Jakie korzyści przynosi influencer marketing?

influencer marketing

Błyskawiczny rozwój mediów społecznościowych wywarł ogromny wpływ na marketing internetowy. Nowe platformy przyniosły niedostępne wcześniej możliwości promocji marki w Sieci. Jedną z najważniejszych innowacji w tym zakresie okazał się influencer marketing. Przekonaj się, jak ta forma promocji może przysłużyć się Twojej marce i na co zwracać uwagę podejmując współpracę z influencerami!

Czym jest influencer marketing?

W celu zrozumienia czym jest influencer marketing, należy pochylić się nad definicją samego influencera. Najprościej rzecz ujmując, jest to osoba, która prowadzi w Internecie różnorakie działania, przynoszące jej popularność wśród odbiorców. Zazwyczaj influencer stanowi autorytet w danej dziedzinie i ma znaczący wpływ na poglądy i opinie swoich odbiorców. Influencerzy publikują swój content przede wszystkim w formie blogów, vlogów i postów oraz zdjęć w mediach społecznościowych.

Influencer marketing to z kolei szereg działań wykonywanych przez influencera w ramach współpracy z daną marką. Influencer pełni funkcję pośrednika między marką a potencjalnym klientem. Głównym czynnikiem, który stanowi filar influencer marketingu, jest rekomendacja. Influencerzy podejmując współpracę z daną marką, zobowiązują się do polecenia jej produktów w swoich publikacjach. Ważne, aby rekomendacje były naturalnie wplecione w content, a nie stanowiły nachalnej reklamy danego produktu. Wiarygodny i lubiany influencer może przynieść marce duże korzyści zarówno na płaszczyźnie sprzedażowej, jak i wizerunkowej.

Współpraca z influencerami – wady i zalety

Influencer marketing przynosi szereg korzyści, jednak wiąże się także z pewnym ryzykiem. Do najważniejszych zalet podejmowania współpracy z internetowymi osobistościami należy zaliczyć:

  • Możliwość dotarcia do określonej grupy docelowej – społeczności skupione wokół influencerów mają zazwyczaj wspólne cechy, wartości i są w zbliżonym wieku. Dzięki temu decydując się na współpracę z danym influencerem, automatycznie targetujesz działania marketingowe na konkretną grupę odbiorców.
  • Wzrost wiarygodności marki – w tym przypadku mechanizm jest prosty. Jeśli influencer poleca dany produkt i ręczy za jego jakość, to jego wierni odbiorcy również obdarzą markę zaufaniem.
  • Duża skuteczność – działania prowadzone w ramach influencer marketingu są interaktywne. To z kolei przekłada się na wysokie zaangażowanie odbiorców, którzy mają poczucie, że ich aktywność również ma znaczenie.
  • Dostarczenie eksperckiego contentu – jeśli zdecydujesz się na współpracę z influencerem, który jest specjalistą w danej branży, możesz liczyć na merytoryczny content. Dzięki temu zbudujesz wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.
  • Zwiększenie ruchu na stronie – influencerzy prowadząc działania marketingowe na zlecenie danej marki, zamieszczają w swoich publikacjach linki zewnętrzne. Bezpośrednie przekierowanie odbiorcy na Twoją stronę zwiększy ruch i pozytywnie wpłynie na jej pozycjonowanie.
  • Dotarcie do odbiorców wieloma kanałami – internetowi twórcy działają zazwyczaj na wielu platformach. Dzięki temu Twój przekaz marketingowy może być publikowany równolegle w różnych miejscach (np. Facebook, Instagram, YouTube, blog).

Współpraca z influencerami przynosi szereg wymiernych korzyści. Czy istnieją jednak potencjalne zagrożenia, które niesie za sobą podjęcie takiej współpracy? Jak najbardziej.

Influencerzy to osoby publiczne, które samodzielnie kreują swój wizerunek. Istnieje więc ryzyko, że podejmą działania lub wygłoszą poglądy, które zostaną negatywnie odebrane przez ich odbiorców. Jeśli zbiegnie się to w czasie ze współpracą z Twoją marką, efekt kampanii marketingowej może być odwrotny od zamierzonego. W takim przypadku najbardziej ucierpi wizerunek marki, który może być ciężki do odbudowania.

Decydując się na współpracę z influencerem, nie zyskujesz żadnej gwarancji, że przyniesie ona wymierne korzyści. Musisz brać pod uwagę scenariusz, w którym Twój wkład finansowy w tę formę marketingu, przewyższy realny zysk wypracowany w ramach współpracy z influencerem. W takiej sytuacji raczej nie otrzymasz rekompensaty.

Jakie stawki mają influencerzy?

Stawki influencerów za prowadzenie działań marketingowych są indywidualne i zależą od wielu czynników. Głównym determinantem jest popularność danej osoby, mierzona zazwyczaj ilością obserwujących w mediach społecznościowych. Ważny jest także zakres kampanii ( m.in. ilość i częstotliwość publikacji).

W przypadku powszechnie znanych influencerów główną formą rozliczenia jest gotówka. Jednak jeśli zdecydujesz się na współpracę z bardziej niszowymi twórcami, możesz zaproponować wymianę barterową lub program partnerski. To bezpieczne rozwiązanie, które nawet w razie niepowodzenia kampanii, nie narazi Cię na znaczne straty finansowe.

Jeśli chcesz zainwestować w influencer marketing, agencja marketingowa może pomóc Ci dobrać odpowiednich twórców. Podejmując współpracę za pośrednictwem agencji, zwiększasz szansę na powodzenie całego przedsięwzięcia!