Nie ulega wątpliwości, że dobra reklama jest nieodłącznym elementem działań promocyjnych każdej firmy. Celem wszystkich przedsiębiorców jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców, w związku z tym korzystają oni z ciekawych zabiegów, mających zainteresować potencjalnych klientów danym produktem lub usługą. Skutkiem tych działań jest z całą pewnością uzyskanie dużych zysków ze sprzedaży oraz zbudowanie dobrego wizerunku i renomy biznesu. Obecnie istnieje wiele sposobów na rozszerzanie zasięgów działalność, jednak przykuwające wzrok reklamy wolnostojące są jednym z najskuteczniejszych rozwiązań. Czym charakteryzują się reklamy zewnętrzne?
Reklama w przestrzeni publicznej – czyli co?
Reklama zewnętrzna to forma marketingowego przekazu, którego zadaniem jest dotarcie do jak największej liczby osób – potencjalnych konsumentów. Bardzo często określana jest również jako outdoorowa (z języka angielskiego: „out of home”). Oznacza to, że znajduje się poza miejscem zamieszkania klienta i w sposób nienachalny przekazuje najważniejsze informacje.
Reklamę zewnętrzną, jak większość reklam, lokuje się w miejscu użyteczności publicznej tj. środki komunikacji miejskiej, deptaki, parki, zatłoczone ulice etc. Dzięki temu zabiegowi istnieje duże prawdopodobieństwo, że dana forma reklamy zewnętrznej zostanie zauważona przez wielu odbiorców. Walory estetyczne, a także ciekawe hasła poniekąd wpływają pozytywnie na wygląd przestrzeni publicznej. Ich obecność na ścianie budynku lub terenach zielonych z jednej strony promuje markę, zaś z drugiej tworzy niebanalną ozdobę. Warto wspomnieć, że ręcznie malowane reklamy w postaci muralu znakomicie wpisują się w architekturę miasta.
Nośniki outdoor różnią się od siebie przede wszystkim materiałem wykonania oraz wielkością. Jednakże z uwagi na stałą ekspozycję zewnętrzną, wyróżnia się wiele różnych form reklamy zewnętrznej, które charakteryzują się wysoką jakością i wytrzymałością na czynniki atmosferyczne.
Rodzaje reklamy outdoor
W przestrzeni miasta znajduje się wiele nośników reklamowych, jednak najpopularniejsze z nich to:
- billboardy – są to tablice reklamowe o dużych wymiarach, wyróżnia się billboardy montowane na elewacji (naścienne) oraz kotwiczone i przestawne. Najczęściej spotkać je można w centrum dużych miast, są wykonane z wysokiej jakości tworzyw i cechują się dużą odpornością na różnego rodzaju uszkodzenia,
- afisze – egzemplarze zazwyczaj drukowane na solidnym papierze afiszowym pełnią funkcję informacyjno-reklamową. Umieszczane są na słupach informacyjnych, tablicach lub witrynach sklepowych itp. W większości reklam tego rodzaju ilustracje odgrywają rolę drugoplanową, bądź nie ma ich wcale. Afisze jednak posiadają kluczowa hasła i zwięzłą, ale wyczerpującą treść,
- plakaty – te kolorowe, jednostronne druki reklamowe, podobnie jak afisze, lokowane są na tablicach informacyjnych etc., aczkolwiek uważane są jako rodzaj sztuki ze względu na wspaniałą i barwną grafikę. Plakaty tworzy się na specjalnym papierze plakatowym,
- reklamy wielkoformatowe – są to zarówno wolnostojące nośniki, jak i zamontowane na ścianach dużych budynków. Do ich produkcji zwykle wykorzystuje się siatkę winylową, która przepuszcza światło, zaś w nocy może być podświetlana. Siatki reklamowe wielkoformatowe posiadają powierzchnię minimum 100 metrów kwadratowych,
