Kontenerowce to olbrzymie statki, które odgrywają kluczową rolę w globalnym handlu. Transportują one towary na masową skalę, łącząc ze sobą kontynenty i napędzając gospodarki świata. Jednakże imponujący rozmiar i zasięg tych kolosów idą w parze ze znacznym zużyciem paliwa i negatywnym wpływem na środowisko.
W tym artykule przyjrzymy się bliżej kwestii spalania paliwa przez kontenerowce, analizując m.in. zależność zużycia od wielkości statku, rodzaje stosowanego paliwa i jego wpływ na otoczenie, a także sposoby na optymalizację zużycia i ograniczanie emisji szkodliwych substancji.
Zużycie paliwa a wielkość kontenerowca
Ilość paliwa spalanego przez kontenerowiec na 100 km drastycznie rośnie wraz z jego rozmiarem. Największe statki, mogące pomieścić ponad 20 000 kontenerów TEU, zużywają około 24 tony paliwa na każde 100 pokonanych kilometrów. Dla porównania, mniejsze jednostki, o pojemności poniżej 4 000 TEU, spalają od 6 do 12 ton paliwa na 100 km.
Istnieje wiele czynników, które wpływają na zużycie paliwa przez kontenerowiec. Oprócz rozmiaru i ładowności, istotną rolę odgrywa również typ zastosowanego silnika i technologia. Nowoczesne silniki i systemy napędowe są zazwyczaj bardziej wydajne i spalają mniej paliwa niż starsze modele.
Należy również wziąć pod uwagę warunki pogodowe i trasę rejsu. Fale, silny wiatr i niekorzystne prądy morskie mogą znacząco zwiększyć zapotrzebowanie na paliwo. Podobnie, dłuższe trasy i częste postoje w portach również wpływają na zużycie.
Najbardziej oczywistym czynnikiem wpływającym na spalanie jest prędkość. Im szybciej płynie statek, tym więcej zużywa paliwa. Z tego powodu armatorzy coraz częściej decydują się na wolniejszą żeglugę, aby oszczędzać paliwo i ograniczać emisję spalin.
Zobacz również: Największy silnik diesla na świecie! Piorunujące osiągi
Zbiorniki paliwa i zasięg
Największe kontenerowce świata, takie jak MSC Gülsün o pojemności 24 116 TEU, posiadają zbiorniki paliwa o niewiarygodnej pojemności sięgającej nawet 7 500 ton. To ilość paliwa porównywalna z ładunkiem średniej wielkości tankowca!
Z tak ogromną ilością paliwa na pokładzie, te kolosy mogą pokonywać imponujące dystanse bez tankowania. Maksymalny zasięg takiego statku może wynosić nawet 25 000 mil morskich, co odpowiada około 46 300 km. Oznacza to, że kontenerowiec może płynąć bez przerwy przez ponad 30 dni, pokonując trasę z Europy do Azji i z powrotem.
Rodzaj paliwa i wpływ na środowisko
Głównym paliwem stosowanym w kontenerowcach jest mazut, czyli ciężki olej napędowy o niskiej jakości. Niestety, jest on bardzo szkodliwy dla środowiska naturalnego. Spalanie mazutu emituje do atmosfery szereg szkodliwych substancji, takich jak:
- Tlenki siarki (SOx) – przyczyniają się do powstawania kwaśnych deszczy, które niszczą lasy i gleby oraz powodują choroby układu oddechowego u ludzi.
- Tlenki azotu (NOx) – przyczyniają się do powstawania smogu i eutrofizacji wód, a także wpływają na zmiany klimatu.
- Pyły PM2.5 – małe cząstki stałe, które przenikają do płuc i powodują choroby układu oddechowego, a także zwiększają ryzyko chorób serca i nowotworów.
Zdając sobie sprawę z negatywnego wpływu mazutu na środowisko, branża morska coraz częściej sięga po alternatywne paliwa. Do najpopularniejszych należą:
- Gaz skroplony (LNG) – jest to czystsze i bardziej wydajne paliwo niż mazu, emitujące mniej zanieczyszczeń. LNG jest szczególnie atrakcyjne dla statków pływających na trasach dalekobieżnych.
- Biopaliwa – pochodne olejów roślinnych lub tłuszczów zwierzęcych, spalane w silnikach bez znaczących emisji gazów cieplarnianych. Biopaliwa są jednak droższe od tradycyjnych paliw kopalnych i ich dostępność jest ograniczona.
- Wodór – paliwo bezemisyjne, które spala się z czystym płomieniem, nie emitując szkodliwych substancji. Technologia wykorzystania wodoru w transporcie morskim jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju, ale ma duży potencjał w przyszłości.
Wybór odpowiedniego paliwa zależy od wielu czynników, takich jak typ statku, trasa rejsu, dostępność i koszty paliwa. Ważne jest, aby stale dążyć do stosowania coraz czystszych i bardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań, aby zminimalizować negatywny wpływ żeglugi morskiej na planetę.
Zobacz również: Rozmiary kontenerów w transporcie morskim