Siarczyn sodu E221

Siarczyn sodu (E221) – zastosowanie, wpływ na zdrowie

Produkcja

Siarczyn sodu (E221) to kolejny konserwant, który chętnie dodawany jest do wielu produktów spożywczych – w szczególności zawierających żółtko jaj kurzych. Czy jest on szkodliwy dla naszego zdrowia? Jakie ma działanie i zastosowanie w produktach? Sprawdźmy, czy spożycie siarczynu sodu może nam w jakimkolwiek stopniu zaszkodzić.

Siarczyn sodu – otrzymywanie, właściwości, zastosowanie

E221 to bezwonny, nieorganiczny związek chemiczny (sól dwusodowa kwasu siarkowego). Powstaje na skutek oddziaływania dwutlenkiem siarki na roztwór wodorotlenku sodu. W warunkach pokojowych siarczyn sodu przybiera postać białych kryształków. Dobrze rozpuszcza się w wodzie oraz glicerynie. E221 nie rozpuszcza się w alkoholu.

Siarczyn sodu posiada silne właściwości konserwujące, wybielające oraz dezynfekujące. Stosowany jest nie tylko w przemyśle spożywczym, ale również i przemysłowym. Znajduje się m.in. w utrwalaczach i wywoływaczach fotograficznych. Wykorzystywany także w szeroko rozumianym przemyśle tekstylnym oraz papierniczym.

Wpływ E221 na nasze zdrowie, szkodliwość

Niestety siarczyn sodu nie należy do obojętnych naszemu zdrowiu konserwantów. Przede wszystkim produkty zawierające E221 w znacznym stopniu pozbawione są cennych minerałów i witamin. Ponadto siarczyn sodu może wywoływać reakcje alergiczne oraz problemy pokarmowe. Niemniej jednak przyjmuje się, że dziennie spożycie tej substancji w ilości nie przekraczającej 0,7 mg/kg nie powinno w żadnym stopniu wpłynąć na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. E221 jest rozkładany w wątrobie i wydalany wraz z moczem.

Ciekawostka: zaleca się ograniczyć spożywanie produktów zawierających siarczyn sodu po mocno zakrapianej imprezie. Mogą one wydłużyć uczucie zmęczenia i tzw. “kaca”.

Redaktor naczelny w serwisie Joblife.pl

Od 11 lat tworzy specjalistyczne treści o charakterze poradnikowym. Jego wiedza czerpana jest z wielojęzycznych kanałów informacyjnych oraz encyklopedii naukowych. Osobiście miłośnik górskich podróży i pasjonat działań marketingowych.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze