Praca zdalna zyskuje w ostatnim czasie na znaczeniu. Doceniają ją zarówno pracownicy, jak i pracodawcy. Taki model ma jednak nie tylko same plusy. Największą trudnością, jaką wskazują pracownicy podczas pracy w trybie home office, jest brak motywacji lub jej obniżony poziom. Podpowiadamy, jak zorganizować sobie dzień, aby efektywnie wykonywać obowiązki zawodowe i mieć także czas wolny.
Znajdź swoje miejsce do pracy
W domu, podobnie jak w biurze, potrzebujesz wydzielonego miejsca pracy. Wyznacz sobie pokój lub część pokoju, w której będziesz zajmować się tylko sprawami biznesowymi. Najlepiej, jeśli będzie to pomieszczenie bez telewizora i innych „rozpraszaczy”. Zadbaj o to, żeby było Ci wygodnie – spraw sobie krzesło z podłokietnikami i odpowiednio dobrane biurko.
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w ciepłe dni pracować na dworze – na balkonie, tarasie czy w ogrodzie – dzięki wzmacniaczowi zasięgu WiFi w ofercie dla firm od UPC jest to możliwe. Urządzenie to wzmacnia sygnał i stabilizuje sieć, dzięki czemu możesz korzystać z szybkiego internetu nawet tam, gdzie wcześniej go nie było. Jeśli słoneczna pogoda najlepiej motywuje Cię do pracy i podnosi Twoją kreatywność, warto spróbować. Pamiętaj tylko, że nawet w plenerze stanowisko pracy musi być wygodne.
Ubierz się jak do biura
Chociaż kuszące wydaje się pracowanie z łóżka i „chodzenie do pracy” w piżamie, to jest to jedna z tych rzeczy, które najbardziej rozleniwiają, demotywują i obniżają koncentrację. Najlepiej zmobilizujesz się, jeśli rozpoczniesz dzień tak, jakbyś szedł do biura. Przed rozpoczęciem pracy zjedz śniadanie, weź poranny prysznic i włóż ubranie, w którym nie wstyd byłoby Ci przyjść do biura. Dzięki temu ożywisz się i mentalnie przygotujesz na wyzwania, czekające Cię w nadchodzącym dniu. Poza psychologicznym nastawieniem do pracy nie zaskoczy Cię też żadna wideorozmowa czy spotkanie on-line ze swoim zespołem.
Zaplanuj swój dzień
Pracując zdalnie, nie zawsze masz ustalone godziny pracy. Warto jednak dzień rozpocząć i (jeśli to możliwe) skończyć zawsze o tej samej porze. Sporządź plan działania i postępuj według harmonogramu. Już samo odhaczanie kolejnych zadań powinno zmotywować Cię do dalszej pracy. Rozpocznij dzień od spraw trudniejszych i priorytetowych, ponieważ wraz z upływem czasu maleje energia, produktywność i zdolność skupienia się.
W czasie pracy rób krótkie przerwy, które pomogą Ci się zregenerować. Możesz na przykład wykonać kilka rozciągających ćwiczeń. Lunch i przekąski przygotuj sobie najlepiej dzień wcześniej lub rano, przed rozpoczęciem pracy. Im mniej razy będziesz się odrywał od swoich obowiązków, tym wcześniej skończysz i będziesz mógł cieszyć się czasem wolnym. Niepotrzebne wydłużanie dnia pracy wpływa negatywnie na samopoczucie i szybko może doprowadzić do wypalenia zawodowego.
Wyłącz media społecznościowe
Gdy pracujesz, unikaj wszelkiego rodzaju „rozpraszaczy”, takich jak: telewizja, sprzątanie, pranie, gotowanie czy odrabianie lekcji z dzieckiem. Ustal wyraźne zasady i poinformuj o nich swoich domowników. Czas na rozrywkę i sprawy rodzinne wyznacz po godzinach pracy. Ogromnymi „rozpraszaczami” są też media społecznościowe. Wyłącz powiadomienia w telefonie i nie otwieraj ich w przeglądarce. Na wszystkie wiadomości odpowiesz po skończonej pracy. Media społecznościowe to pożeracz czasu.
Stwórz system nagród
Kiedy Twoja motywacja spada, wprowadź system nagród. Ustal, jak wynagrodzisz się za realizację kolejnych zadań lub projektów. W zależności od wielkości zadania nagrody mogą być większe lub mniejsze, nie powinny jednak zajmować Ci zbyt dużo czasu pracy. Jedną z takich nagród może być krótka przerwa na przejrzenie mediów społecznościowych czy też portali plotkarskich. Dobrym pomysłem jest też zrobienie sobie krótkiej przerwy na spacer, zjedzenie zdrowej przekąski, przeczytanie rozdziału ulubionej książki. Wymyśl takie nagrody, które sprawiają Ci przyjemność, zwiększą Twoją kreatywność i zmotywują do dalszej pracy.