Pracodawca musi zapewnić pracownikowi bezpieczne warunki do wykonywania obowiązków zawodowych. W każdym sprawnie funkcjonującym zakładzie pracy powinna się znaleźć firmowa apteczka. Na jego terenie musi też przebywać osoba przeszkolona do udzielania pierwszej pomocy. Regulują to zarówno przepisy Kodeksu pracy, jak i BHP. Jakie powinno być wyposażenie apteczki pierwszej pomocy? Gdzie warto ją kupić? Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami.
Jakie są prawne wymogi dotyczące apteczek?
Zgodnie z art. 209 § 1 KP pracodawca powinien zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy, zwalczania pożarów czy ewakuacji pracowników. Zapis ten znajduje się w Dz.U.2020.1320 z dnia 26. czerwca 1974 r. Natomiast § 44. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów BHP mówi o tym, że pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy oraz środków niezbędnych do jej udzielenia (Dz.U.2003.169.1650).
Ilość, umiejscowienie czy wyposażenie punktów pierwszej pomocy należy ustalić z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę nad pracownikami w danym przedsiębiorstwie. Apteczka zakładowa powinna być usytuowana w miejscu ogólnodostępnym i widocznym. Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem w zakładzie pracy musi się też znaleźć instrukcja udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku oraz wykaz pracowników przeszkolonych w tym zakresie (§ 44 ust. 4 BHP).
Obowiązkowe wyposażenie apteczki w zakładzie pracy
Zawartość powinna być dopasowana do warunków panujących w danym przedsiębiorstwie. Najlepiej, by apteczka zakładowa spełniała normy DIN. Są one zgodne z wymaganiami europejskimi i określają liczbę oraz rodzaj artykułów niezbędnych do udzielenia pierwszej pomocy. Norma DIN 13157 stanowi opis wymaganej zawartości apteczki znajdującej się na terenie zakładu pracy, szkoły czy innej instytucji użyteczności publicznej. Ze względu na brak szczegółowych regulacji w polskim prawie jest często wykorzystywana w naszym kraju.
Co powinna zawierać apteczka? Przede wszystkim musi być wyposażona w środki opatrunkowe oraz sprzęt ratunkowy. W apteczce zakładowej powinny się znaleźć plastry z opatrunkiem w różnych rozmiarach, opaski dziane i elastyczne, chusty trójkątne oraz opatrunki jałowe. Dodatkowo warto ją wyposażyć w rękawiczki jednorazowe, maski oddechowe lub ustnik do sztucznego oddychania, nożyczki z tępymi końcówkami czy kompres do wilgotnego schłodzenia.
Czy warto samemu kompletować wyposażenie czy kupić gotową apteczkę?
Wiele zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych pracowników. O niezbędnej zawartości apteczek przemysłowych warto porozmawiać z lekarzem medycyny pracy. W ofercie rynkowej dostępne są apteczki wraz z wyposażeniem podstawowym, które można doposażyć wedle potrzeb. Największym powodzeniem cieszą się apteczki w formie metalowej szafeczki do zawieszenia na ścianie, oznakowane zgodnie z obowiązującymi wymogami.
Gdzie kupić firmową apteczkę?
Na polskim rynku znajduje się szeroki wybór egzemplarzy, które różnią się między sobą wymiarami czy rodzajem zamka. Na szczególną uwagę zasługują przemysłowe apteczki pierwszej pomocy malowane proszkowo ekologiczną farbą i zamykane na kluczyk. Większość dostępnych modeli została wyposażona w półki wewnętrzne, na których można umieścić najpotrzebniejsze artykuły medyczne. Doskonale nadają się do zawieszenia w widocznym miejscu na ścianie.
Podsumowując, gdzie warto kupić apteczkę przemysłową z wyposażeniem lub bez niego, wysokiej jakości egzemplarze posiada w sprzedaży firma Metalkas. Oferowane apteczki przemysłowe zostały wykonane z trwałych i solidnych materiałów, dzięki czemu mogą posłużyć użytkownikom przez naprawdę długi czas. Dodatkowo są wyposażone w zamek na kluczyk, co zapewnia bezpieczeństwo przechowywanym przedmiotom. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oferty na https://sklep.metalkas.com.pl/apteczki-przemyslowe.html!