Idealne krzesło biurowe powinno być nie tylko wygodne, ale przede wszystkim zapewniać użytkownikowi prawidłową, zdrową postawę. Dzięki temu nawet wielogodzinne siedzenie przy biurku nie spowoduje dolegliwości bólowych kręgosłupa, a w konsekwencji wydajność pracownika będzie zdecydowanie wyższa. Jakie funkcjonalności powinno posiadać idealne krzesło biurowe? Wyjaśniamy to w poniższym artykule.
Możliwość regulacji wysokości siedziska
Dobre krzesła biurowe muszą być wyposażone w funkcję możliwości regulacji wysokości siedziska w prosty sposób. Większość foteli posiada dźwignię regulacji pneumatycznej – dzięki niej można łatwo i szybko zmodyfikować swoją pozycję.
We właściwym ustawieniu wysokości stopy powinny leżeć płasko na ziemi, zaś ramiona i ręce w idealnej odległości od biurka. W pozycji siedzącej na wprost naszych oczu powinien znajdować się środek ekranu komputera. Zachowanie właściwej pozycji jest niezwykle ważne z punktu widzenia samopoczucia pracowników a także ich wydajności.
Oparcie fotela
Dobrze dopasowane oparcie w krześle biurowym powinno mieć od 30 do 50 centymetrów. Dzięki niemu utrzymana jest naturalna krzywizna kręgosłupa. Ważne jest, by w ramach regulacji można było modyfikować wysokość, głębokość i kąt nachylenia oparcia.
Podczas wybierania krzesła warto również sprawdzić, jakie jest podparcie odcinka lędźwiowego. Jeśli element ten nie będzie prawidłowo dopasowany, może to doprowadzić do powstawania bólów kręgosłupa, a w konsekwencji do zmniejszenia wydajności pracownika. Oparcie powinno sięgać przynajmniej do wysokości łopatek – wówczas plecy będą miały zapewnione odpowiednie wsparcie.
Właściwa szerokość i głębokość krzesła
Idealne krzesło biurowe powinno także mieć wystarczającą głębokość i wysokość – wtedy każdy pracownik będzie mógł ustawić się w nim tak, by było mu wygodnie. Głębokość jest istotna, ponieważ fotel, w którym część służąca do siedzenia będzie zbyt płytka, nie podeprze w pełni uda na całej jego długości. Z kolei siedzisko zbyt głębokie w trakcie opierania się plecami o oparcie spowoduje, że nie będzie zachowana prawidłowa pozycja kręgosłupa.
Ile powinna wynosić ergonomiczna głębokość? Około 40 cm, najlepiej z opcją regulowania o około 5 cm. Głębsze siedziska uważane są za zdecydowanie mniej ergonomiczne.
Podłokietniki
Optymalne ułożenie podłokietników w znaczącym stopniu decyduje o właściwej postawie ciała w trakcie siedzenia. Ich regulacja ma szczególne znaczenie dla wysokich pracowników oraz tych, którzy mają większy rozstaw rąk. W zrelaksowanej pozycji ramiona powinny znajdować się jak najbliżej ciała.
Jakość wykonania
Materiał, z którego produkowane są fotele biurowe, powinien być wysokiej jakości. W ten sposób urządzenie będzie mogło posłużyć pracownikom przez wiele lat. Dobrze, gdy materiał jest również odporny na różnego rodzaju zabrudzenia – wtedy jego utrzymanie w czystości jest zdecydowanie prostsze.
Tkanina powinna być miękka i przyjazna dla skóry. O wiele lepsze są krzesła wykonane z materiału niż ze skóry – w trakcie upalnych dni skórzane fotele przyklejają się do ciała, co może być mało komfortowe. Istotnym aspektem jest także wygląd siedziska. Design fotela biurowego powinien korespondować z wnętrzem biura oraz wizerunkiem przedsiębiorstwa.