Każdy, kto może pochwalić się jakimś talentem manualnym, powinien zastanowić się nad sprzedażą owoców swojej pasji w Internecie. Niezależnie od tego, czy malujesz, tworzysz biżuterię, czy składasz meble, w sieci bez trudu znajdziesz konsumentów zainteresowanych Twoim rękodziełem. Tego rodzaju handel działa podobnie jak każdy inny e-commerce, choć wyróżnia się wieloma zaletami. Jeśli chcesz zarabiać na swoim hobby, dowiedz się, jak i gdzie sprzedawać produkty handmade!
Dlaczego warto sprzedawać rękodzieło w sieci?
Prowadząc sprzedaż rękodzieła, do minimum ograniczasz koszty pozyskiwania towaru. Własnoręcznie wytwarzane produkty okażą się bowiem znacznie tańsze niż te kupowane w hurtowniach czy nawet u producentów. Co więcej, eliminujesz w ten sposób problem bezpośredniej konkurencji. Żaden sklep na rynku nie będzie bowiem oferował klientom dokładnie tego samego asortymentu co Ty. Zagwarantuje Ci to swobodę w kwestii narzucania marży na produkty i maksymalizację zysków.
Aby zacząć prowadzić sprzedaż rękodzieła w sieci, nie potrzebujesz żadnych specjalistycznych umiejętności ani doświadczenia w handlu. Wystarczy Ci Twój talent i kompleksowe oprogramowanie e-commerce. Nie musisz także zakładać własnej firmy. Dopóki miesięcznie nie zarabiasz więcej niż 50% minimalnego wynagrodzenia, możesz ograniczać się do działalności nierejestrowanej. W ten sposób unikniesz rejestracji w CEIDG, opłacania składek ZUS i prowadzenia skomplikowanej księgowości.
Gdzie prowadzić sprzedaż rękodzieła?
Choć sprzedaż rękodzieła najbardziej kojarzy się ze stacjonarnymi straganami, lokalnymi sklepikami i eventowymi stoiskami, produkty tego typu cieszą się ogromną popularnością także w Internecie. Z powodzeniem znajdziesz tam swoją niszę, docierając do konsumentów, którym zależy na absolutnie niepowtarzalnych towarach. Planując prowadzenie sprzedaży w sieci, koniecznie zainteresuj się więc następującymi kanałami:
Własny sklep internetowy
Własna witryna to rozwiązanie, które gwarantuje największy poziom swobody i najszersze możliwości rozwoju. Nie musisz przejmować się żadnymi prowizjami od transakcji ani wojną cenową, wynikającą z działań konkurencji. Samodzielnie decydujesz więc zarówno o tym, ile mają kosztować Twoje artykuły, jak i o tym, w jakim kierunku ma rozwijać się Twoja marka.
Niektórzy aspirujący sprzedawcy mogą poczuć się zniechęceni na samą myśl o zakładaniu sklepu internetowego. Proces ten kojarzy się bowiem ze skomplikowanymi pracami z zakresu programowania. Nic bardziej mylnego! Na rynku dostępne są obecnie rozwiązania ułatwiające otwarcie i prowadzenie e-commerce’u do granic możliwości. Jeśli zależy Ci na oszczędności czasu i pieniędzy, sięgnij więc po kompleksowe oprogramowanie SaaS, które zapewni Ci dostęp do między innymi:
- intuicyjnego kreatora sklepów internetowych,
- gotowych integracji z różnymi kanałami sprzedaży,
- bramek płatności,
- usług kurierskich,
- zaawansowanych narzędzi marketingowych,
- wsparcia technicznego.
Showroomy i galerie internetowe
W sieci działa całe mnóstwo serwisów specjalizujących się w produktach handmade. To przestrzeń dla twórców, którzy szukają nabywców dla swojego rękodzieła. W ten sposób działają rozmaite showroomy, butiki oraz internetowe galerie sztuki. Mowa o takich stronach jak na przykład:
- DecoBazar,
- Etsy,
- Artillo,
- Damitu,
- Pakamera,
- Unikalni,
- TrendyMania,
- Art-Madam,
- Artyferia.
Wiele serwisów tego typu stawia potencjalnym wystawcom wygórowane wymagania, które mogą dotyczyć liczby i charakteru produktów, aktywności w mediach społecznościowych czy jakości zdjęć. Sprawia to, że w niektórych galeriach stosunkowo trudno zaprezentować swoje dzieła. Zanim zgłosisz się więc do wybranego showroomu, zapoznaj się z jego regulaminem i zweryfikuj, czy spełniasz podane warunki współpracy.
Nie zapominaj też, że galerie internetowe pobierają różnego rodzaju opłaty za prezentację produktów na ich stronach. Czasami naliczają je za każde ogłoszenie, a czasami jedynie za zrealizowane zamówienia.
Media społecznościowe
Social media doskonale nadają się do promowania rękodzieła w Internecie. Dzięki takim kanałom jak Facebook, Instagram czy Pinterest z łatwością dotrzesz do osób zainteresowanych Twoim asortymentem. Platformy te umożliwiają atrakcyjną prezentację produktów oraz przekierowywanie użytkowników na stronę sklepu. Warto zastanowić się również nad skorzystaniem ze specjalnej funkcji łączącej e-commerce z wybranym profilem firmowym na Facebooku lub Instagramie. Pozwoli Ci to oznaczać artykuły w postach i relacjach, a także maksymalnie skrócić ścieżkę zakupową.
