Holandia to bardzo lubiany region przez Polaków głównie za sprawą znacznie wyższych zarobków niż w naszym kraju ale także dość liberalnego podejścia do prowadzenia działalności gospodarczej w tym znacznie mniejszej liczby patologii fiskalnych.
Dlatego Polacy którzy mieszkają w Holandii często przechodzą z etatu na samozatrudnienie aktywując się w przeróżnych działalnościach a jedną z nich jest branża e-commerce i własny sklep internetowy.
Z jakimi wyzwaniami musi się liczyć przyszły właściciel sklepu internetowego w Holandii ?
Z pewnością pierwszym krokiem jest rejestracja działalności gospodarczej w holenderskiej izbie handlowej KVK, założenie firmowego konta bankowego, potem znalezienie hurtowni w której będziemy kupowali towar do naszego sklepu internetowego i wynegocjowanie jak najlepszego poziomu rabatów. Ewentualnie jako opcja – dropshipping który pozwala na znacznie oszczędności ponieważ nie musimy kupować większej partii towaru, płacić za jego magazynowanie, marnować czasu na pakowanie i wysyłki, niestety dropshipping jest obarczony pewną wadą – a jest nią niski próg wejścia przez co konkurencja jest ogromna, niestety smutne fakty są takie że będąc dropshiperem mamy niewielkie pole manewru w kontekście konkurowania ceną ponieważ nigdy nie wynegocjujemy w hurtowni poziomu rabatów którym bylibyśmy w stanie konkurować ceną ze sklepami internetowymi które kupują hurtowe ilości. Dlatego odradzam ten model działalności ponieważ większość sklepów internetowych w Holandii które uruchamiają działalność na zasadach dropshippingu upada w ciągu kilku miesięcy.
Jeśli nie jesteś w stanie wypracować jakichkolwiek sensownych oszczędności które pozwoliłyby ci zainwestować w towar – lepiej zapomnij o tym biznesie, stracisz czas i pieniądze.
Sklep internetowy w Holandii to szereg wyzwań ,związanych głównie z reklamą, Holandia nie należy do najtańszych do życia krajów w Europie a co za tym idzie konkurencja jest ogromna, niestety koszty reklamy również małe nie są dlatego warto zastanowić się w jaką niszę wejść i nie mówię tu tylko o doborze asortymentu do sklepu internetowego ale także o wyborze odpowiedniego targetu czyli tego komu będziemy sprzedawać w sklepie internetowym nasz towar.
Pytanie jest wbrew pozorom bardzo istotne ponieważ różnice w kosztach reklamy potrafią być kilkukrotne.
W Holandii mieszka dużo Polaków, jak zapewne zdajesz sobie z tego sprawę Polacy mieszkający w takiej odległości od Polski tęsknią za polskimi produktami, posłużę się tu przykładem artykułów spożywczych. Oczywiście w Holandii jest wiele sklepów internetowych które sprzedają polskie produkty, ale są to głównie duże rozpoznawalne marki. Fakty są jednak takie że Polacy coraz częściej szukają czegoś więcej, unikalnego smaku, walorów zdrowotnych i spoglądają w kierunku produktów regionalnych, niszowych produkowanych na małą skalę. Nie jest trudno uruchomić sklep internetowy Holandia to doskonały rynek na tego typu inicjatywy ale nie zawsze ten najbardziej oczywisty wybór targetu jest tym najlepszym, szczególnie na początku działalności. Z reguły każdy chciałby sprzedawać rdzennym Holendrom w “holenderskich” cenach, można próbować, niestety bez dobrych rabatów w hurtowni a więc dużych zakupów oraz dużego budżetu na reklamę się nie obędzie. Zakładając że chciałbyś zaistnieć ze swoim sklepem internetowym w google.nl na wszystkie topowe hasła kluczowe powiązane w holenderskim internecie z produktami które sprzedajesz – musisz zdać sobie sprawę że jedno tylko kliknięcie w google.nl w twoją reklamę może kosztować nawet kilka do kulkunastu Euro. Niestety, nie każdy również wie że nie każde wejście do sklepu równa się sprzedaż, statystycznie jeśli masz dobre ceny, czyli niższe niż konkurencja możesz liczyć na konwersję rzędu 1/kilkadziesiąt wejść, musisz więc przekalkulować ile potencjalnie może cię kosztować ta ilość wejść zanim dojdzie do transakcji i skonfrontować to z marżą którą masz na sprzedawanych produktach.
W tym świetle znacznie korzystniej przedstawia się sprzedaż w Holandii pod Polonię ponieważ reklama w Google.nl pod frazy polskojęzyczne potrafi być kilkukrotnie tańsza co stwarza już znacznie większe możliwości w kontekście wypracowania zysku.
Polacy mieszkający w Holandii z chęcią zapłacą tyle samo co Holender a koszt reklamy będzie wyraźnie niższy, dodatkowo decydując się na produkty regionalne z Polski znacznie zwiększasz swoje szanse na sukces całego przedsięwzięcia, przy czym – warto zastanowić się nad naprawdę niszowymi produktami wytwarzanymi na małą skalę. Dlatego że będziesz miał znacznie mniejszą konkurencję a więc koszty reklamy, oraz większy udział w rynku.
Holendrzy kupują niewyobrażalne ilości różnych dóbr poprzez sklepy internetowe Holandia jest bardzo dobrym rynkiem nie mniej jednak musisz także pamiętać o kilku czynnikach które warto brać pod uwagę przy wyborze platformy sklepowej
- unikaj sklepów internetowych na tzw. abonament, ponieważ mają one bardzo ograniczoną funkcjonalność której samodzielnie nie rozbudujesz, jesteś w 100% uzależniony od dostawcy rozwiązania i musisz płacić tak długo jak z niego korzystasz, ponadto w Holandii bywają problemy z integracją najpopularniejszej bramki płatności iDEAL
- unikaj rozwiązań dedykowanych ponieważ tj. powyższe uzależniają cię one w 100% od wykonawcy, mają szerszy wachlarz możliwości jeśli chodzi o rozbudowę, niestety jesteś w tym przypadku skazany na wykonawcę którego stawki mogą już nie być tak konkurencyjne jak na początku.
- wybierz wykonawcę który oferuje budowę sklepu na platformie open source tj WordPress/ Woocommerce ponieważ taki sklep internetowy daje ci pełną niezależność, nieograniczone możliwości samodzielnej i co najbardziej istotne bezpłatnej rozbudowy w przyszłości oraz zmiany wyglądu
Nie musisz się obawiać że polski wykonawca sklepu internetowego nie podoła zadaniu budowy sklepu pod rynek holenderski, jest wiele firm które na co dzień budują takie sklepy, musisz jedynie pamiętać aby zapytać zanim wpłacisz zaliczkę czy wykonawca będzie w stanie w pełni zlokalizować twój sklep na język niderlandzki (jeśli twoim targetem będą Holendrzy), oraz że wykonawca sklepu internetowego będzie w stanie zintegrować najpopularniejszą w Holandii (także wśród Polonii) bramkę płatności o nazwie iDEAL – ponieważ wbrew pozorom nie jest to tak oczywiste jakby się mogło wydawać.