Opłata za badanie techniczne pojazdu w Polsce nie ulegała zmianie od 2004 roku. Obecnie wynosi ona 98 zł dla samochodów osobowych. Jednakże, coraz częściej pojawiają się głosy o konieczności jej podniesienia.
Argumenty za podniesieniem opłaty
- Wzrost kosztów prowadzenia działalności przez stacje kontroli pojazdów: Ceny usług, materiałów i wynagrodzeń poszły w górę od 2004 roku, co oznacza, że stacje kontroli pojazdów zarabiają na badaniach technicznych mniej niż 20 lat temu.
- Niska jakość badań technicznych: Niski poziom opłat może prowadzić do obniżenia jakości badań, ponieważ stacje kontroli pojazdów mogą nie mieć wystarczających środków na inwestycje w sprzęt i szkolenia diagnostów.
- Potrzeba dostosowania do unijnych standardów: W niektórych krajach Unii Europejskiej opłaty za badania techniczne są znacznie wyższe niż w Polsce. Podniesienie opłaty w Polsce mogłoby przyczynić się do ujednolicenia standardów badań technicznych w całej UE.
Argumenty przeciwko podniesieniu opłaty
- Dodatkowy obciążenie dla kierowców: Podniesienie opłaty za badanie techniczne oznaczałoby dodatkowe obciążenie dla kierowców, którzy już teraz borykają się z wysokimi kosztami utrzymania samochodu.
- Możliwość spadku liczby badań technicznych: Wyższe opłaty mogą zniechęcać niektórych kierowców do regularnego badania swoich pojazdów, co może negatywnie odbić się na bezpieczeństwie ruchu drogowego.
Ministerstwo Infrastruktury analizuje sprawę
Ministerstwo Infrastruktury jest świadome problemu niskich opłat za badania techniczne pojazdów. W tej sprawie prowadzone są analizy, których celem jest znalezienie rozwiązania, które nie uderzy po kieszeni właścicieli aut i wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom prowadzących stacje kontroli.
Możliwe scenariusze:
- Utrzymanie obecnej opłaty: Jest to mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę argumenty za podniesieniem opłaty.
- Nieznaczne podniesienie opłaty: Opłata mogłaby zostać podniesiona do symbolicznego poziomu, np. do 120 zł.
- Ustalenie zróżnicowanych opłat: Opłata mogłaby być zróżnicowana w zależności od rodzaju pojazdu, jego wieku lub normy emisji spalin.
- Wprowadzenie systemu opłat okresowych: Zamiast płacić za badanie techniczne za każdym razem, kierowcy mogliby płacić raz w roku lub raz na dwa lata.
Warto podkreślić, że diagności przystają na podniesienie stawki do 246 zł. Natomiast według ekspertów, kwota ta powinna być dwukrotnie wyższa (mowa o 505 zł).