znaczeniu dla województwa pomorskiego, która ma na celu poprawę komunikacji kolejowej oraz zwiększenie przepustowości trasy.
Podpisanie umów na 1,85 mld zł
W dniu 6 listopada PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły istotne umowy z firmami Torpol i Intercor, dotyczące modernizacji linii kolejowej nr 202 między Słupskiem a Lęborkiem, a także modernizacji stacji Słupsk. Całkowity koszt inwestycji wynosi imponujące 1,85 mld zł.
Modernizacja trasy Słupsk – Lębork
Projekt zakłada przebudowę i rozbudowę linii kolejowej nr 202 na odcinku Słupsk – Lębork. Główne elementy tej modernizacji obejmują:
- Budowę drugiego toru na długości ponad 50 km, co zwiększy przepustowość trasy.
- Przebudowę trzech peronów na stacji Słupsk.
- Przebudowę mostu kolejowego na rzece Słupia.
- Nowe przystanki na trasie w miejscowościach Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie, Runowo, Łebien, i Siemianice.
- Skrócenie czasu podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem o około 15 minut.
Zwiększenie bezpieczeństwa i dostępności
Nowa linia kolejowa zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa dzięki nowym urządzeniom i systemom sterowania ruchem, a także trzem nowym mostom kolejowym, wiaduktowi kolejowemu, trzem przepustom oraz sześciu nowym przejściom podziemnym pod torami.
Stacja Słupsk zostanie wyposażona w nowoczesny system informacji pasażerskiej, a perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Również most kolejowy na rzece Słupia zostanie poddany gruntownej przebudowie, co zwiększy nie tylko bezpieczeństwo, ale także przepustowość trasy.
Planowane zakończenie prac w 2026 roku
Wszystkie prace budowlane mają zostać zakończone do 2026 roku. Po zakończeniu projektu, podróż między Gdynią Chylonią a Słupskiem stanie się szybsza i bardziej komfortowa. Pociągi pasażerskie zyskają możliwość przyspieszenia do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Ta wielka inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. To krok w kierunku lepszej i bardziej dostępnej komunikacji kolejowej, co przyczyni się do rozwoju tej części województwa pomorskiego.
źródło: wnp.pl
zdjęcie: depositphotos.com