- szyldy – służą do oznaczania nieruchomości lub miejsc, w których świadczone są różnego rodzaju usługi. Przeważnie są to niewielkie tabliczki przedstawiające logo, nazwę oraz krótką informację o danej firmie etc.,
- banery – drukowane na siatce PCV, płachcie materiału lub papierze, zwykle posiadają duże wymiary, spotkać je można w zatłoczonych miejscach,
reklamy pneumatyczne – wielkie, nadmuchane przedmioty, mają kształt maskotki, atrapy reklamowanego produktu lub postaci związanej z działalnością, - mobile – tablice reklamowe, zamontowane na przyczepie samochodowej, zazwyczaj dwustronne. Charakteryzują się tym, że są ciągnięte za autem, towarzyszą im również efekty dźwiękowe, przyciągające uwagę przechodniów,
- diapazony – skierowane prostopadle do ruchu egzemplarze mają zazwyczaj wymiary 140 x 200 cm i nie są podświetlane,
- infoscreeny – nowoczesne reklamy cyfrowe, które odznaczają się dużym formatem. Emitowane są na nich z reguły krótkie spoty reklamowe, infoscreeny spotkać można między innymi na stacjach metra,
- car wrapping – przeważnie tego rodzaju reklamą jest samochód firmowy, oklejony specjalnymi magnesami lub naklejkami, odpornymi na warunki pogodowe i czyszczenie mechaniczne,
- k-board – podświetlane, dwustronne tablice, które montuje się n dachach kiosku handlowego.
Nowoczesne reklamy zewnętrzne – citylight
Obecnie nowoczesne nośniki reklamowe niemalże zapełniają całą przestrzeń publiczną i skupiają uwagę wielu ludzi, którzy zastanawiają się w jaki sposób dany format został stworzony. Citylight podziwiać można na przystankach autobusowych, tramwajowych, stacjach, deptakach, dworcach i wielu innych miejscach, gdzie jest dużo ludzi. Warto wspomnieć, że ten rodzaj reklamy często jest wbudowany w ścianę budynku, co stwarza niesamowity efekt. Wewnątrz szyby plexi lub szkła hartowanego znajduje się barwny plakat, który po zapadnięciu zmroku jest podświetlany. Reklama świetlna korzystnie wpływa na wizerunek każdej firmy, zarówno małej, jak i wielkiej. Ciekawe formy reklamy citylight skupiają wzrok przechodniów, a także ozdabiają przestrzeń. Jednakże ich fenomen w dużym stopniu zależy od ekspozycji oraz dokładności wykonania. Estetyczne reklamy w przestrzeni publicznej z pewnością przyczynią się do zbudowania wysokiej rozpoznawalności danego produktu, czy przedsiębiorstwa.
Reklama outdoor – czy warto w nią zainwestować?
Zlokalizowana w odpowiednim miejscu reklama zewnętrzna może okazać się strzałem w dziesiątkę, ponieważ będzie w stanie dotrzeć do każdego odbiorcy o każdej porze. Jej główną zaletą jest przede wszystkim uniwersalność oraz to, że zwraca na siebie uwagę w sposób subtelny, nieagresywny. Duży format oraz nasycone barwy z pewnością zapadną w pamięci nie tylko lokalnych odbiorców, lecz również podróżujących. Wiele osób twierdzi, że ten rodzaj reklamy jest schematyczny i nieoryginalny – nic bardziej mylnego! Tradycyjne nośniki są dobrym elementem marketingowym zwłaszcza wtedy, gdy klienci nie mają czasu na oglądanie telewizji, czy przeglądanie stron internetowych.
Podsumowanie
Najstarsza i najskuteczniejsza forma promowania biznesu, jaką jest reklama zewnętrzna, posiada wiele form i rodzajów. Można ją zamontować na specjalnych stojakach lub umieścić na budynkach, tablicach, czy witrynach sklepowych. Na polskim rynku znaleźć można szeroki wybór nośników, dzięki którym każda firma zyska popularność i dodatkowo zwiększy dochody, związane ze sprzedażą reklamowanego produktu.