Serwisy ogłoszeniowe
Ze względu na nietypowy charakter produktów handmade, warto prowadzić ich sprzedaż także za pośrednictwem serwisów ogłoszeniowych. OLX czy Gumtree każdego dnia odwiedzane są przez tysiące użytkowników, którzy niejednokrotnie poszukują unikalnych artykułów. Jako że publikowanie ofert w takich miejscach jest bezpłatne, nic nie ryzykujesz. Zwiększasz natomiast swoje szanse na poszerzenie grona klientów.
Marketplace’y
Platformy sprzedażowe i aukcyjne stanowią ogromną część rynku e-commerce i sprawdzają się właściwie niezależnie od branży. Gwarantują możliwość dotarcia do milionów swoich użytkowników, oferują dostęp do zaawansowanych narzędzi marketingowych i ułatwiają proces zawierania transakcji oraz realizacji zamówień. W zależności od tego, do kogo chcesz skierować swoją ofertę, przydadzą Ci się konta w następujących serwisach:
- Allegro – najpopularniejszy marketplace w Polsce, pozwalający dotrzeć do niemal każdej grupy docelowej.
- Empik Marketplace – wysokiej jakości platforma sprzedażowa, kojarząca się głównie z multimediami. Znajdziesz tam jednak również kategorie pozwalające na handel rękodziełem.
- Morele – grupa serwisów tematycznych, umożliwiających sprzedaż produktów z różnych kategorii.
- Amazon – globalny gigant e-commerce, który od niedawna prężnie rozwija się także w Polsce.
- eBay – największy portal aukcyjny na świecie, ułatwiający międzynarodową ekspansję sklepu.
Korzystanie z portali aukcyjnych wiąże się oczywiście z koniecznością odprowadzania prowizji od transakcji. Mimo to kanały tego typu doskonale nadają się do prowadzenia sprzedaży rękodzieła, ponieważ w jego przypadku konkurencja nie stanowi tak poważnego problemu, jak w innych kategoriach. Marketplace’y dają Ci zresztą dostęp do wielu zaawansowanych funkcji marketingowych, dzięki którym z łatwością wybijesz się na rynku.
Jak założyć własny sklep z rękodziełem?
Otwarcie internetowego sklepu z rękodziełem to nic trudnego. Poradzą sobie z tym nawet osoby nieposiadające żadnej wiedzy z zakresu projektowania stron internetowych. Wystarczy, że wykonasz następujące kroki:
-
Załóż działalność gospodarczą
To etap, który możesz pominąć, jeśli z początku nie zależy Ci na zyskasz większych niż połowa minimalnej pensji krajowej. W takim przypadku decydujesz się na prowadzenie działalności nierejestrowanej. W innym razie złóż wniosek CEIDG-1, w którym podasz między innymi nazwę swojej firmy, preferowaną formę opodatkowania oraz właściwe kody PKD. Które z nich pasują do sklepu z rękodziełem?
- 13.92.Z – gotowe wyroby tekstylne.
- 16.29.Z – wyroby z drewna, korka, słomy i materiałów do wyplatania.
- 17.29.Z – wyroby z papieru i tektury.
- 23.41.Z – ceramiczne wyroby stołowe i ozdobne.
- 31.09.Z – pozostałe meble.
- 32.12.Z – wyroby jubilerskie i podobne.
- 32.13.Z – sztuczna biżuteria i podobne wyroby.
- 47.77.Z – detaliczna sprzedaż zegarków i biżuterii prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
- 47.78.Z – detaliczna sprzedaż pozostałych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
-
Wykup domenę dla sklepu
Domena to adres Twojego sklepu, dzięki któremu internauci będą mogli trafić bezpośrednio na jego stronę. Powinna być tożsama z nazwą marki i łatwa do zapamiętania. Pamiętaj, że to od jej wyboru zaczyna się budowa tożsamości i rozpoznawalności biznesu. Dobrze zastanów się więc nad tą decyzją i nie działaj pochopnie. Weź pod uwagę również to, że interesująca Cię domena może okazać się zajęta lub zbyt droga.
-
Wybierz oprogramowanie sklepowe
Tak naprawdę cały proces zakładania sklepu z rękodziełem sprowadza się do wyboru i eksploatacji dobrej platformy e-commerce. Zaawansowane oprogramowanie pozwoli Ci w ramach abonamentu korzystać z takich funkcji jak między innymi:
- łatwy w obsłudze kreator stron internetowych,
- gotowe integracje z dodatkowymi kanałami sprzedaży,
- bramki płatności i usługi kurierskie.
Jak widzisz, dzięki odpowiedniej platformie SaaS szybko i łatwo założysz własny sklep internetowy, a ponadto od razu zintegrujesz go z dodatkowymi kanałami sprzedaży.
Jak i gdzie skutecznie sprzedawać rękodzieło w Internecie? Podsumowanie
W sieci znajdziesz wiele różnych miejsc nadających się do sprzedaży rękodzieła. Podstawowym kanałem powinien być Twój własny sklep internetowy, lecz warto zintegrować go także z innymi serwisami, gromadzącymi miłośników produktów handmade. Dzięki dobrej platformie e-commerce zrobisz to bez najmniejszego problemu!