Marketing niejedno ma imię. Dzisiaj, kiedy do dyspozycji mamy wiele kanałów komunikacyjnych na linii marka – konsument, zasadne jest korzystanie z szerokiego wachlarza możliwości, które pozwalają na nawiązanie bliższej i bardziej satysfakcjonującej dla obu stron interakcji. Czym w takim razie jest real time marketing? Co stanowi główną oś tej formy promocji i dlaczego właściwie warto ją zastosować? Wyjaśniamy!
Czym jest real time marketing?
Real time marketing, czyli, w tłumaczeniu na język polski, marketing czasu rzeczywistego, to nic innego, jak właściwe reagowanie na wydarzenia interesujące lub ważne dla konsumentów. W praktyce oznacza to dowcipne lub kreatywne komentowanie sensacji z życia gwiazd, sukcesów sportowych itp. lub odnoszenie się w komunikatach marketingowych do aktualnych świąt i ważnych dat, takich jak Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, Dzień Matki czy Cyber Monday. Dzięki real time marketingowi możesz pokazać bardziej ludzką twarz Twojej marki, ale pamiętaj: co za dużo, to nie zdrowo. Staraj się kontrolować komunikaty, które wysyłasz w „świat”. Nie zapominaj, że, jak mówi stare przysłowie, łaska pańska na pstrym koniu jeździ i komentarz niedostosowany do sytuacji, przesadzony, złośliwy lub zdecydowanie zbyt kontrowersyjny może okazać się niestety strzałem w stopę.
Dlaczego real time marketing to szansa na zaistnienie w sieci?
Szum marketingowy, w którym żyje współczesny konsument sprawia, że z czasem dana osoba staje się coraz mniej wrażliwa na bodźce. Właśnie dlatego trudno jest się przebić z własnym komunikatem, a real time marketing, jeżeli jest odpowiednio poprowadzony, może zdecydowanie pomóc Ci w zwiększeniu zaangażowania konsumentów. W praktyce oznacza to, że Twój dowcipny komentarz jest w stanie zebrać więcej „lajków”.
Dodatkowo, real time marketing nie wymaga dużych nakładów finansowych, co jest ważne w przypadku firm dysponujących bardzo ograniczonym budżetem. W tym przypadku liczy się przede wszystkim Twoja kreatywność, wyczucie czasu oraz poczucie humoru. Zwróć jednak uwagę na to, że jeżeli chcesz się „bawić” w marketing czasu rzeczywistego, musisz obserwować to, co dzieje się dookoła, żeby być w stanie zareagować wystarczająco szybko. Wstawienie nawet najbardziej zabawnego posta na Twoje social media, kilka dni po konkretnym wydarzeniu, mija się z celem.
Dlaczego tak się dzieje? Internet sprawił, że codziennie jesteśmy odbiorcami wielu informacji i w związku z tym ich żywotność znacząco się skróciła. Społeczność internetowa bardzo krótko żyje określonym wydarzeniem, ponieważ szybko pojawiają się kolejne, równie lub bardziej interesujące i angażujące uwagę odbiorców.
Stosując real time marketing musisz również pamiętać o tym, by rodzaj treści dopasowywać do kanału, którym się posługujesz. Jeżeli rzeczywiście „wstrzelisz” się w zainteresowania czy poczucie humoru odbiorców, możesz liczyć na to, że Twój post w social mediach będzie nie tylko chętnie „lajkowany”, ale także udostępniany, co pozytywnie wpłynie na świadomość marki, jednocześnie nie wymagając od Ciebie ani dużego zaangażowania czasowego, ani dużych pieniędzy.
To oczywiste, że współczesny marketing oczekuje z Twojej strony dużej pomysłowości. Dzięki Internetowi wcale nie musisz dysponować pokaźnym zapleczem finansowym, żeby skutecznie prowadzić efektywne działania promocyjne. Real time marketing to dziedzina marketingu, który dzisiaj bardzo szybko się rozwija – ten sposób na zaangażowanie odbiorców stosują marki o różnej wielkości, najczęściej w ramach profili prowadzonych w social mediach, które umożliwiają szybką komunikację z odbiorcami. RTM warto wdrożyć we własne działania promocyjne, ale tak jak wspomnieliśmy – należy zrobić to z wyczuciem.