Przyczyną nieskutecznego wykorzystania budżetu marketingowego może być niekompetencja marketerów, nierozumienie potencjalnych nabywców, brak danych analitycznych. Jeśli zdarzyło się, że budżet został zmarnowany, warto zbadać przyczyny i wyciągnąć odpowiednie wnioski, aby przyszłe inwestycje reklamowe zwróciły się z zyskiem. Czytaj porady ekspertów Ringostat ― https://ringostat.com/pl/
Ustaw narzędzia analityczne
Skuteczny marketing to nie tylko reklama, ale także analityka. Jednak niektóre firmy nie zadbały o wdrożenie systemów analitycznych. Od czego zacząć analitykę marketingową?
- Powiąż konto Google Ads z Google Analytics, jeśli prowadzisz reklamy kontekstowe. W przeciwnym razie nie otrzymasz dokładnych statystyk i nie będziesz w stanie sprawdzić wyników reklamy: współczynnika klikalności, liczby wyświetleń i odwiedzin strony itp.
- Do każdego działania marketingowego przypisuj tagi utm. W ten sposób dowiesz się, skąd pochodzi ruch. Ponieważ, na przykład, jeśli piszesz posty na własnej stronie na Facebooku, a także uruchamiasz tam reklamy targetowane, bez tagów utm nie zrozumiesz, skąd pochodzą Twoi klienci.
- Ustaw cele dla każdego działania, które użytkownik może zrobić na stronie. Jeśli tego nie zrobisz, będziesz widzieć cały ruch na stronie, ale nie dowiesz się, co dokładnie robili użytkownicy: oglądali produkty, czytali bloga, dodawali produkty do koszyka itp.
- Połącz śledzenie połączeń. W większości firm sprzedaż odbywa się nie tylko online. Często klient dzwoni do sklepu, aby zapytać o dostępność produktu, dowiedzieć się o jego cechach i zadać pytania. Ale użytkownicy ci nie są widoczni dla Google Analytics, ponieważ połączenie odbywa się w trybie offline. Właśnie dlatego nie wiadomo, które reklamy przyciągają tak zainteresowanych użytkowników.
Tak więc, jeśli co najmniej 30% zakupów odbywa się przez telefon lub po rozmowie telefonicznej, tylko śledzenie połączeń pokaże pochodzenie takich potencjalnych klientów ― od źródła do słowa kluczowego.
Analizuj rezultaty kampanii reklamowej, aby mądrze rozdysponować budżet reklamowy
Statystyki pokazują, że 90% reklamodawców nie sprawdza skuteczności reklam online. Dlatego nie mogą oni w porę zauważyć, że budżet reklamowy jest marnowany.
Należy zwrócić szczególną uwagę na następujące wskaźniki:
- jakie ogłoszenia zachęcają użytkowników do wejścia na stronę, gdzie wykonują oni określone działania;
- które bannery reklamowe przyciągają użytkowników, a które nie są dla nich interesujące;
- na które słowa kluczowe wydaje się najwięcej budżetu.
Jeśli już masz podłączone śledzenie połączeń, warto również przeanalizować wskaźniki związane z połączeniami telefonicznymi.
- Z których źródeł, kanałów, kampanii i słów kluczowych pochodzą użytkownicy odwiedzający witrynę, którzy następnie dzwonią? Warto zainwestować większy budżet w tak skuteczne kampanie.
- Czy reklamy w ogóle generują połączenia? Jeśli nie, należy wyłączyć kampanie, w których wydawane są pieniądze, ale nie są generowane połączenia.
- Co ludzie mówią i o co pytają, gdy dzwonią? Czasami często zadawane pytania pomagają poprawić tekst reklamy. A czasami frazy, których ludzie używają na temat produktu, mogą pomóc w dodaniu nowych słów kluczowych do reklam.
- W jakich dniach i godzinach jest najwięcej połączeń? W tym czasie można zwiększyć stawki za reklamę. A kiedy ludzie nie są zainteresowani produktem lub usługą, należy wyłączyć reklamy.
Zmniejsz liczbę nieodebranych połączeń
Ostatni raport pomoże również dokładniej monitorować pracę zespołu. Jeśli wiesz, że w określonych godzinach przychodzi dużo telefonów, zorganizuj pracę zespołu tak, aby menedżerowie nie przegapili ani jednego połączenia.
Liczbę nieodebranych połączeń można również śledzić w osobnym raporcie, który pokazuje wszystkie połączenia, na które menedżerowie jeszcze nie oddzwonili.
Po zobaczeniu takiego raportu niektórzy menedżerowie są niemile zaskoczeni liczbą połączeń przegapionych z winy menedżera. Nie pozwól na to. Jest to również marnowanie budżetu reklamowego i starań o przyciągnięcie klientów. Każde nieodebrane połączenie to zbyt hojny prezent dla konkurencji.
Tak więc fachowa konfiguracja reklam to tylko 20 procent sukcesu. Pozostałe 80 procent zależy od analizy i właściwej optymalizacji kampanii reklamowych. Dlatego podłącz wszystkie niezbędne narzędzia analityczne, w tym śledzenie połączeń. Następnie analizuj i optymalizuj kampanie tak, aby przynosiły więcej rezultatów za mniej pieniędzy. Być może nawet nie będzie konieczne zwiększanie budżetu reklamowego, a wyniki staną się lepsze.